کدام روایح مناسب کودکان هستند؟
کدام روایح مناسب کودکان هستند؟
16 اسفند 1401
ساخت عطر از بوی افراد فوت شده و عزیزان راه دور
ساخت عطر از بوی افراد فوت شده و عزیزان راه دور
25 اسفند 1401
نمایش همه

الیور پولژ عطر ساز جوان و شیک شنل

الیور پولژ عطر ساز جوان و شیک شنل

الیور پولژ عطر ساز جوان و شیک شنل

الیور پولژ، عطرساز ارشد و خلاق خانه عطر شنل است. او در سال ۱۹۷۴ درشهر کوچکی به نام گرس (Grass) در جنوب فرانسه به دنیا آمد. گرس شهری است، که درمزارع آنجا گل هایی همچون گل یاس، گل شمعدانی و زنبق تولید می­‌شود. این شهر به دلیل داشتن گیاهان معطر مشهور است. بهترین گل های یاس را برای تولید عطرهای خانه عطرسازی شنل از مزارع شهر گرس تامین می­‌شود. در زمانی که الیورپولژ فقط ۴ سال داشت، پدرش، ژاک در خانه عطر سازی شنل کار می­‌کرد. پدر الیور پولژ، در سال ۲۰۱۵ از شنل بازنشسته شد، به این ترتیب الیور جایگاه پدرش را در خانه عطرسازی شنل برعهده گرفت.

می­‌توان گفت که الیور، از ابتدای زندگی­اش با عطرها سر و کار داشت. البته به گفته خود او، الیور درجوانی نمی خواست که راه پدرش را ادامه دهد وعلاقه زیادی به موسیقی کلاسیک داشت و علاقمند بود، که پیانیست بزرگی شود. و هرگز فکر نمی­‌کرد، که بالاخره مسیر پدرش قرار بگیرد.

الیور پولژ در دانشگاه رشته تاریخ هنر را خواند. او در طول تابستان‌های دانشجویی به عنوان کارآموز در آزمایشگاه شنل کار و به تیم‌های خانه عطرسازی شنل، برای ساخت رایحه عطر ها کمک می‌کرد. الیور، در طول تعطیلات تابستان به کتاب فروشی‌ها می‌رفت و در مورد مولکول‌هایی که فرمول‌ها را تشکیل می دادند، مطالعه و بررسی می‌کرد. به این ترتیب او مجذوب مواد اولیه شد و شروع به کار در زمینه عطر سازی کرد. البته به نظر خود الیور پولژ، او خیلی زود برای کار در زمینه عطرسازی تصمیم گرفت.

الیور پولژ، اولین کار خود را در کارخانه charbot در شهر گرس آغاز کرد، سپس به نیویورک رفت و در یک شرکت آمریکایی، به نام falvor internatinol (تولید کننده عطر و مواد آرایشی و بهداشتی) شروع به ساخت اولین عطرهای خود کرد. او در آنجا توانست موفقیت‌های بزرگی را تجربه کند. الیور پولژ همچنین در سال ۲۰۰۹ توانست به عنوان برترین عطر ساز، جایزه فرانسوا کوتی را کسب کند. او در سال ۲۰۱۰ به عنوان مدیر و طراح عطر خانه عطرسازی شنل انتخاب شد و از سال ۲۰۱۳مسئولیت ایجاد عطرهای جدید را برعهده گرفت.

الیور پولژ
الیور پولژ

الیور پولژ، عاشق رایحه زنبق است، به این دلیل که این نت بوی جذابی از نظر او دارد. او از بین عطرهای ساخته خود، عطر نامبر فایو را بیش‌تر دوست دارد، زیرا در ترکیبات این عطر بیشتر از زنبق استفاده شده است. این ماده خوشبو، ماده‌ای است، که وقتی از خاک بیرون می‌آید، رایحه خاصی ندارد و برای استفاده از رایحه آن، باید سه سال منتظر خشک شدنش بمانند. در نهایت، رایحه این گل پس از خشک شدن، بسیار زیبا و جالب توجه می‌شود. رایحه این گل ارزشمند، کمی تلخ، چوبی و به نوعی پودری است.

عصاره گیری گل ها به روش الیور پولژ

همان طور که قبلا گفتیم، الیور پولژ در پایتخت عطرسازی جهان، یعنی شهر گرس و در میان عطر و بوی خوش گل‌های مختلف بزرگ شده است. او به گل‌ها علاقه خاصی دارد. الیور پولژ، گل‌ها رابه هیچ وجه شبیه هم نمی­­داند. به نظر او دنیای گل‌ها با ما انسان‌ها تفاوت دارد. در فصل بهار که زمان برداشت گل رز است، گل‌های رز قرمزو صورتی در میان گل‌های تیره رنگ در زمین‌های شهر گرس ظاهر می­شوند. شهر گرس مکانی پر از گلبرگ‌های صورتی نرم و خوشبو است، به طوری ­که هوای گرم و آرامش بخش این شهر با وجود رایحه‌ای نرم، سبک و آرامش بخش از گل‌ها همیشه معطر می‌شود.

روش الیور پولژ برای عصاره‌گیری گل‌ها به گفته خود او بسیار جالب است. پولژ برای دریافت عصاره از انواع گل‌ها، ابتدا سر گل را با دست از ساقه آن جدا می­کند. او صدای شکستن سر از ساقه گل را به صدای ریختن نوشیدنی در لیوان تشبیه کرده است. انجام این کار حتی برای شکوفه‌های تازه گل‌ها هم امکان‌پذیر است. زمانی که سر گلبرگ‌ها از ساقه جدا می‌شود، دست حالت چسبندگی پیدا می‌کند و سختی این چسبندگی مانند سختی موم است.

پس از این مرحله، پولژ گلبرگ‌های قرمز را در کیسه‌هایی مخصوص می ریزد و به کارخانه عطر سازی منتقل می‌کند. در این مرحله گلبرگ‌ها و شکوفه‌ها را از کیسه به درون یک ظرف بزرگ منتقل می‌کنند. این ظرف بزرگ، از ۵ سینی تو در تو تشکیل شده است. اکنون گلبرگ‌ها برای استخراج رایحه آماده هستند. بعد از این مرحله، روند استخراج آغاز می­شود. بعد از استخراج دیگر تشخیص گلبرگ گل‌های مختلف از یکدیگر به سختی امکان‌پذیر است، زیرا گلبرگ‌ها به ماده‌ای با رایحه‌ای زیبا، نرم و تازه تبدیل شده‌اند. در مرحله بعد، عصاره به دست آمده برای پردازش و تولید عطر،‌ به خانه عطرسازی شنل منتقل می‌شوند.

عصاره گیری گل ها به روش الیور پولژ
عصاره گیری گل ها به روش الیور پولژ

دیدگاه الیور پولژ نسبت به عطر

از نظر الیور پولژ، عطربسیار بر ذهن تاثیر می‌گذارد. عطرها ارتباط مستقیمی با احساسات دارند. آن‌ها با احساسات صحبت می‌کنند و باعث ایجاد حس خوب میشود. چیزی که باعث علاقه الیور به عطرها شده است، داستان هر عطر است. به نظر پولژ، هر فرد با عطر زدن می‌تواند داستانی را درباره خودش به دیگران بگوید، به طوری که می‌توان گفت، استفاده از عطر شخصیت افراد مختلف را تعریف می‌کند.

به گفته الیور پولژ، او در هنگام ساخت عطر سعی می کند به رایحه‌ای که افراد استفاده می‌کنند، شبیه به یک زبان گویا نگاه کند. در واقع آدم‌ها به همان روشی که لباس می‌پوشند، همان طوری که حرکت می‌کنند و هنگام صحبت کردن از موضوعی راجع به خودشان، قصد دارند توجه دیگران را به سمت خود جلب کنند و عطرشان نیز باید همین‌طور عمل کند.

به نظر او همین داستان‌ها هستند، که عطرها را به وجود می‌آورند. در واقع می‌توان گفت که افراد در خاطرات گذشته غرق می-شوند و خاطرات خوب و یا بد خودشان را هیچ وقت فراموش نمیکنند. عطرها قوی هستند، به طوری که با رایحه هر عطر می‌توان موضوعی را به خاطر آورد، خاطرات خوبی که شاید مربوط به سال‌های بسیار دور هستند.

الیور پولژ به عنوان یک عطرساز همیشه میگوید، باید مراقب باشیم و سعی کنیم تا جایی که امکان دارد در هنگام انتخاب عطر، رایحه‌ها را برای داستان خودمان انتخاب کنیم، نه به خاطر خوشبو بودن یا نبودن رایحه‌ای که عطر از نظر دیگران دارد. از نظر الیور پولژ، یک عطر همیشگی، باید عطری باشد که کاملا با آن احساس صمیمیت می‌کنید و هر بار با بو کردن آن، انرژی و انگیزه زیادی در وجودتان به جریان در می‌آید.

بهترین عطرها از نظر عطرساز شنل
بهترین عطرها از نظر عطرساز شنل

بهترین عطرها از نظر عطرساز شنل

الیور پولژ عقیده دارد، که هیچ عطری بهتر از عطرهای شنل وجود ندارد. او تاکید می‌کند، که خانه عطر شنل بهترین مکان برای تولید عطرهای مختلف دنیا است. از نظر او عطرهای شنل به معنای خلاقیت داشتن در ساخت عطرها و بیانگر سفر در زمان هستند. او می‌گوید: «کار با شنل یعنی همیشه باید به رایحه گل‌ها فکر کرد. به همین دلیل در ساختار اغلب عطرهای شنل، از رایحه گل‌ها استفاده شده است.»

مهم ترین و باارزش ترین موضوع از نظر عطرساز جوان شنل، این است که همیشه بتواند کارش را در زمینه عطرسازی و بازی با رایحه‌ها، با ذوق و شوق ادامه دهد و نسبت به هیچ رایحه‌ای دلسرد نشود. پولژ در حال به طراحی رایحه عطرهای چرمی علاقه دارد. همچنین او دوست دارد، که عطرهای تولید شده توسط او، به عنوان یک رایحه عالی و ماندگار در دنیا به یاد سپرده شودند.

عطرهای تولید شده توسط الیور پولژ

از آنجایی که الیور پولژ، علاقه زیادی به امتحان کردن فرمول عطرهای جدید داشته است، بنابراین اولین عطر خود را پس از دوست شدن با گابریل شنل به نام میسا لس (missa les) طراحی کرده است. الیور پولژ، تا به امروز طراح برخی از جدیدترین عطرهای شنل بوده است و به عنوان مدیر ارشد خانه عطرسازی شنل شناخته می‌شود. به گفته شخص الیور پولژ؛ طراحی عطر به معنای در نظر گرفتن رایحه‌ها بدون تحت تاثیر قرار گرفتن حواس مختلف است.

یکی از عطرهای معروفی که توسط الیور پولژ طراحی شده است، عطر نامبر ۵ ال ای یو (No5 lEau) است. این عطر در سال ۲۰۱۶ طراحی شده است و رایحه غالب آن از فرمالدهید، گل‌ها و مرکبات است. این عطر، یکی از شناخته شده‌ترین عطرهای زنانه از برند شنل در جهان به شمار می‌رود. از نظر الیور پولژ، عطر نامبر ۵ ال ای یو دارای ترکیبی است، که بیان کننده بوی گل رز و یاس است، یعنی ترکیبی که در همه عطرهای شنل قابل لمس است.

از دیگر عطرهای طراحی شده توسط الیور پولژ می‌توان به عطرهای اکسکلوسیفز دی شنل (Exclusifs De chanel)، بوی شنل (Boy chanel) و شنل ۱۹۵۷ اشاره کرد. الیور پولژ عطر شنل ۱۹۵۷ خود را با الهام از رابطه گابریل کوکو شنل با آمریکا طراحی کرده است. در واقع عرضه محصولات برند شنل در فروشگاه‌های آمریکا به سال ۱۹۵۷ بازمی‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم