تابستان معطر
ورکشاپ عطرسازی کودک و نوجوان
24 تیر 1402
روایحی که میل جنسی را افزایش می‌ دهند
روایحی که میل جنسی را افزایش می‌ دهند
25 تیر 1402
نمایش همه

چرا به بعضی عطرها حساسیت می‌دهیم؟

چرا به بعضی عطرها حساسیت می‌دهیم؟

چرا به بعضی عطرها حساسیت می‌دهیم؟

اگر هر بار بعد از بوییدن عطر یا خوشبوکننده هوا عطسه می‌کنید، ممکن است یکی از میلیون‌ها نفری باشید که به عطر حساس هستند. حساسیت به عطر خیلی غیر معمول نیست. ممکن است متوجه شوید که وقتی در معرض روایح خاص قرار می‌گیرید، دچار سوزش چشم یا آبریزش بینی می‌شوید.

حدود 30 درصد از افرادی که در تحقیقی از دانشگاه جورجیا غربی مورد بررسی قرار گرفتند، گفتند که محصولات معطر تحریک ‌کننده هستند. عطرهای قوی به دلیل علائم آلرژی مانندی که ایجاد می‌کنند، ممکن است برای کسانی که آسم یا حساسیت‌های شیمیایی دارند، مشکل ساز شوند. برای مثال، برخلاف گرده گل‌ها یا درختان، عطرها و روایح در واقع آلرژن نیستند؛ آنها تحریک‌کننده هستند! اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانند علائم آلرژی مانند عطسه را ایجاد کنند.

قرار گرفتن به طور مکرر در معرض محرک، می‌تواند آزاردهنده باشد. اما از آنجایی که پیشگیری بهتر از درمان است، یادگیری نحوه برقراری ارتباط با دیگران در مورد حساسیت خود مهارتی است که باید آن را بیاموزید تا بتوانید از اثرات آزاردهنده آن جلوگیری کنید.

تفاوت بین یک آلرژن و یک محرک چیست؟

به عبارت ساده، یک آلرژن واقعی سبب می‌شود که سیستم ایمنی بدن مواد شیمیایی را برای مبارزه با مهاجم آزاد کند. در این راه، ممکن است التهاباتی ایجاد شود؛ چشم‌ها اشک بیایند، کیپ شدن بینی و غیره. مدیر کلینیک آسم، آلرژی و سینوس دانشگاه کنتاکی توضیح می‌دهد: “یک آلرژن پروتئینی است که شناخته شده است که باعث واکنش IgE می‌شود. لکسینگتون IgE یا ایمونوگلوبولین E، آنتی بادی است که توسط بدن در پاسخ به قرار گرفتن در معرض یک آلرژن تولید می‌شود.”

یک محرک سیستم ایمنی را تحریک نمی‌کند؛ اما ممکن است سبب آبریزش بینی و سوزش چشم‌ها شود. مشخص نیست که چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد. میلر همچنین توضیح می‌دهد: “محرک یک ماده شیمیایی یا محصولی است که بدون علت ایمونولوژیک شناخته شده علائمی را ایجاد می‌کند، بنابراین واکنشی با واسطه IgE ایجاد نمی‌کند.

حساسیت واقعا یک اصطلاح غیر تخصصی برا این مقوله است. فقط یک آلرژن می‌تواند یک آلرژی واقعی ایجاد کند، در حالی که مواد تحریک کننده باعث ایجاد حساسیت می‌شوند. چیزی که مردم آن را “حساسیت عطری” می‌نامند، حساسیت به رایحه یا حساسیت به برخی از مواد شیمیایی موجود در عطر است.”

حساسیت به عطر چیست؟

حساسیت به عطر چیست؟

حساسیت به عطر، یک تحریک به برخی مواد شیمیایی یا ترکیبی از مواد شیمیایی موجود در یک محصول است. اگرچه هنگام بحث در مورد حساسیت عطری اولین چیزی که به ذهن می‌رسد ادوپرفیوم‌ها هستند، اما منظور انواع محصولات مورد استفاده روزانه از جمله لوازم آرایشی، بهداشتی، خوشبوکننده‌های هوا، محصولات پاک‌کننده و آفت‌کش‌ها هستند.

مواد مورد استفاده در عطر نیازی به افشای برچسب ها ندارند، که می تواند شناسایی ماده یا محصولی را که مسئول حساسیت است دشوار کند. صرف نظر از اینکه آلرژن خاص چیست یا شناسایی شده است، واکنش‌های رایج به قرار گرفتن در معرض شامل سردرد، مشکلات تنفسی، آسم و تحریکات پوستی است.

از آنجایی که روایح در بسیاری از محصولات خانگی استفاده می‌شود؛ قرار گرفتن در معرض مداوم آن می‌تواند منجر به حساسیت شود. به دلیل اینکه اکثر افراد زمان زیادی را در داخل خانه سپری می‌کنندد، این حساسیت ممکن هست افزایش نیز یابد.

خبر بد این است که شناسایی منبع آلرژی اغلب کار دشواری است زیرا در محصولات روزمره ما، بسیاری از فرمول‌های شیمیایی پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند حساسیت به عطر یک مشکل جزئی و زود گذر است، اما در واقع یک مشکل رایج است که می‌تواند شدید هم باشد.

علائم حساسیت به عطر

عاتئم حساسیت عطری معمولا در عرض چند دقیقه بعد از قرار گرفتن در معرض روایح خاص ایجاد می شود، اما گاهی می‌تواند تا چند روز پس از قرار گرفتن در معرض عطر نمایان شود. مدت علائم حساسیت، بسته به مقدار شدت آن از چند دقیقه یا تا چند ساعت متغیر است. روایح محرک از فردی به فرد دیگر متفاوت هستند. اما به طور معمول، هر چه مدت زمان طولانی‌تر و شدیدتر باشد، واکنش شدیدتر و طولانی تر خواهد بود. علائم حساسیت می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • قرمزی پوست
  • خارش و سوزش پوست
  • اشک، خارش و قرمزی چشم
  • عطسه کردن
  • آبریزش بینی
  • مشکلات تنفسی
  • تنگی قفسه سینه
  • بدتر شدن علائم آسم
  • آلرژی بینی

افرادی که حساسیت عطری دارند، معمولا علائمی مشابه حساسیت‌های فصلی را تجربه می‌کنند. این علائم ممکن است شامل سردرد یا حالت تهوع باشد؛ ی می‌تواند به صورت آبریزش، خارش چشم، عطسه، احتقان بینی یا سایر مشکلات تنفسی ظاهر شود. کسانی که مبتلا به آسم هستند، باید مراقب باشند، زیرا حساسیت آنها به عطر می‌تواند علائم آسم را بدتر کند.

انواع حساسیت عطری

انواع حساسیت عطری

دو نوع علائم حساسیتی به عطر وجود دارد؛ حساسیت تنفسی یا پوستی. علائم حساسیت به عطر می‌تواند شامل سردرد، حالت تهوع و حساسیت پوستی مانند درماتیت تماسی باشد که باعث قرمز شدن پوست، خارش و سوزش آن می‌شود. آبریزش، خارش، سوزش و قرمزی چشم؛ عطسه کردن و آبریزش بینی نیز رایج است.

در برخی موارد، افراد دچار مشکلات تنفسی مانند خس خس سینه و احساس فشار در قفسه سینه می‌شوند؛ یا بدتر شدن علائم آسم را تجربه می‌کنند. فرکانس و سطح حساسیت می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و شناسایی علت دقیق تحریک یا آلرژی به دلیل پیچیدگی فرمول‌های محصولات روزمره و البته تعداد بی‌شمار آنها، می‌تواند دشوار باشد.

حساسیت عطری به چه دلایلی اتفاق می‌افتد؟

این حساسیت عطری به دلیل تحریک سیستم تنفسی رخ می‌دهد؛ تحریک در واقع باعث آسیب جزئی به بافت آسیب دیده می‌شود. برخی از افراد در برابر حساسیت عطری بسیار حساس هستند و این حساسیت می‌تواند توسط طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی آلی و مصنوعی در انواع روایح ایجاد شود که در هوایی که تنفس می‌کنید وجود دارند.

علائم به تنهایی ممکن است برای هشدار دادن به شما در مورد قرار گرفتن در معرض عوامل حساسیت‌زا (حتی اگر نمی‌توانید آن را استشمام کنید زیرا شاید توسط روایح دیگر اطراف شما پوشانده شده است) کافی باشند. رایج‌ترین موادی که سبب بروز حساسیت عطری می‌شوند α-پینن (APN)، لیمونن (LIM)، لینالول(LIL) و اوژنول (EUG) هستند و محصولاتی که اغلب در حساسیت‌های عطری دخیل هستند عبارتند از:

  • عطر و ادکلن
  • لوسیون‌ها
  • صابون‌ها
  • پودرها معطر
  • خوشبو کننده‌ هوا
  • سیگار
  • گل‌ها و گیاهان
  • مواد شوینده یا نرم کننده پارچه
  • محصولات پاک کننده

با تمام این توضیحات، اعتقاد بر این است که گاهی ممکن است حساسیتی درکار نباشد و فقط یک مؤلفه روانی در پاسخ وجود داشته باشد. در حالی که حساسیت عطری علائمی مشابه آلرژی و آسم دارد، اما گاهی هیچ یک از این دو نیست. حساسیت به عطر در میان افرادی که شرایط آلرژیک دارند غیر معمول نیست؛ اما همانطور که گفته شد یک واکنش آلرژیک واقعی نیز محسوب نمی‌شود. تحریکی که با عطر ایجاد می‌شود می‌تواند باعث واکنش آلرژیک یا حمله آسم شود، اما کارشناسان مطمئن نیستند که دقیقا دلیل این اتفاق چیست.

پیشگیری و درمان حساسیت عطری

پیشگیری و درمان حساسیت عطری

اگر به عطر حساسیت دارید یا کسی در اطرافیان‌تان هست که به عطر حساسیت دارد، چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای کاهش علائم حساسیت انجام دهید. در وهله اول شما باید از آنچه خریداری می‌کنید آگاهی بیشتری داشته باشید و همچنین داروهای خاصی وجود دارد که افراد می‌توانند مصرف کنند. سعی کنید تمام محصولات معطر را از بدن خود و محیط اطراف خود دور نگه دارید. بسیاری از محصولات روزمره حاوی رایحه هستند. این محصولات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • صابون‌ها
  • لوسیون‌ها
  • نرم کننده‌های پارچه
  • مواد شوینده لباسشویی
  • محصولات مراقبت از پوست
  • لوازم آرایشی
  • خوشبو کننده هوا
  • اسپری اتاق
  • شمع‌های معطر
  • محصولات پاک کننده و خوشبو کننده

نکته قابل توجهی که باید به آن دقت کنید این است که ممکن است علائم مربوط به قرار گرفتن در معرض حساسیت را قبل از اینکه متوجه شوید که رخ داده است، ایجاد کنید. هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا استفاده از محرک‌ها و قرار گرفتن در معرض آنها را به حداقل برسانید و در صورت لزوم استفاده از داروها مناسب را برای تسکین علائم حساسیت، در نظر بگیرید.

صحبت کردن

وقتی عطری که دیگران از آن استفاده می‌کنند موجب حساسیت و حال بد شما می‌شود؛ باید در مورد این موضوع با او صحبت کنید، به خصوص اگر آن فرد از نزدیکانن شما است. به عنوان مثال، ممکن است یکی از همکاران شما در محل کار از لوسیونی با بوی قوی استفاده کند که شما را به سرفه یا عطسه می‌اندازد.

مطرح کردن این مسئله می‌تواند مشکل باشد و نیاز به دیپلماسی دارد، زیرا برخی افراد ممکن است این کار را توهین تلقی کنند یا حتی احساس کنند که شما از انتخاب‌ها و نحوه بهداشت آنها ایراد می‌گیرید. اما یک استراتژی خوب می‌تواند مشکل شما را تا حد امکان به طور خاص و خلاصه بیان کند.

برای مثال، برای او توضیح دهید که حدود نیم ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض بوی یک برند خاص از لوسیون، چشمان شما شروع به سوزش و اشک ریختن می‌کند. این طرز بیان، حساسیت عطری را به طور دقیق به عنوان یک مسئله پزشکی و نه شخصی نشان می‌دهد.

همچنین ممکن است لازم باشد از دوستان، شریک زندگی و یا همکاران خود بخواهید که از پوشیدن یا استفاده از محصولاتی با روایح قوی و تند در اطراف شما، برای جلوگیری از علائم حساسیت، خودداری کنند. البته، هیچ قانون و چهارچوبی در مورد اینکه چه چیزی می‌توانید استفاده کنید و چه چیزی نمی‌توانید استفاده کنید نیز وجود ندارد و حساسیت به عطر یک مسئله فردی و شخصی است.

داروها

در مواردی که قرار گرفتن در معرض روایح اجتناب ناپذیر است و یا هنگامی که علائم حساسیت پایدار هستند، می‌توانید از درمان‌های داروهای بدون نسخه برای مسائلی مانند سردرد یا احتقان استفاده کنید. اگر علائم شما کوتاه مدت باشد، نیازی به دارو نیست اما اگر اثرات حساسیت به عطر مدت بیشتری باقی می‌ماند، ایده خوبی است که برخی از داروها را همیشه همراه خود داشته باشید.

اگر علائم حساسیت متمرکز بر تنفس هستند، آنتی هیستامین‌ها و داروهای کورتیکواستروئید می‌توانند به طور موثر علائم ناشی از این حساسیت‌ها را کنترل کنند. این داروها شبیه چیزی هستند که برای آلرژی‌های فصلی می‌خرید. اما بهترین دارو پیشگیری است و بهتر است که همه عطرها را از خود و محیط اطراف خود دور نگه دارید.

خرید محصولات بدون عطر

از آنجایی که حساسیت عطری رایج شده است، بسیاری از شرکت‌ها محصولات خود را بدون عطر ارائه می‌دهند. با این حال، ممکن است اطلاعات محصول آنها برای برخی گیج کننده باشد. یا از آنجایی که هیچ الزامی برای تولیدکنندگان وجود ندارد که تمام مواد تشکیل دهنده محصولات خود را فهرست کنند، یافتن محصولی که واقعا بدون عطر باشد؛ کاری چالش برانگیز خواهد بود.

حتی برخی از محصولاتی که برچسب “بدون بو” یا “بدون عطر” دارند حاوی ترکیبات گیاهی یا روغن‌های گیاهی معطر هستند. در اینجا فهرستی از منابع برای کمک به شما در یافتن محصولات مناسب را آورده‌ایم تا با دیدن این علائم و اختصارات بتوانید خرید بهتری داشته باشید.

محصولات دارای گواهی EPA Safer Choice را انتخاب کنید. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده یک برچسب جدید Safer Choice ایجاد کرد تا به مردم کمک کند محصولاتی را که دارای مواد شیمیایی یا طبیعی ایمن‌تر هستند را شناسایی کنند. محصولاتی که عاری از روایح شیمیایی هستند در گوشه سمت چپ بالای برچسب اطلاعات محصول، علامت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم