برترین عطرهای ایرانی
برترین عطرهای ایرانی
25 آذر 1400
رایحه درمانی
رایحه درمانی
2 دی 1400

به تمرکز شکل های مختلف رایحه به حالت قوی تر و ماندگار تر عطر گفته می شود. عطر ها ممکن است شامل صدها ترکیب در یک فرمول واحد باشند. به جرات می توانیم بگوییم که امروزه بسیاری از افراد همچنان تفاوت میان عطر و ادکلن را نمی دانند. و از این دو کلمه به جای یکدیگر استفاده می کنند. برخی فکر می کنند عطر همان اسانسی است که در شیشه ریخته می شود. و ادکلن همان عطرهای مارک دار می باشد. در حالی که اینطور نیست! پیش از اینکه به معرفی انواع عطر و ادکلن بپردازیم، باید بدانید که عبارت پرفیوم (Perfume) تنها مختص به عطر زنانه نبوده و از سوی دیگر، واژه ادکلن (Cologne یا Eau de Cologne) نیز صرفا به محصولات مردانه مربوط نمی‌شود. این باوری غلط است که متاسفانه در بین بسیاری از افراد جامعه، رایج شده است.

اسانس چیست و چگونه تهیه می شود؟

اسانس همان عطرهایی هستند که اغلب در شیشه ها پر می شوند و حالتی روغنی دارند. در ایران بطور کلی به تمامی عطرهای غیر اسانس عطر گفته می شود. به عنوان مثال عطر ادکلن شنل کوکو مادمازل Chanel Coco Mademoiselle عطری زنانه است با رایحه ای ملایم و شیرین. این عطر شگفت انگیز با ترکیباتی منحصر به فرد از گل ها میوه های بسیار دلپذیر ، ماندگاری بسیار بالا و میزان پراکنندگی عالی که دارد توانست عنوان بهترین عطر را در 3 سال پیاپی به خود اختصاص دهد. وقتی صحبت از عطر می‎شود منظور روغن پایه و اساسی تشکیل دهنده یک ترکیب معطر است که با دو روش تهیه می شود:

روش اول طبیعی:

این روش از طریق استخراج روغن به روش تقطیر، استخراج سیال، استخراج با حلال، به روش پولکی و استخراج اتانول صورت می گیرد. روغن موجود در عطرها در واقع همان عطر رقیق نشده است که دوام و ماندگاری بالایی دارد. به این  روغن ها در واقع روغن های اساسی عطر گفته می شود. روغن های اساسی عطر به دلیل غلظت بالا و بویایی آنها به مقدار کمی در تولید عطر استفاده می شوند. گاهی اوقات مشاهده می شود که غلظت بعضی از عطرها بسیار بالاست که این امر برگرفته از همین ترکیب روغن های اساسی با عطر است. مثلا Eau de perfume غلظتش مابین 7%تا 15%است.

روش دوم مصنوعی:

از طریق تولید ترکیبات آلی بدست می‎آید ، امروزه اکثر کمپانی‎های تولید عطر روش مصنوعی را به دلیل سهولت و مقرون به صرفه بودن ترجیح می‎دهند. تفاوت عطر با اسانس بدين معنا است كه بخش پارافيني عطر، اسانس گفته می‎شود. روغن‎های اساسی از روغن خالص گیاه استخراج می‎شود، در صورتی که اسانس فاقد پختگی و تعادل هنرمندانه مخلوط عطر است. اسانس در تقلید از رایحه‎های مختلف و با استفاده از مواد شیمیایی ساخته می‎شوند.

عطر

عطرها از قسمت ‌های مختلف مواد طبیعی و مصنوعی مثل مواد گیاهی تشکیل شده ‌اند. مواد گیاهی عطرها اغلب شامل گل، برگ، تنه، ریشه، ساقه، میوه، دانه و مواردی از این دست است و از گیاهانی که در صنعت عطرسازی کاربرد فراوانی دارند می ‌توان به ترنج، هل، سدر، یاسمن، زنبق زرد اشاره داشت. گیاهانی که بیشترین اهمیت را در عطرسازی دارند با توجه به بخشی که استفاده می شود شامل روغن طبیعی رز، عصاره یاسمن و گل‌ های پرتقال هستند. اما اگر به صورت کلی بخواهیم بگوییم عطر چیست باید گفت که عطر رايحه مطبوعی است که در هوا پراکنده می شود و به مشام میرسد. حال که دیگر می دانید تعریف علمی عطر چیست، جالب است بدانید که عطر متشکل از روغن های اساسی يا همان اسانس های روغني، تركيبات معطر، ثابت كننده و نگهدارنده و الكل است.

انواع عطر ها

پرفیوم

پرفیوم‌ها از ۲۰ الی ۴۰ درصد اسانس روغنی و خالص تشکیل شده‌اند و به همین دلیل اگر صبح از عطر خود استفاده کنید احتمالا تا غروب بوی آن را به وضوح احساس خواهید کرد. پرفیوم‌ها بالاترین میزان غلظت اسانس معطر را داشته و بیشترین ماندگاری را نیز ارائه می‌دهند. معمولا عطرهایی که از نوع پرفیوم هستند ماندگاری ۶ الی ۸ ساعته داشته و البته قیمت بالاتری نیز دارند.

ادو پرفیوم

از نظر غلظت عصاره رتبه دوم را دارد و به اختصارEDP  نشان داده می شود. این عطرها بوی سبک تر و قیمت ارزان تری نسبت به پرفیوم دارند، ادو پرفیوم ها 15 تا 20 درصد عصاره خالص را دارا می باشند و در رتبه دوم از نظر میزان غلظت قرار دارند. ادوپرفیوم ها بیشتر با الکل مخلوط می شوند.

ادو تویلت

بر روی شیشه این نوع از عطرها معمولا عبارت EDT را می‌توان مشاهده کرد. در تولید ادوتویلت‌ها از ۵ الی ۱۵ درصد اسانس روغنی معطر استفاده می‌شود و در شرایط نرمال ماندگاری ۴ تا ۵ ساعته را می‌توان از این نوع محصولات انتظار داشت که البته تا حد زیادی به نوع رایحه و طبع عطر (گرم، معتدل یا سرد) بستگی خواهد داشت. در این نوع از محصولات، معمولا بر روی ترکیبات نت‌های ابتدایی تمرکز شده است. خرید عطر مردانه یا زنانه از نوع ادوتویلت معمولا از انواع پرفیوم و ادوپرفیوم به ‌صرفه‌تر است.

ادکلن

ادوکولون یا EDC نسبت به سه نوع قبلی از غلظت بسیار کمتر اسانس‌های روغنی برخوردار بوده و در واقع تنها ۲ تا ۷ درصد اسانس خالص معطر در ساخت آن به کار رفته است. درصد الکل استفاده شده در ادکلن‌ها بسیار بالا بوده و طبیعتا قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای نیز دارند. ماندگاری بو در این نوع محصولات معمولا حداکثر ۲ ساعت است. از آنجایی که بسیاری از محصولات مردانه از نوع ادکلن هستند، این باور غلط که ادوکلن‌ها صرفا مختص به آقایان است در بین عموم مردم جا افتاده است.

اوفرش

تنها 3 درصد عصاره دارند، برای کسانی که عطر بسیار سبک و ملایم دوست دارند انتخاب مناسبی می باشد. معمولا برای استفاده در مهمانی ها از پرفیوم و ادو پرفیوم اسافاده می کنند و برای استفاده روزمره ادوتویلت و اوفرش ها انتخاب مناسبی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم