ورکشاپ کرم سازی
ورکشاپ کرم سازی
13 مرداد 1401
عطر محبوب دربار پهلوی
عطر محبوب دربار پهلوی
3 شهریور 1401

یکی از مواردی که برای ما خیلی مهم و ارزشمند است، میزان ماندگاری عطر و ادکلن است. معمولا در حین انتخاب، این سوال را می‌پرسیم که آیا عطر موردنظر ماندگاری خوبی دارد؟ چقدر روی پوست و لباس باقی می‌ماند؟ ولی آیا شما به گفته فروشنده عطر، صد در صد اعتماد می‌کنید؟ برای این منظور باید خودمان راه‌هایی را برای تشخیص ماندگاری عطر بدانیم تا بتوانیم این مسئله را حل کنیم.

ماندگاری عطر و ادکلن

همه ما می‌دانیم که عطر و ادکلنی که استفاده می‌کنیم از ترکیبات شیمیایی مخصوص به خود بهره می‌برند. از طرفی هر اسانس و رایحه‌ای که در عطر به کار می‌رود، برای خود عطری مخصوص دارد. این عطرها با هم ترکیب شده و درنهایت ادکلن شما را ایجاد می‌کنند. حال اگر غلظت و الکل این اسانس‌ها بیشتر شود، مسلما ماندگاری بیشتری به خود اختصاص می‌دهند. یعنی تنها اتفاقی که می‌افتد میزان غلظت و الکلی است که در هر کدام از عطرها استفاده می‌شود. اگر میزان این ترکیب کم باشد، مسلما عطر پایداری نخواهد داشت ولی اگر بیشتر شود، عطر شما نیز ماندگارتر است. حال سوال اینجاست که چگونه عطرهای ماندگار را تشخیص دهیم؟

تشخیص عطرهای ماندگار

کاملا مشخص است. مگر ما نگفتیم میزان الکل و غلظت عطر نشاندهنده این مسئله است؟ حال باید ببینیم عطرهای مختلف به چه میزان این غلظت و الکل را دارند؟ معمولا عطرها از ۷۸ الی ۹۵ درصد الکل طبیعی به همراه اسانس‌های روغنی دارند. حال هر کدام این میزان را بیشتر در خود داشته باشند، پس ماندگاری عطر و ادکلن آن‌ها مشخص می شود. میزان ماندگاری عطرها به این شکل است:

پرفیوم‌ها>> ادوپرفیوم>> ادوتویلت >> ادوکلن>> ادوفریش

این‌ها به ترتیب ماندگاری بیشتر به کمتر مشخص می‌شوند. حال هر کدام را با هم بررسی کرده و درصد ماندگاری تقریبی را در آن‌ها بررسی می‌کنیم.

پرفیوم‌ها

غلیظ‌ترین بخش و عصاره عطر، پرفیوم نام دارد. در واقع یکی از خالص‌ترین بخش‌های ادکلن محسوب می‌شود که مسلما ماندگاری بالایی داشته و تشخیص ماندگاری عطر در آن مشهود است. در واقع می‌توان گفت میزان الکل و عصاره آن زیاد بوده و ماندگاری آن بیشتر از یک شبانه روز است. این عطرها گرانقیمت‌ترین ادکلن‌ها هستند ولی ماندگاری آن‌ها بالاست.

ادوپرفیوم‌ها

بعد از پرفیوم این دسته یعنی ادوپرفیوم‌ها قرار می‌گیرند. تقریبا ۲۰ درصد اسانس داشته و از این رو ماندگاری کمتری نسبت به پرفیوم‌ها داشته ولی تا یک روز می‌توانید به این‌ها اعتماد کنید.

ادوتویلت‌ها

دسته بعدی ادوتویلت است. این دسته از عطرها معمولا حدود ۱۵ درصد اسانس و الکل به خود اختصاص داده و از این رو نسبت به دسته‌های قبلی، میزان کمتری در ماندگاری عطر و ادکلن دارند.

ادکلن‌ها

ادکلن که همه ما روزانه آن را به کار برده و نام می‌بریم همان چیزی است که معمولا می‌خریم و هزینه معمولی برایش خرج می‌کنیم. این‌ها ۲ الی ۴ درصد اسانس و الکل داشته و همین امر سبب می‌شود ماندگاری کمتری نسبت به دسته‌های قبلی داشته باشند. مسلما ماندگاری کمتری هم دارند.

ادوفرش‌ها

رقیق‌ترین نوع عطرها ادوفرش‌ها هستند. بنابراین تشخیص ماندگاری عطر در این دسته کاملا مشخص است. یعنی عطر آن خیلی زود از بین رفته و ماندگاری زیادی ندارد. معمولا این مدل عطرها در تابستان که میزان رطوبت بدنتان بیشتر است، پیشنهاد می‌شود. شما باید این ادکلن‌ها را هر یک الی دو ساعت یک‌بار تجدید کنید. وگرنه بوی آن خیلی راحت از بین می‌رود.

طبق مواردی که در بالا بصورت کاملا علمی برایتان توضیح دادیم، تشخیص ماندگاری عطر ساده می‌شود. می‌توانید بررسی کنید و عطر موردنظر را انتخاب کنید. مسلما برا خرید عطری با ماندگاری بالا باید هزینه بیشتری نیز بپردازید، اما حواستان باشد گاهی ماندگاری بالای یک عطر نشاندهنده اصل بودن و بهترین بودن نیست. یک عطر تقلبی را با افزایش الکل، می‌توان مانا کرد تا تقلبی بودنش به چشم نیاید. این‌ها مواردی است که باید حواستان باشد و پیشنهاد می‌شود حتما از جای معتبری عطر خود را بخرید تا دچار چنین مشکلی نشوید.

چه کنیم عطرمان ماندگار شود؟

قبلا مقالاتی درباره ماندگار کردن عطر و ادکلن برایتان ارائه کردیم، امروز نیز می‌خواهیم نکات دیگری برای ماندگاری عطر و ادکلن به شما بگوییم. با این راهکارها می‌توانید بوی عطر و ادکلن خود را مانا کنید.

  1. روی نبض‌هایی که قرار است عطر زده شود، قبل از اسپری کردن، وازلین بزنید. وازلین خاصیت جالبی دارد که باعث مانا شدن عطر و بهتر به مشام رسیدن آن می‌شود. پس حتما از آن استفاده کنید. نیاز نیست خیلی دستتان را چرب کنید بلکه کمی استفاده از وازلین می‌تواند تاثیر بسزایی در مانا شدن عطرتان داشته باشد.
  2. اگر پوست خشکی دارید حتما از یک کرم مرطوب کننده یا لوسیون قبل از اسپری کردن روی پوست خود، استفاده کنید. این امر نیز باعث ماندگاری عطر و ادکلن خواهد شد.
  3. عطر روی بدن تمیز و تازه حمام رفته، موثر است و خود را نشان می‌دهد. پس زمانی که حمام رفته‌اید و بدنتان تمیز است می‌توانید عطر را روی بدن خود زده و سپس لباستان را بپوشید. اینگونه هم ماندگاری عطرتان بیشتر می‌شود و هم بوی اصلی آن را متوجه خواهید شد.
  4. از مالیدن دست‌ها بعد از زدن عطر روی نبض خودداری کنید. زیرا با این حرکت شما نت‌های عطر را به هم می‌زنید و علاوه بر اینکه بوی اصلی عطر را از بین می‌برید، بلکه باعث کم شدن ماندگاری آن می‌شوید. پس این موضوع را نیز دقت کرده و رعایت کنید.
  5. معمولا بخش‌هایی از بدن که دارای نبض بوده یا حرارت بیشتری در بدن دارند، مناطق خوبی برای اسپری کردن و عطر زدن هستند. مثلا روی نبض دست، گردن، داخل آرنج، روی زانو، مچ پا و شکم بهترین مناطق برای عطر زدن بوده و ماندگاری آن‌ها به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد.
  6. برخی عادت دارند عطر را برای معطر شدن موی سر، روی موهای خود اسپری می‌کنند. لطفا این‌کار را نکنید. اول شانه خود را اسپری کرده و سپس به موها بکشید تا موهایتان معطر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم