تاثیر عطر بر روحیه و حال و هوای شما
تاثیر عطر بر روحیه و حال و هوای شما
17 فروردین 1402
تاثیر آلودگی هوا روی پوست و روش جلوگیری از آن
22 فروردین 1402
نمایش همه

دلایل خارش پوست چی میتونه باشه؟ چرا همش میخاره!؟

پوست به دلایل مختلفی نظیر خشکی زیاد، دچار خارش می شود که این خارش اغلب با احساسی آزار دهنده همراه است. اگرچه تمامی افراد در طول زندگی خود خشکی پوست را تجربه می کنند، اما این مشکل معمولا در افراد مسن شایع تر است. با افزایش سن پوست نازک تر می شود، رطوبت آن کاهش می یابد و در نتیجه دچار خشکی می گردد. کلیه نواحی بدن می تواند دچار خارش شود، اما معمولا در قسمت هایی همچون پوست سر، بازو ها، دست ها و پاها بیشتر رخ می دهد. در این مقاله قصد داریم تا مهم ترین دلایل آن را به شما معرفی کنیم.

موارد مراجعه به پزشک

برخی از مواقع خارش پوست بسیار شدید و ادامه دار می شود. بنابراین در صورتی که عوارض زیر را به مدت سه ماه تجربه کردید حتما به متخصص پوست مراجعه نمایید:

– اگر شدت خارش به حدی باشد که فعالیت های روزانه شما را تحت تاثیر قرار دهد.

– اگر خارش به اندازه ای باشد که مانع خوابیدن شما شود.

– اگر خارش به صورت ناگهانی در تمام بدن شما رخ دهد.

– اگر خارش با تعریق شبانه، تب و کاهش وزن همراه باشد.

مهم ترین دلایل خارش پوست

خارش های پوستی به دلایل مختلفی ایجاد می شوند که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– خشکی بیش از اندازه پوست
خشکی پوست یکی از دلایل اصلی این مشکل است. برای رفع آن توصیه می شود که پس از استحمام و در حالی که پوست همچنان مرطوب است، از مرطوب کننده های مناسب نوع پوست تان استفاده نمایید. مصرف زیاد مایعات و استفاده از شامپو بدن و صابون های ملایم نیز می تواند به رفع خشکی پوست کمک کند. علاوه بر آن پیشنهاد می شود که مدت استحمام خود را کوتاه کنید و حتی الامکان با آب داغ دوش نگیرید. در صورت برطرف نشدن این خشکی ها، ممکن است که پوست دچار ترک خوردگی و حتی خونریزی و چین و چروک شود.

– عدم رعایت بهداشت فردی
از مهم ترین علل خارش پوست، رعایت نکردن بهداشت فردی و به تاخیر انداختن استحمام است. بنابراین خارش و پوسته پوسته شدن پوست می تواند از عوارض حمام کردن های دیر به دیر باشد. در این حالت به دلیل جدا نشدن سلول های مرده، تعریق و آلودگی پوست، شرایط برای رشد باکتری و قارچ مهیا می شود. از این رو علاوه بر بوی نامطبوع بدن، پوست دچار خارش می گردد.

– گزش حشرات
زمانی که پشه پوست را نیش می زند، پوست در همان نقطه دچار خارش می گردد. اگرچه ممکن است که گزش حشرات با خاراندن آن ناحیه سریعا از بین برود، اما خارش ناشی از گزش حشراتی همچون ساس، شپش و کنه به سرعت از بین نمی رود و معمولا خارش پوست ادامه دار می شود. این مسئله بسیار آزار دهنده و ناخوشایند است و برخی از مواقع با خاراندن محل نیش این حشرات، پوست دچار زخم و خونریزی می گردد.

خارش پوست دست
– داشتن آلرژی به غذا
داشتن آلرژی به مواد غذایی خاص، از دیگر موارد ایجاد کننده خارش است که معمولا پس از چند دقیقه یا نهایتا چند ساعت پس از مصرف غذا رخ می دهد. از شایع ترین علائم آلرژی می توان به خارش گلو، پوست، ایجاد کهیر، تورم لب، مشکل تنفسی و اگزما اشاره کرد.

– ابتلاء به بیماری های پوستی
برخی از مواقع خارش می تواند از بیماری های پوستی مختلفی نظیر پسوریازیس، زونا، آبله مرغان، درماتیت آتوپیک و درماتوفیتوز ناشی شود که بررسی و تشخیص آنها توسط دکتر متخصص صورت می گیرد. پس از تشخیص نوع بیماری باید درمان آغاز شود؛ زیرا در صورت درمان نشدن، آسیب جدی به پوست وارد می شود. علاوه بر آن عفونت های قارچی و باکتریایی نیز می تواند پوست را دچار خارش کند.

– ابتلاء به سرطان پوست
سرطان پوست بر اثر رشد غیر طبیعی سلول های پوستی ایجاد می شود که در درجه اول در نواحی ای از پوست رخ می دهد که در معرض نور خورشید قرار دارد. اما ممکن است در نواحی از بدن که در معرض آفتاب نیز نباشد ایجاد شود که در صورت تشخیص به موقع شانس برای درمان وجود دارد.

– داشتن آلرژی به مواد فلزی
پوست می تواند به مواد مختلف واکنش آلرژیک نشان دهد که یکی از رایج ترین آنها نیکل است. محصولات حاوی نیکل عبارت اند از: سگک کمربند، بدلیجات، فریم عینک، زیپ و حتی تلفن همراه. به همین دلیل است که برخی از افراد پس از استفاده از بدلیجات و زیورآلات به خارش و اگزمای پوستی دچار می شوند.

– مصرف برخی از داروها
یکی از عوارض جانبی مصرف داروهایی نظیر آسپرین، مسکن های قویی، مواد مخدر، برخی از داروهای فشار خون می تواند خارش پوست باشد. خارش در ناحیه پوست همچنین یکی از عوارض سرطان است. از این رو پزشکان به افرادی که برای درمان سرطان خود پرتو درمانی می کنند توصیه می کنند که در طول و پس از درمان، جهت مراقبت از پوست به متخصص پوست مراجعه نمایند.

خارش گردن
– تماس پوست با گیاهان و جانداران دریایی
تماس پوست با گیاهانی همچون گزنه، علف دندان، پیچک سمی و بلوط سمی می تواند موجب ایجاد خارش در ناحیه پوست شود. همچنین برخی از اوقات تماس پوست با آب دریا، دریاچه و یا حتی آب برکه به دلیل وجود انگل ها و خزه ها در آن می تواند موجب ایجاد لک های قرمز یا کهیر و خارش پوست شود.

– بارداری
در هنگام بارداری برخی بانوان متوجه خارش پوست خود می شوند که علت آن معمولا کشیدگی پوست، تغییرات هورمونی و اختلالات کبدی در این دوران است.

. سایر دلایل خارش پوست

علائم هشدار دهنده دیگری نیز وجود دارند که می توانند نشانه بیماری های خونی، کلیوی، کبدی، دیابت، ایدز و پرکاری تیروئید باشند. افرادی که از بیماری کلیوی شدید رنج می برند خارش آنها پوست معمولا نزدیک به دیالیز ایجاد می شود. این خارش ممکن است به صورت گسترده و شدید به خصوص در ناحیه کمر، بازو و پاها رخ دهد. در بیماری های کبدی مانند هپاتیت و انسداد کیسه صفرا خارش پوست شایع است. معمولا این خارش از ناحیه کف دست و پا شروع می شود و به سایر قسمت های بدن سرایت پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم