دلایل خارش پوست چی میتونه باشه؟ چرا همش میخاره!؟
20 فروردین 1402
ویتامین های ضروری برای خانم ها را بشناسید
24 فروردین 1402
نمایش همه

تاثیر آلودگی هوا روی پوست و روش جلوگیری از آن

آیا تا به ‎حال از ارتفاع زیاد به تهران یا یک کلان‌شهر دیگر نگاه کرده‌اید؟ منظرۀ زیبایی است، البته تا وقتی که متوجه هوای آلوده شهر نشده‌اید. تاثیر آلودگی هوا بر پوست در شهر‎های بزرگ مسئله مهمی است. همۀ ما از اثرات بد آن بر محیط زیست و سلامت خود باخبر هستیم. اما، شاید ندانیم پوست‎ هم به اندازۀ ریه‌‎‎ها از آلودگی هوا آسیب می‌‎بیند.

تاثیر آلودگی هوا روی پوست

از آنجایی که ذرات آلاینده موجود در هوا ۲۰ برابر کوچک تر از منافذ پوست هستند، به آسانی به داخل این منافذ نفوذ می کنند و موجب ابتلاء افراد به بیماری های پوستی می شوند. در این شرایط میزان آنتی اکسیدان های سطح پوست به مرور زمان کاهش می یابد، سد دفاعی پوست تضعیف می شود، فرآیند کلاژن سازی مختل می گردد و در نهایت منجر به پیری پوست می گردد. ذرات معلق موجود در هوای آلوده همچنین سطح پوست را تحریک می کنند، منافذ پوست را مسدود می سازند، ترشح چربی را افزایش می دهند و اگزمای پوست های خشک را تشدید می کنند. تمامی این موارد موجب ایجاد بیماری پوستی می شوند که برخی از مواقع نیز خطرناک خواهند بود.

بیماری های ناشی از آلودگی هوا

از رایج ترین بیماری های پوستی ناشی از اثر آلودگی هوا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– پیری پوست
تحقیقات نشان می دهد که آلودگی هوا از جمله عوامل تاثیرگذار در پیری پوست است. بر این اساس ذرات آلاینده موجود در هوا بر روی فرآیند کلاژن سازی پوست تاثیرگذار است و روند آن را کند می کند. ذرات آلودگی همچنین روند طبیعی تولید ویتامین دی را مختل می نماید که تمامی این موارد موجب افتادگی و چین و چروک های زودرس پوست می شوند.

– ایجاد منافذ باز پوستی
آلودگی هوا با تاثیرات مخرب خود بر روی پوست، می تواند موجب باز شدن منافذ پوست شود.

– ایجاد اگزما
اگزما نوعی بیماری مزمن پوستی است که باعث ایجاد قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود. یکی از علل ابتلاء افراد به این بیماری می تواند تاثیر آلودگی هوا روی پوست باشد.

– سرطان پوست
آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با میزان ابتلا به سرطان پوست دارد. این بدین معنا است که آلودگی هوا درصد احتمال ابتلا به این بیماری را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. برخی از آلاینده های موجود در هوا که باعث مبتلا شدن افراد به سرطان پوست می شوند عبارت اند از: اشعه ماورا بنفش، بنزن، فلزات سنگین و اوزون.

– ایجاد لکه های تیره
یک تاثیر آلودگی هوا روی پوست، ظهور لکه هایی کوچک معمولا به رنگ قهوه ای است که معمولا با نام لک های سالخوردگی شناخته می شوند. اگرچه این لکه ها معمولا با افزایش سن به وجود می آیند، اما امروزه این مشکل در افرادی با سن پایین تر نیز شایع است.

لکه های تیره روی پوست

– پسوریازیس
پسوریازیس یک بیماری ژنتیکی پوستی است که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می تواند موجب فعال شدن و تشدید آن گردد.

روش های محافظت از پوست در برابر تاثیرات آلودگی هوا

با توجه به بیماری های ناشی از تاثیر آلودگی هوا روی پوست، در این قسمت به معرفی راهکارهایی در این زمینه می پردازیم:

– در طول روز به میزان کافی آب بنوشید
به طور کلی نوشیدن آب می تواند یکی از ضروری ترین اقدامات جهت حفظ سلامت پوست باشد. برای این منظور توصیه می شود که روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. این کار به سم زدایی از بدن و جذب بهتر مواد مغذی کمک می کند. این در حالی است که افرادی که بیشتر در معرض هوای آلوده قرار دارند، برای آبرسانی بهتر به پوست خود باید نوشیدن آب کافی را جدی تر بگیرند.

– از مرطوب کننده های پوست استفاده کنید
پوست های خشک بیشتر در معرض آسیب های ناشی از آلودگی هوا قرار دارند و اشعه های زیان آور آن را جذب می کنند. بنابراین برای پیشگیری از خشکی پوست، استفاده از محصولات مرطوب کننده توصیه می شود. مرطوب کننده ها یکی از مهم ترین محصولات مراقبت از پوست هستند که با بهره مندی از خاصیت آبرسانی، رطوبت مورد نیاز پوست را تامین می کنند.

– از ماسک های صورت استفاده کنید
پس از اتمام مراحل تمیز کردن پوست، با توجه به نیاز پوستی خود ماسک مناسبی تهیه کنید و شب از آن استفاده کنید. استفاده از ماسک ها به تامین ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز پوست کمک می کند.

– از پاک کننده مناسب پوست استفاده کنید
برای تمیز کردن صورت حتما از پاک کننده مناسب نوع پوست تان استفاده کنید. در غیر اینصورت ممکن است که استفاده از پاک کننده موجب از بین رفتن چربی های مفید و خشکی پوست گردد. با توجه به آنکه آلاینده ها به پوست خشک آسان تر نفوذ می کنند، شستن صورت دو مرتبه در روز بسیار ضروری است.

– حتما از تونر استفاده کنید
تونرها مکمل پاک کننده های صورت هستند و آخرین مرحله پاکسازی پوست به حساب می آیند. این محصولات علاوه بر حذف آلودگی های باقیمانده از روی پوست صورت و تمیز کردن منافذ آن، با تنظیم ph به خنثی کردن تاثیر آلودگی هوا روی پوست کمک می کنند. با توجه به آنکه آلودگی هوا باعث خشکی، قرمزی و اسیدی شدن پوست می شود، توصیه می شود که حداقل یک بار در روز از تونر بر روی پوست تمیز خود استفاده نمایید.

– پوست خود را لایه برداری کنید
لایه برداری یکی از مراحل بسیار حساس پاکسازی پوست است. برای این منظور حتما دقت کنید که محصول لایه بردار را متناسب با نوع پوست تان تهیه کنید. استفاده لایه بردارها حداقل ۲ تا ۳ مرتبه در هفته، به حذف کامل آلودگی ها و باکتری ها و همچنین پاکسازی عمیق پوست کمک می کند. نکته حائز اهمیت دیگر این است که جذب محصولات مراقبت از پوست پس از لایه برداری آسان تر است.

– ایجاد جوش و آکنه
تحقیقات نشان می دهد که آلودگی هوا می تواند تاثیر مستقیمی بر ایجاد جوش و آکنه داشته باشد. آلودگی هوا همچنین موجب ظهور منافذ ریز در پوست می شود که ورود آلودگی ها از طریق این منافذ، باعث افزایش بیش از حد ترشح چربی می شود. هنگامی که این منافذ بسته می شوند، آلودگی ها و چربی ها در داخل پوست باقی می مانند و منجر به ایجاد آکنه و جوش های سر سیاه می شود.

جوش و آکنه روی پوست

– استفاده از محصولات ضد آفتاب را فراموش نکنید
استفاده از کرم ضد آفتاب حتی در روزهای ابری و آفتابی نیز توصیه می شود. دلیل این مسئله آن است که این کرم ها با ایجاد لایه ای محافظ بر روی پوست، علاوه بر محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید، از پوست در مقابل رادیکال های آزاد و آلاینده ها نیز محافظت می نمایند.

– از استعمال دخانیات پرهیز کنید
سیگار علاوه بر فرد سیگاری، به اطرافیان او نیز آسیب می رساند. دود سیگار همانند آلودگی هوا باعث پیری پوست و اخلال در روند کلاژن سازی می شود.

– از مواد حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید
آنتی اکسیدان ها قدرت فوق العاده ای در خنثی سازی تاثیر آلودگی هوا روی پوست دارند. بنابراین توصیه می شود که در هوای آلوده خوراکی هایی نظیر فلفل دلمه ای قرمز، کلم بروکلی، بادمجان، زیتون، شاتوت، توت فرنگی، گیلاس، انگور، چغندر و اسفناج را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

– از مصرف ویتامین سی غافل نشوید
ویتامین سی به تنهایی ماده ای لایه بردار، رطوبت رسان، ضد پیری و روشن کننده است که جزو بهترین مواد برای مقابله با رادیکال های آزاد به حساب می آید. این ویتامین را می توانید به صورت خوراکی و از طریق مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C یا مکمل های دارویی و یا به صورت موضعی و از طریق استفاده از کرم ها و سرم های ویتامین C به پوست تان برسانید.

– میوه ها را همراه با آب بنوشید
در بطری آبی که روزانه آن را می نوشید چند تکه میوه نظیر هندوانه، سیب، خیار، لیمو ترش و پرتقال بیندازید تا آبرسانی پوست شما عمیق تر انجام شود.

– مصرف مواد مغذی حاوی امگا ۳ و امگا ۶ را فراموش نکنید
اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶ بهترین عامل تقویت کننده سد دفاعی در برابر تاثیر آلودگی هوا روی پوست هستند. این اسیدها همچنین در رشد غشاء سلولی بر پایه لیپید که عامل تامین مواد مغذی مورد نیاز پوست هستند نیز موثر اند. این لپید سپری از چربی بر روی پوست ایجاد می کند و از نفوذ آلودگی و اشعه های مضر جلوگیری به عمل می آورد. امگا ۳ و امگا ۶ در مواد غذایی مختلفی همچون ماهی های قزل آلا و سالمون، تخم مرغ، مرغ، گوشت قرمز، لوبیای قرمز، اسفناج، گردو، غلات و دانه ها به وفور یافت می شوند.

محصولات مراقبت در برابر تاثیر آلودگی هوا روی پوست
– ژل شستشوی صورت ضد آلودگی سینره مخصوص پوست چرب

این ژل شستشو محصولی از برند ایرانی سینره است که به لطف بهره مندی از عصاره مورینگا، از پوست در برابر آلودگی هوا محافظت می کند و با شویندگی ملایم خود، تمامی مواد آرایشی را از روی پوست صورت پاک می کند. این محصول شوینده فاقد مواد صابونی است که استفاده از آن مانع خشکی پوست می شود و پوستی نرم و لطیف را برای شما به ارمغان می آورد. این محصول همچنین میزان ترشح چربی پوست را تنظیم می کند و با کنترل غدد سباسه، از ایجاد جوش و آکنه بر روی پوست جلوگیری می کند.

ژل شستشوی سینره

– تونر آردن حاوی ویتامین سی

این تونر محصولی از برند ایرانی آردن است که به لطف بهره مندی از خاصیت ضد آلودگی موجب شفافیت و درخشندگی پوست می شود. این تونر صورت حاوی ویتامین B3 و C است و از خاصیت ضد لک نیز برخوردار است.

تونر آردن

– کرم بدن ضد آلودگی سینره

این کرم بدن دارای ساختاری بسیار سبک است که سریعا جذب پوست می شود و برای تمامی انواع پوست ها مناسب است. عصاره مورنیگا موجود در فرمولاسیون این محصول، به صورت یک سم زدا عمل می کند و از پوست در برابر آلودگی های شیمیانی و ذرات معلق، محافظت می نماید و در نهایت موجب لطافت و نرمی پوست بدن می شود.

کرم بدن سینره

– ماسک نقابی بیوآکوا حاوی ویتامین سی

این محصول یک ماسک صورت با خاصیت آبرسانی و ترمیم کنندگی پوست است که استفاده از آن به حفظ رطوبت پوست کمک می کند. این ماسک صورت با جلوگیری از تولید ملانین، پوست را روشن می کند و لکه های قهوه ای را از بین می برد. این ماسک نقابی همچنین از پوست در برابر اشعه های زیان آور فرا بنفش خورشید محافظت می کند و در عین حال در درمان آکنه نیز موثر است.

ماسک نقابی بیو آکوا

– سرم ویتامین سی ۱۰ درصد لافارر

این سرم پوست به لطف بهره مندی از ویتامین های C،E و فرولیک اسید دارای خاصیت ضد پیری و روشن کنندگی پوست است. این محصول همچنین با لایه برداری ملایم پوست از تولید ملانین جلوگیری می نماید. ویتامین C موجود در این سرم صورت با افزایش تولید کلاژن، به کاهش چین و چروک کمک می کند. علاوه بر آن ویتامین های E و C موجود در این محصول نیز از پوست در برابر عوامل مخرب محیطی محافظت می کنند.

سرم ویتامین سی لافارر

– پرایمر ضد آلودگی سان دیز پوپا

این محصول یک پرایمر منحصر به فرد با بافت سبک و مخملی است که سریعا جذب پوست می شود و حس سنگینی بر روی پوست ایجاد نمی کند. پرایمر سان دیز ماندگاری آرایش را افزایش می دهد و با داشتن SPF30 از پوست صورت در برابر اشعه UVA و UVB خورشید محافظت می نماید. این محصول همچنین حاوی عصاره شکوفه هلو است که از سلول های پوست در برابر آلودگی و فلزات سنگین محافظت می کند و در نهایت جلوه ای شاداب و زیبا و در عین حال طبیعی به پوست می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم