نقد و بررسی عطر وانیلا وایبز
27 فروردین 1402
آیا عطرها هم تاریخ انقضا دارند و تاریخ مصرف‌ شان می‌ گذرد؟
آیا عطرها هم تاریخ انقضا دارند و تاریخ مصرف‌ شان می‌ گذرد؟
21 خرداد 1402
نمایش همه

فواید روشن کردن شمع‌های معطر

فواید روشن کردن شمع‌های معطر

فواید روشن کردن شمع‌های معطر

در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری در خانه‌ها شمع‌ سوزانده می‌شود. شمع در بسیاری از فرهنگ‌ها یک سنت است، در بسیاری از خانه‌ها تکیه‌گاه اصلی است، و حتی یک وسیله تجملی برای پذیرایی مفصل از خود و یا دیگران است، اما آیا سوزاندن شمع فایده‌ای هم دارد؟

به خصوص در زمانی مثل حالا، که بسیاری از ما بیش از چندین ماه است که بخاطر ویروس کرونا قرنطینه شده‌ایم، رفت و آمد با بسیاری از دوستان و آشنایانمان را محدود کرده‌ایم و از معاشرت‌های اجتماعی‌مان دست کشیده‌ایم، آیا شمع‌ها واقعا می‌توانند بر احساس ما نسبت به فضا و جو پیرامون‌مان بگذارند؟

روشن کردن شمع چه تاثیری روی ما دارد؟

شاید باور نکنید که روشن کردن شمع‌های معطر چه اثرات معجزه‌آسایی می‌تواند داشته باشد. برای همین قصد داریم تا به فواید روشن کردن شمع‌های معطر، اشاره مختصر مفیدی کنیم تا با آن‌ها بیشتر آشنا شوید؛

سبب افزایش تمرکز می‌شود

اگر تا به حال برای قرار دادن شمع‌ها در اطراف میز غذاخوری خود فقط اهداف “تزیینی” داشتید، اکنون می‌توانید به این مسئله بیاندیشید که شمع روشن در اطراف‌تان حین کار می‌تواند تمرکز شما را افزایش دهد و به شما کمک کند بهره وری بیشتری داشته باشید.

رایحه‌های خاصی وجود دارند که می‌توانند ذهن شما را تحریک کنند. رایحه‌هایی مانند نعناع، لیمو، پرتقال، رزماری و دارچین این قابلیت را دارند که حواس شما را تقویت کرده و به شما انرژی بیشتری را که برای سرکار ماندن و خاموش کردن تلفن خود به آن نیاز دارید، بدهند.

به شما کمک می‌کند تا خاطرات مثبت را به خاطر بسپارید

خاطرات و احساسات می‌توانند به راحتی توسط رایحه های خاص تحریک شوند و اگر با زمان خاصی از زندگی شما مطابقت داشته باشد، احساس شادی را ایجاد می‌کنند. مطالعات رفتاری زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد بوها به احتمال زیاد باعث ایجاد خاطرات عاطفی واضح می‌شوند و اگر احساس ناراحتی کنید می‌تواندد خیلی سریع خلق و خوی شما را بهبود ببخشند.

اگر در شرایطی هستید که غم و اندوه را تجربه می‌کنید، یا فقط یک روز بد را سپری کرده‌اید، روشن کردن شمعی که زمان شادتری را به شما یادآوری می‌کند، می‌تواند باعث شود احساس بهتری داشته باشید و روی جزئیات کوچکی از آنچه در حال حاضر از سر می‌گذرانید تمرکز نکنید.

خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد
خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد

خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد

اگر رایحه‌ها می‌توانند برای ثبت خاطرات مثبت زندگی‌تان تاثیر گذار باشند، احتمالا همان خاصیت‌ را برای بهبود خلق و خوی شما نیز دارند. یک مطالعه ژاپنی بر روی 12 شرکت کننده افسرده انجام شد که حاکی از آن بود که بوی لیمو به کاهش دوز داروهای ضد افسردگی آنها کمک می‌کند، عملکرد ایمنی آنها را تقویت کرده و سطح هورمون را تنظیم می‌کند.

دفعه بعد که کمی احساس ناراحتی کردید و می‌خواهید فورا خلق و خوی خود را بهبود ببخشید، سعی کنید در حالی که در تاریکی مدیتیشن می‌کنید از یک شمع با رایحه مرکبات یا رزماری استفاده کنید تا در حالی که سعی می‌کنید ذهن خود را پاک کنید، روی عطر نیروبخش پراکنده شده در فضا نیز تمرکز کنید.

خرید انواع شمع‌های معطر

به شما امکان می دهد یک مراسم صبحگاهی یا شبانه را تنظیم کنید

قرن هاست که شمع‌ها در مراسم خاص، چه مذهبی و چه غیر مذهبی، مورد استفاده قرار گرفته‌اند. با این حال، استفاده از شمع‌ها، امروزه به خانه‌ها هم رسیده تا در زمان‌های خاصی از روز کمک کند که ذهن در چارچوب ذهنی درست قرار بگیرد.

برای مثال، شما می‌توانید در هر زمانی از روز که دوست دارید شمع روشن کنید، اما بهتر است که از آنها برای لحظات خاصی (مانند حمام، مدیتیشن، نماز، یوگا) استفاده کنید تا افکار مراقبه را تقویت کنید و بتوانید روز را درست شروع یا به پایان برسانید. بر اساس بسیاری از تکنیک‌های تجلی، اعتقاد بر این است که سوزاندن شمع راه خوبی برای ارسال احساسات شما به جهان در طول مدیتیشن است.

در حالی که شما دعا می‌کنید، یک رایحه آرام بخش به شما کمک می‌کند با خداوند متعال ارتباط بهتری برقرار کنید. ایجاد آداب و رسوم در خانه شما، تعیین کننده این است که شما دوست دارید چگونه استراحت کنید یا روزتان را شروع کنید.

مثلا هنگامی که در حال انجام روتین مراقبت از پوست شبانه خود هستید یا زمانی که در حال نوشیدن فنجان قهوه صبحگاهی خود هستید، یک یا دو شمع در اطراف خود روشن کنید. حتما در این لحظات گوشی خود را کنار بگذارید تا بیشتر حواس تان باشد و روی زمان کمی که فقط با خودتان دارید تمرکز بیشتری داشته باشید.

کمک می‌کند خواب آرام تری داشته باشید
کمک می‌کند خواب آرام تری داشته باشید

کمک می‌کند خواب آرام تری داشته باشید

بسیاری از ما با الگوهای خواب خود به ویژه در طول این بیماری همه گیر مشکل پیدا کرده‌ایم. تشویش و اضطراب به طور کامل ذهن ما را فراگرفته است و این یکی از دلایلی است که باعث می‌شود اکثر ما خواب خوبی نداشته باشیم. همچنین، زندگی زیر نور شمع در طول شب به شما این امکان را می‌دهد که مثبت‌نگر باشید و خواب آرام‌تری را در شب فراهم کنید.

استفاده از وسایل الکترونیکی درست قبل از رفتن به رختخواب می‌تواند سلامت خواب شما را مختل کند و اثرات منفی طولانی‌مدتی بر سلامتی شما ایجاد کند، زیرا نمی‌توانید ۷ تا ۹ ساعت خواب توصیه شده را دریافت کنید. نور آبی که از نمایشگرها دریافت می‌شود، سطح منیزیم شما را کاهش می‌دهد، که باعث می‌شود کمتر احساس خستگی و اضطراب کنید!

برای مبارزه با این مشکل، نورهای مصنوعی و چراغ‌ها را زودتر خاموش کنید و چند شمع روشن کنید. زندگی زیر نور شمع به شما کمک می‌کند زودتر احساس آرامش کنید و به ریتم طبیعی خواب خود بازگردید. وقتی کمی از تکنولوژی فاصله بگیرید و اجازه ندهید که شما را مختل کند، راحت‌تر می‌توانید به بدن خود گوش دهید و بدانید چه زمانی برای خاموشی شب و ریلکس کردن بهتر است.

برای کاهش استرس گزینه مناسبی است

به راحتی می توان به این نکته اشاره کرد که همه افراد به احتمال زیاد در طول مراسم مراقبه خود چند شمع روشن برای کاهش استرس و اعمال خواص آرام بخش در اطرافشان قرار می‌دهند. شمع‌های معطر خاصی در طول رایحه درمانی برای کمک به اضطراب و افسردگی، بهبود کیفیت زندگی و خواب و حتی کاهش برخی از عوارض جانبی درمان‌های سرطان مانند تهوع و درد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای همه ما پیش آمده که گاهی آنقدر تحت فشار بوده‌ایم که در آستانه پرت کردن لپ تاپ یا گوشی از پنجره به بیرون بوده‌ایم، نه بهتر است دست نگه دارید، این گزینه خوبی نیست. چند مدل شمع با روایح مختلف، با نت‌های بابونه، ترنج، اسطوخودوس و کندر روشن کنید، لحظاتی را به خود وقت دهید و روی روایح شناور در هوا تمرکز کنید و دعا کنید که استرس شما کاهش یابد تا بهتر بتوانید روی کارهای خود تمرکز کنید.

شمع چگونه بر سلامتی روح ما تاثیر گذار است؟

“اثر تسکین دهنده ای که شمع ها دارند بر اساس نحوه پردازش بوها در مغز است. بوی شمع‌های معطر سیستم لیمبیک ما را تحریک می کند، بخشی از مغز که خانه حافظه و احساسات ما است. هورمون‌هایی مانند سروتونین و دوپامین که برای کمک به وضعیت بدن تولید می‌شوند، خلق و خو را تنظیم می‌کنند. بنابراین، وضعیت عاطفی ما تحت تأثیر رابطه‌ای است که بین روایح، خاطرات و احساسات وجود دارد.”

به طور خلاصه، برخی روایح به دلیل خاطراتی که در ارتباط با آنها دارید، ممکن است برای شما جذاب باشند. اما برخی از رایحه‌ها بارها و بارها هورمون‌های مشابهی را در افراد مختلف تحریک می‌کنند، که باعث می‌شود در عطرهای آرام‌بخش خانگی محبوبیت زیادی پیدا کنند. برای مثال ثابت شده است که روایحی مانند شمعدانی، اسطوخودوس و نعناع فلفلی برای درمان اختلالات روانی و فیزیولوژیکی مختلف مفید هستند.

فواید سوزاندن شمع در خانه شما چیست؟
فواید سوزاندن شمع در خانه شما چیست؟

فواید سوزاندن شمع در خانه شما چیست؟

خرید انواع شمع‌های معطر

با توجه به توضیحاتی که تا اینجا ارائه شد؛ به طور کلی سوزاندن شمع‌های معطر فواید و بازخوردهای بی‌شماری می‌تواند داشته باشد که در اینجا به چند مورد ار آن‌ها اشاره می‌کنیم:

برای ایجاد فضایی رمانتیک و دنج

سوسو زدن نور شمع محیطی دوست داشتنی ایجاد می‌کند که برای هرکسی آرامش بخش و رویایی خواهد بود. اگر به دنبال ایجاد فضایی دنج یا رمانتیک هستید، روشن کردن چند شمع خوب در خانه می‌تواند کاملا فضا را عوض کند.

برای خوشبو کردن خانه شما

استفاده از شمع‌های معطر یک روش فوق‌العاده برای اضافه کردن روایح مختلف به فضای خانه شما هستند. انواع زیادی از شمع معطر با روایح متفاوت برای خرید در دسترس است که اسانس‌ها آنها واقعا خوب عمل می‌کنند و پخش کنندگی بوی خوبی دارند. می‌توان از شمع‌ها در سرویس‌های بهداشتی، حمام و یا در هر اتاقی از خانه استفاده کرد تا رایحه‌ای ملایم و دلنشین بدهد که بلافاصله از حضور در خانه روایح خوش آن را احساس کنید.

برای ایجاد یک فضای آرامش بخش

شمع‌ها به خاطرخواص تسکین دهنده و شفابخش خود به خوبی شناخته شده اند و اغلب توسط درمانگرانی مانند ماساژ درمانگران برای ایجاد یک محیط آرام و شگفت انگیز در اتاق های درمانی خود استفاده می شوند. عمل محض روشن کردن شمع، سوسو زدن دوست داشتنی آن، و درخشش ملایمی که ایجاد می کند، همگی به آرامش و تسکین ذهن کمک می کند.

دفعه بعد که روز پر استرسی داشتید، چرا آن را امتحان نکنید؟ شمع‌های آروماتراپی عالی هستند زیرا رایحه‌ای آرام‌بخش منتشر می‌کنند که به شما کمک می‌کند بعد از یک روز کاری طولانی احساس آرامش و آرامش کنید.

برای افزودن رنگ، لطافت و سبک به اتاق خود

امروزه شمع‌ها با تنوع بسیار بالایی طراحی شده‌اند که به خوبی با هر سبک از اتاق و خانه‌ای هماهنگ می‌شوند. می‌توانید برای افزودن حسی زنانه، از میان رنگ‌های ملایم و لطیف انتخاب کنید یا به سراغ رنگ‌های تند و روشن بروید تا شاد و سرزنده باشند.

انواع خاصی از آنها با رنگ‌های سفید و طوسی و… را در حمام قرار دهید تا حسی شبیه به اسپا داشته باشید، اتاق نشیمن را دنج و آرام کنید، آشپزخانه را برای یک شام عاشقانه با نور شمع آماده کنید، و حتی می توانید از شمع‌ها برای مراسم‌ها در باغ خود استفاده کنید تا حس افسانه‌ای و جادویی به آن ببخشید.

آیا سوزاندن شمع برای سلامتی مضر است؟

ممکن است عناوین ترسناکی در مورد خطرات پنهان شمع‌های معطر دیده باشید. از جمله آنهایی که ادعا می‌کنند انواع خاصی به ویژه شمع‌های ساخته شده از موم پارافین، “سمی” هستند و می‌توانند مواد شیمیایی مضر و سرطان‌زا را در هوا پخش کنند.

اما این ادعا در صورتی درست و قابل قبول است که شمع‌های معطر بخارات و ذرات را در دوزهای بالا تولید کنند، تحقیقات نشان می‌دهد که با استفاده معمولی، دوزی که دریافت می‌کنید بسیار کمتر از آن چیزی است که برای سلامتی مضر تلقی شود.

به گفته کارشناسان، هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم سوزاندن شمع گاه به گاه خطرناک است. به عنوان مثال، در یک مطالعه کلیدی که در سال 2014 منتشر شد، محققان یک شمع پارافینی معطر را در اتاق‌هایی با اندازه‌های مختلف سوزاندند. از معادل یک حمام کوچک به ابعاد 6 در 6 در 9 فوت تا یک اتاق نشیمن به ابعاد 15 در 15 توسط 9 فوت، و از ابزارهای ویژه‌ و پیشرفته‌ای برای اندازه گیری آنچه در هوا رها شده و در آنجا باقی مانده است استفاده کردند.

آنها دریافتند که در حالی که برخی از مواد شیمیایی سرطان‌زا مانند بنزن و فرمالدئید تولید می‌شوند، بالاترین سطوح اندازه‌گیری شده پس از چهار ساعت سوزاندن مداوم کمتر از نصف حد مجاز کیفیت هوای داخلی توصیه‌شده توسط سازمان بهداشت جهانی بود. مقدار به‌دست آمده حتی در حمام‌های کوچک هم صادق بود. این امر باعث شد نویسندگان مطالعه به این نتیجه برسند که “در شرایط عادی استفاده، شمع‌های معطر خطرات شناخته شده‌ای برای سلامتی مصرف کننده ایجاد نمی‌کنند.”

در آخر باید بگوییم که شمع‌ها جدا از خاصیت‌های درمانی و مثبتی که دارند هم شیک هستند، هم آرامش بخش و هم به فضای خانه و اتاق‌های شما حس و حالی خاص می‌بخشند. آنها گزینه‌ای عالی برای افزودن انرژی مثبت به زندگی هستند. شمع‌های معطر ترکیبی از اسانس‌ها لطیف هستند که می‌تواند هدیه‌ای عالی برای خودتان یا اطرافیانتان باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم