در صورت حساسیت عطری چه کنیم؟
در صورت حساسیت عطری چه کنیم؟
30 خرداد 1402
شاید با داشتن این ساعت دیگر نیازی به عطر زدن نداشته باشید
شاید با داشتن این ساعت دیگر نیازی به عطر زدن نداشته باشید
12 تیر 1402
نمایش همه

تاثیر عطرها بر حیوانات خانگی شما

تاثیر عطرها بر حیوانات خانگی شما

تاثیر عطرها بر حیوانات خانگی شما

هم گربه‌ها و هم سگ‌ها بینی‌هایی بسیار قوی‌تر نسبت به صاحبان خود دارند. پوزه سگ حدود ۴۰ برابر قوی‌تر از انسان است و قدرت بویایی گربه بین ۹ تا ۱۶ برابر قدرت بویایی انسان است. این قدرت و ویژگی خارق‌العاده و چشمگیر به سگ‌ها و گربه‌ها کمک می‌کند تا دنیا را از طریق حس بویایی تجربه کنند و توضیح می‌دهد که چرا این حیوانات برای آشنایی با محیط اطراف خود ابتدا بینی خود را پیش می‌آورند.

با این حال، این پوزه‌های پرقدرت دارای معایبی نیز هستند. بسیاری از عطرها و روایحی که برای بینی نسبتا ضعیف انسان خوشایند هستند، برای سگ‌ها و گربه‌های ما بسیار مضر هستند. شمع‌های معطر، عودها، مواد شوینده عطری و عطرها همگی می‌توانند حیوانات خانگی را با تحریکات تنفسی و حتی نگرانی‌های جدی سلامتی مواجه کنند.

عطر و حیوانات خانگی

استنشاق فقط یکی از راه‌هایی است که حیوان خانگی شما می‌تواند با روایح عطر تماس پیدا کند! حتی قرار گرفتن در معرض موضعی نیز می‌تواند مشکلاتی جدی را برای آنها ایجاد کند؛ زیرا سموم از طریق پوست جذب می‌شوند تا متابولیزه شوند. سگ‌ها و گربه‌ها به طور مداوم در حال لیسیدن و نظافت خود هستند و در تمامی طول روز به دلیل فعالیت‌هایی که دارند، خود را بیشتر در معرض این مواد مضر قرار می‌دهند.

علاوه بر مشکلات تنفسی و گوارشی، گربه‌ها در معرض آسیب اندام‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض اسانس‌های موجود در عطرها نیز هستند؛ زیرا کبد گربه برای تجزیه سموم معروف به فنل‌ها مشکل دارد. اگر به گربه‌هایی که دچار مسمومیت هستند توجه پزشکی فوری داده نشود، می‌تواند منجر به تجمع مرگبار شود.

اسانس‌هایی که برای حیوانات خانگی خطرناک هستند
اسانس‌هایی که برای حیوانات خانگی خطرناک هستند

اسانس‌هایی که برای حیوانات خانگی خطرناک هستند

متخصصین بسیاری از اسانس‌های موجود و رایج در محصولاتی که روزانه استفاده می‌کنیم را به‌عنوان خطر بالقوه برای حیوانات خانگی تشخیص داده‌اند. در اینجا به چند مورد اصلی که می‌تواند حیوان خانگی را تحریک و بیمار کند و یا حتی منجر به مرگ آن‌ها شود اشاره می‌کنیم:

  • روغن دارچین
  • روغن مرکبات
  • روغن گل میخک
  • روغن اوکالیپتوس
  • روغن پنی رویال
  • روغن نعناع
  • روغن کاج
  • روغن توس شیرین
  • روغن درخت چای
  • روغن زمستانه
  • روغن یلانگ یلانگ

نکته بسیار مهم که صاحبان حیوانات خانگی باید به آن توجه داشته باشند این است که،؛ چنانچه حیوانات خانگی در نزدیکی آنها هستند، از پوشیدن عطر یا ادکلن حاوی این مواد اجتناب کنند و هرگز نباید این روایح را در مناطقی از خانه که حیوانات خانگی در آن زمان می‌گذرانند پخش کنند. به خاطر داشته باشید که اسانس‌ها فقط برای سگ‌ها و گربه‌ها خطرناک نیستند؛ حتی ماهی‌ها هم از ذرات مضر موجود در هوا در امان نیستند. این اسانس‌ها می‌توانند به‌راحتی در آب آن‌ها ته نشین شده و آنها را مسموم کنند.

روش‌های جذب مواد معطر در حیوانات خانگی

تحقیق و مطالعه‌ای‌ توسط گروه محیط‌ زیستی انجام شد تا تاثیر ۴۳ ماده شیمیایی رایج موجود در محصولات خانگی، از جمله محصولات معطر را بر روی حیوانات خانگی نشان دهد. در کمال ناباوری معلوم شد که سگ‌ها سطوح بالاتری از این مواد را در بدن خود نسبت به انسان‌ها دارند. به‌نظر شما چنین چیزی چگونه ممکن است، در حالی که به نظر می‌رسد بسیاری از این محصولات با حیوان شما اصلا تماس مستقیم ندارند؟ دامپزشکان و متخصصین توضیح می‌دهند که دو راه اصلی برای تماس حیوانات با مواد شیمیایی معطر وجود دارد؛ استنشاق بخارات و یا مالیدن خود به لباس یا پوست شما!

محققان دریافته‌اند که از طریق استنشاق، این مواد شیمیایی وارد جریان خون حیوان شده و هر عضوی را که خون در آن جریان داشته باشد، تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین مواد شیمیایی می‌توانند از طریق تبادل فیزیکی با پوست یا لباس فرد وارد سیستم بدن حیوانات شوند؛ برای درک این مطلب کافیست نرم کننده‌های پارچه را در نظر بگیرید. مواد شیمیایی که لباس‌های شما را بسیار نرم و خوشبو می‌کنند، در هوا منتشر می‌شوند و همچنین برای مدت طولانی در لباس شما باقی می‌مانند. بنابراین، حیوان خانگی شما ممکن است بخارات را استنشاق کند یا وقتی که او را برای نوازش شکم یا پشت گوش در آغوش می‌گیرید، آنها را از طریق پوست خود جذب کند.

همه ما می‌دانیم که مواد شیمیایی موجود در نرم‌کننده‌های لباس، بوی تند و بسیار قوی دارند؛ به قدری قوی که به استفاده از عطرهای سنگین فقط برای پوشاندن روایح آنها نیاز است. وقتی لباس‌های شسته شده را روی خشک کن قرار می‌دهید، خشک کن گرم می‌شود و مواد شیمیایی از طریق دریچه‌های خشک کن آزاد می‌شوند. استنشاق این سموم اساسا همان تأثیر منفی تماس مستقیم با پوست یا بلعیدن را روی حیوان دارد. در فصل بهار وقتی شما گرده‌ها را استنشاق می‌کنید و یا زمانی سیگار می‌کشید، ممکن است یک واکنش آلرژیک نشان دهید؛ در حیوانات نیز استنشاق دقیقا مانند تماس یا بلع پوست است.

مقابله با مسمومیت در حیوانات خانگی
مقابله با مسمومیت در حیوانات خانگی

مقابله با مسمومیت در حیوانات خانگی

مقابله و واکنش‌هایی که باید در زمان مسمویت حیوان خانگی خود نشان دهید، به نحوه قرار گرفتن حیوان خانگی شما در معرض عطر و همچنین شدت علائم آنها بستگی دارد؛ بهتر است خونسردی خود را حفظ کنید و باتوجه به موقعیت پیش آمده، یکی از راهکارهای زیر را اجرا کنید. اگر حیوان خانگی شما عطر را استنشاق کرده است؛ پنجره را باز کنید یا حیوان را با جابجا کردن به محل دیگری ببرید تا به هوای تازه دسترسی داشته باشد. سپس، او را از نزدیک تحت نظر بگیرید تا نحوه پیشرفت علائم را مشاهده کنید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

اگر سطح پوست و خز حیوان خانگی شما به عطر آغشته شده، بهترین راه حل این است که ناحیه آغشته شده را با دقت با آب و صابون بشویید و سپس به خوبی خشک کنید تا اجازه لیس زدن را به حیوان خود ندهید. اگر حیوان خانگی شما عطر خورده است، تنها راه این است که فورا او را به دامپزشکی برسانید و یا با خط دامپزشک خود تماس بگیرید. لطفا سعی در القای استفراغ برای حیوان نداشته باشید و تحت هیچ شرایطی به صورت سرخود از داروی‌های سم زدایی مصرف نکنید.

اگر حیوان خانگی شما علائمی از مشکلات تنفسی یا واکنش آلرژیک به چیزی در محیط خود نشان می‌دهد، در اولین فرصت با دامپزشک خود مشورت کنید. آنها ممکن است بتوانند پیشنهاداتی برای عطرهای بدون خطر برای حیوانات خانگی را به شما ارائه دهند، تا به شما کمک کنند بدون آسیب رساندن به حیوانات خانگی از عطرهای مورد علاقه خود لذت ببرید.

علائم و درمان

هنگامی که حیوانات با عطرهای مصنوعی تماس پیدا می‌کنند، بدن‌شان نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهد. علائمی که صاحبان حیوانات خانگی باید مراقب آنها باشند، عطسه و ترشحات بینی و چشم است. در موارد پیشرفته، کبد نیز می‌تواند مسموم شود و بر هضم اثر بگذارد و علائم ایمنی و اسکلتی عضلانی نیز ظاهر شود. مسمومیت‌های مزمن ممکن است منجر به سرطان یا نارسایی اندام نیز بشوند. خارش نشانه مطمئن دیگری از واکنش به مواد شیمیایی است که حیوان شما با آنها تماس داشته است. بعضی از متخصصین معتقدند که علائم گوارشی نیز ممکن است رخ دهد، اما اکثر دامپزشکان این علائم را به سموم و مواد شیمیایی موجود در محیط نسبت نمی‌دهند.

اگر مشکوک هستید که سگ یا گربه شما ممکن است به هر محصول خانگی، چه معطر یا غیر معطر، واکنش منفی نشان دهد، بهتر است در اسرع وقت به دامپزشک مراجعه کنید و به دنبال یک دامپزشک جامع نگر باشید که با روش‌های سم زدایی و پشتیبانی آشنا باشد. دیده شده بعضی از دام‌پزشکان فقط استروئیدها و آنتی‌بیوتیک‌ها را تجویز می‌کنند که سلامت حیوان را بدتر می‌کند؛ در صورتی که درمان موثر شامل سم‌زدایی با داروهای هومیوپاتی به نام نوزود است. همچنین ممکن است برای کبد، سیستم تنفسی و ایمنی، با استفاده از هومیوپاتی، مکمل‌های ارتو مولکولی و قطره‌های اکسیژن خوراکی، حمایت لازم باشد.

حیوانات خانگی دوستان و گاها عضوی از خانواده ما هستند. هنگامی که آنها را به سرپرستی قبول می‌کنیم، باید شرایط زندگی مناسب و به دور از آسیب را برای آنها فراهم کنیم. حیوانات در برابر محصولات معطری که ما در زندگی‌های خود استفاده می‌کنیم آسیب پذیر هستند. بهترین راهکار برای هر دو طرف، استفاده از محصولات معطر طبیعی و اسانس‌های سازگار با حیوانات است تا هم شما از روایح عطر خود لذت ببرید هم به حیوان خانگی خود آسیبی وارد نکنید. اگر دوست دارید حیوان خانگی شما خوشوبو باشد؛ باید از عطرهای مخصوص حیوانات برای آن‌ها استفاده کنید. در حال حاضر تولیدکننده‌های مطرحی به ساخت عطر حیوانات با PH معین و درصد اسانس‌های تایید شده برای عطر حیوانت می‌پردازند و تنوع این محصولات رو به افزایش است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم