هنر عطر، موسیقی و نقاشی...
هنر عطر، موسیقی و نقاشی…
15 تیر 1402
تابستان معطر
ورکشاپ عطرسازی کودک و نوجوان
24 تیر 1402
نمایش همه

آموزش ساخت عطر در خانه؛ چگونه عطر درست کنیم؟

آموزش ساخت عطر در خانه؛ چگونه عطر درست کنیم؟

آموزش ساخت عطر در خانه؛ چگونه عطر درست کنیم؟

هر فردی به یک رایحه خاص علاقه بیشتری دارد و به همین دلیل معمولا از یک عطر یا ادکلن مشخص استفاده می‌کند. اما آیا تا به حال به ساخت عطر در خانه، آن هم با مواد و وسایل دم دستی فکر کرده‌اید؟

این روزها خرید عطر و ادکلن کار دشواری نیست. به راحتی می‌توانیم به فروشگاه‌های آنلاین مراجعه کنیم و پس از بررسی و مقایسه محصولات مختلف، عطر مورد علاقه خود را انتخاب و خرید کنیم. اما همه می‌دانیم که عطرهای اورجینال قیمت بالایی دارند و از سوی دیگر، تشخیص عطر اورجینال هم کار ساده‌ای نیست. از طرفی عطرها و ادکلن‌های تقبلی دارای ماندگاری پایینی هستند و کیفیت نامطلوبی دارند. بنابراین شاید عده‌ای ترجیح بدهند که عطر مورد علاقه خود را خودشان درست کنند. بله؛ شما هم می‌توانید با استفاده از موادی که در خانه دارید، عطری خوش رایحه بسازید و از آن استفاده کنید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا نحوه ساخت عطر در خانه را به شما آموزش بدهیم.

برای ساخت عطر در خانه به چه چیزهایی نیاز داریم؟
برای ساخت عطر در خانه به چه چیزهایی نیاز داریم؟

برای ساخت عطر در خانه به چه چیزهایی نیاز داریم؟

قبل از شروع به ساخت عطر در خانه، باید وسایل و مواد اولیه لازم برای این کار را تهیه کنید. در زیر به تمام چیزهایی که برای این کار نیاز داریم اشاره می‌کنیم:

  • شیشه تمیز و مناسب: یکی از اولین چیزهایی که به آن نیاز دارید، ظرفی شیشه‌ای برای نگهداری عطر است. این ظرف باید دارای اندازه مناسب و کاملا تمیز باشد. بهتر است از ظرفی استفاده کنید که قبلا ماده دیگری جز آب را در آن نگهداری نکرده باشید. همچنین رنگ شیشه باید تیره باشد تا نور (مخصوصا نور خورشید) از آن عبور نکند.
  • روغن نگهدارنده: ماده‌ای است که باعث می‌شود عطر روی پوست شما باقی بماند. این روغن باید بدون بو باشد و حساسیتی برای پوست ایجاد نکند. از انواع روغن‌ها مانند روغن بادام یا هسته انگور می‌توانید برای این کار استفاده کنید.
  • الکل: الکل به این دلیل استفاده می‌شود که بوی رایحه‌ها را پخش کند. بهتر است الکل هم از نوع بی‌بو و ضد چربی باشد و استفاده آن روی پوست باعث بروز مشکل نشود.
  • آب مقطر: یکی از ساده‌ترین مواد اولیه‌ای که برای ساخت عطر به آن نیاز داریم، آب است. البته نباید از آب لوله‌کشی استفاده کنیم، بلکه بهتر است آب مقطر تهیه نماییم. در صورت عدم دسترسی به آب مقطر می‌توان از آب جوشانده شده نیز استفاده کرد.
  • رایحه‌ها و عصاره‌ها: رایحه‌ها را می‌توان از روش‌های مختلفی تهیه کرد. می‌توانید آنها را از برگ گل‌های خوشبو بگیرید یا حتی از میوه‌هایی که دارای بوی قابل تشخیصی هستند. مواد معطر مانند وانیل، دارچین، مشک، نعنا، اُکالیپتوس و … نیز برای رایحه‌گیری مناسب هستند. البته بسیاری از رایحه‌ها به‌صورت عصاره در بازار هم به فروش می‌رسند و می‌توانید آنها را به شکل آماده تهیه کنید.
  • قیف: یکی از وسایل لازم برای ریختن مایعات درون ظرف و ترکیب کردن آنها قیف است. حتما یک قیف کوچک تهیه کنید.
  • صافی: صافی همیشه کاربرد ندارد، اما در مواردی که بخواهید ذرات ریز را از داخل مایع جدا کنید، می‌توانید از یک صافی پارچه‌ای استفاده نمایید.
آموزش ساخت عطر در خانه
آموزش ساخت عطر در خانه

آموزش ساخت عطر در خانه

برای تهیه عطر در خانه می‌توانید از دو روش استفاده کنید. در روش اول با استفاده از رایحه‌های طبیعی مانند گل‌ها می‌توانید عطر مورد نظر خود را بسازید و در روش دوم می‌توانید از عصاره‌ها و اسانس‌های مصنوعی برای این کار استفاده کنید. در ادامه خواهیم گفت که از هر کدام از این روش‌ها به چه ترتیبی می‌توان عطر خانگی درست کرد.

  • ساخت عطر با رایحه‌های طبیعی: با استفاده از انواع رایحه‌های طبیعی می‌توانید عطر بسازید. برای مثال اگر بخواهید یک عطر با رایحه گل‌ها تهیه کنید، باید ابتدا مقداری گلبرگ خوشبو را به‌طور کامل خشک نمایید. سپس این گلبرگ‌های خشک شده را کمی خرد کرده و آنها را با روغن نگهدارنده مخلوط کنید. این مخلوط را در یک ظرف شیشه‌ای تیره بریزید و به مدت یک هفته در یک جای خنک و به دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری کنید. پس از یک هفته، درب شیشه را باز کنید و مقداری الکل به آن اضافه نمایید و مجددا بگذارید که برای یک هفته دیگر استراحت کند. در نهایت می‌توانید مخلوط را با مقدار کمی آب مقطر ترکیب نمایید و آن را از یک صافی رد کنید تا تمام ذرات اضافی از مایع جدا شوند. برای اینکه ماندگاری عطر شما بیشتر شود، می‌توانید چند قطره ویتامین E یا گرده هسته گریپ فروت به آن اضافه کنید.
  • ساخت عطر با عصاره‌های مصنوعی: در این روش باید روغن نگهدارنده را با اسانس‌های مصنوعی ترکیب کنید. در انتها هم باید الکل را اضافه کنید و محلول را حداقل یک هفته در جایی خنک و به دور از نور مستقیم خورشید بگذارید. در این روش، نسبت ترکیب مواد مختلف اهمیت زیادی دارد. بهتر است دو پیمانه روغن را با سه قطره اسانس مخلوط کنید. مقدار الکل هم باید چهار یا پنج پیمانه باشد.
ترفندهای جالب ساخت عطر در منزل
ترفندهای جالب ساخت عطر در منزل

ترفندهای جالب ساخت عطر در منزل

برای ساخت عطر باید به چند نکته مهم توجه داشته باشید. رعایت این نکات باعث می‌شود که کیفیت عطر شما بهتر و ماندگاری آن بیشتر باشد. قبل از هر چیز باید به فکر تهیه یک بطری مناسب باشید. سعی کنید یک بطری شیشه‌ای به رنگ تیره، به همراه درپوش ضد هوا و اسپری انتخاب کنید.

انتخاب الکل مناسب، یکی از کلیدی‌ترین نکاتی است که حتما باید به آن توجه داشته باشید. بهتر است از الکل‌های مخصوص عطرسازی استفاده کنید. دقت داشته باشید که مقدار الکل استفاده شده در عطر شما نباید کم باشد؛ در غیر این صورت پخش بوی عطر بسیار ضعیف خواهد بود. چنانچه به الکل مخصوص عطرسازی دسترسی ندارید، حتما از الکل‌های بی‌رنگ و بی‌بو استفاده کنید.

در تمام مراحل ساخت عطر از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید. برخی از روغن‌‌ها و الکل‌ها هستند که ممکن است باعث خوردگی پلاستیک شوند و خاصیت روغن را از بین ببرند.

مهمترین نکته‌ای که در فرمولاسیون عطر خود باید رعایت کنید، نسبت ترکیب روغن، الکل و آب با رایحه‌ها است. کمی بالاتر به‌طور کلی درباره این نسبت توضیح دادیم، اما خودتان با آزمون و خطا می‌توانید به بهترین فرمول برای عطر مورد علاقه خود برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم