معرفی گروه بویایی گلدار
معرفی گروه بویایی گلدار
6 آذر 1400
معرفی گروه بویایی میوه‌ای
معرفی گروه بویایی میوه‌ای
8 آذر 1400
نمایش همه
گروه بویایی مرکبات

گروه بویایی مرکبات

عطر‌های این گروه بسیار شادی بخش هستند و اغلب مورد توجه جوانان و نوجوانان هستند.
این گروه بویایی از زمان‌های دور وجود داشته و همچنان در عطرسازی اما به روشی مدرن‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترکیبات این عطرها متشکل از رایحه لیمو، پرتقال، برگاموت، گریپ فروت و نارنگی است که در عطرهای مردانه با رایحه‌های آروماتیک و تند و در عطرهای زنانه با رایحه گل‌ها، شکوفه‌های پرتقال، دانه ها و یا روغن بهار نارنج ترکیب می‌شوند.
به همین دلیل یکی از ویژگی های این عطرها با طراوات بودن و خنک بودن آنهاست.
زیر‌مجموعه‌های خانواده مرکبات عبارتند از:

مرکبات – آروماتیک (Citrus-Aromatic)
عطرهایی که در این دسته قرار می‌گیرند بسیار خنک هستند و حالتی مثل بوی هوای سرد زمستان از آنها استشمام می‌شود.
بعضی از آنها فاقد رایحه شیرین هستند. اما در انواعی دیگر به شدت رایحه شیرین آشکار است.

مرکبات – خوراکی (Citrus-Gourmand)
منظور از مرکبات خوراکی ترکیب شدن رایحه مرکبات با رایحه‌های وانیل یا کارامل است که به شدت بوی میوه با عطری
شیرین از آنها استشمام می شود.

دسته‌بندی گروه بویایی مرکباتی یا سیتروس چگونه است؟

خانواده عطرهای مرکباتی، به یک سررشته و دو زیرمجموعه تقسیم می‌شوند. این عطرها شامل سه گروه مرکباتی، مرکباتی آروماتیک، و مرکباتی خوراکی هستند.

مرکباتی (Citrus):

عطرهای این دسته، ترکیبی ساده تر از دو زیرمجموعه دیگر در این گروه بویایی دارند. عطرهای این گروه، اغلب حالتی ادوکلن مانند دارند. عطرهای گروه مرکباتی، گرایش شدیدی به ساده بودن دارند و در ترکیبات آن‌ها، یک یا چند نت مرکباتی مرکزی به کار می‌رود. اغلب عطرهای قرار گرفته در این گروه، تابستانی هستند و به سرعت حس شادابی و خنکی را به مصرف‌کننده خود القا می‌کنند. از معروف‌ترین عطرهای این گروه می‌توان به ادکلن آکوا دی پارما کولونیا اشاره کرد. 

ادکلن آکوا دی پارما کولونیا مردانه/زنانه 

عطر یونیسکس کولونیا محصولی پرطرفدار از برند آکوا دی پارما است که سال ۱۹۱۶، در غلظت ادو کلن به بازار جهانی عطرهای مردانه و زنانه معرفی شد. اکسیر ظریف و انرژی‌بخش این عطر مردانه/زنانه دارای طبع خنک و طعم ملایمی است که فرمولاسیون آن در گروه بویایی مرکباتی طبقه‌بندی می‌شود. در هرم بویایی عطر ایتالیایی کولونیا، آکوردهای غالب مرکباتی پیشتازی می‌کنند و در این میان، روایح آروماتیکی اسطوخودوس و رزماری در کنار نت‌های ادویه‌ای تازه کاملا ملموس هستند. به طور کلی ترکیب مرکباتی و خنک این عطر پرطرفدار، بی‌دلیل معروف نشده و بافت سبک آن، برای استفاده روزمره در فصل‌های گرم سال شدیدا پیشنهاد می‌شود. ترکیب شاداب ادو کلن آکوا دی پارما کولونیا، بازتاب شخصیت بازیگوش دختری پرانرژی و امیدوار است که سبدی پر از نارنگی، پرتقال، لیمو و ترنج در دست خود گرفته و در حالی که به روزهای بهتر امیدوار است؛ رو به جلو حرکت می‌کند. بوی تند و تیز ترنج، نیرویی عجیب را به او القا می‌کند تا همیشه مثبت‌نگر باشد و برای عملی کردن اهداف دور و درزاش، ذره‌ای دریغ نکند. از نقطه قوت‌های این محصول، وجود انواع حجم‌های ۱۸۰ و ۱۰۰ میلی لیتری به همراه نمونه‌های کوچکتر سمپل و مینیاتوری در بازار است. در این صورت شما می‌توانید بنا برنیاز خود، هرکدام از این حجم‌ها را تهیه کنید. لازم به ذکر است که حجم‌های سمپل یا مینیاتوری برای اولین تجربه یا حمل و نقل آسان در کیف یا جیب‌هایتان بسیار مناسب است. وقتی مقداری از این ادو کلن زنانه و مردانه را روی نواحی نبض‌دار مچ دست‌ها یا گردن‌تان پاف می‌کنید، در لحظات ابتدایی، رایحه‌ای خنک از ترکیب نت‌های مرکباتی را در کنار اسطوخودوس، رزماری، گل یاسمن سفید و کهربا استشمام می‌کنید. اثر نافذ نت‌های مرکباتی، حسی سرشار از هیجان و توانمندی را به سمت شما سرازیر کرده و شما را برای ساختن یک روز آرام و پر از امید آماده می‌کند. پس از مدت کوتاهی، نت‌های اولیه شروع به کمرنگ شدن کرده و سریعا جای خود را به نت‌های میانی می‌دهند. عرض اندام نت‌های میانی، ترکیبی شاداب و البته تند و تیز از کنار هم قرار گرفتنِ گیاه شاهپسند لیمویی و گل رز است. استشمام رایحه این نت‌ها با القای احساس تندرستی و سرحال بودن، قدرت یکه‌تازی و اعتماد به‌نفس فراوانی را در وجود شما سرازیر می‌کند. و در ادامه، نت‌های نهایی در محل نت‌های میانی جایگزین می‌شوند تا پایانی اثرگذار و ماندگار را برای عطر رقم بزنند. در رایحه پایانی با تلفیقی عمیق از نت‌های ناب خس‌خس، مشک، نعناع هندی و چوب صندل مواجه می‌شوید که در آخرین لحظات، جسارت فراوان و قدرت رسیک‌پذیری زیادی را به شما منتقل می‌کند تا با اراده تمام به سمت خواسته‌ها و اهداف خود حرکت کنید.

مرکباتی آروماتیک (Citrus Aromatic):

آروماتیک به معنای معطر و خوش‌بو است. این گروه‌ها اغلب از ترکیب نت‌های مریم گلی، رزماری، زیره سبز، اسطوخودوس و دیگر گیاهانی که بوی تندی همچون علف دارند، ساخته می‌شوند. این دسته شامل ترکیبی از نت‌های خنک و شادابِ مرکبات با گیاهان معطر و آروماتیک است. در ترکیب عطرهای این گروه از بعضی برگ‌ها، علوفات، به خصوص علوفات دارویی، برخی ادویه‌جات و سبزیجات استفاده و رایحه‌ای معطر و گیاهی ایجاد می‌شود. عطرهای این گروه مانند رایحه هوای سرد زمستان، بسیار خنک و اغلب ساده، مردانه با خط بویی ماندگار اما ضعیف یا متوسط هستند. این عطرها، یک معجون جادویی در گرمای شدید تابستان به حساب می‌آیند و روح و جسم انسان را نوازش می‌کنند. معروف‌ترین نت در دسته‌های آروماتیک، لاوندر یا اسطخودوس است. این گیاه دارای کاربرد دارویی و خوشبوکنندگی بسیار بالا است و به دلیل قیمت نازلی که دارد، در صنعت رایحه و عطر بسیار پرکاربرد است. لاوندر از زمان‌های بسیار کهن در آروماتراپی یا رایحه درمانی اهمیت حیاتی زیادی داشته است. از دیگر عناصر مورد استفاده در گروه مرکباتی آروماتیک می‌توان به به رزماری یا اکلیل کوهی، زیره سبز، تخم گشنیز، نعنا، ریحان سبز، مریم گلی، میوه اُرس و چمن یا نت علفی سبز اشاره کرد. استفاده از ترکیبات متنوع و سبزی در عطرهای این گروه، حس علف و علفزار را القا می‌کنند. ترکیب این عناصر بر روی بستر سیتروسی یا مرکباتی، فضایی بسیار مفرح و آرامش‌بخش ایجاد می‌کنند و بارزترین خصوصیت آن‌ها، ایجاد آرامش ذهنی و تسلی خاطر است. عطرهای این گروه به دلیل حس شفافیت و تمیزی که ایجاد می‌کنند، در بین کولون‌ها بسیار رونق دارند.

ادو پرفیوم تام فورد نرولی پورتوفینو مردانه/زنانه

ادو پرفیوم تام فورد نرولی پورتوفینو، یکی دیگر از محصولات خارق العاده برند همیشه در صحنه تام فورد است که که در آگوست سال ۲۰۱۱ به بازار جهانی عطر و ادو کلن معرفی شد. یکی از عطرسازان خلاق و مطرح جهانی به نام رودریگو فلورز روی (Rodrigo Flores-Roux)، ترکیب اکسیر پرطرفدار این عطر آمریکایی را در دسته روایح یونیسکس یا همان مردانه/زنانه طراحی کرد. جالب اینجاست، با وجود آن‌که مدت زمان زیادی از رونمایی و تولید این عطر نمیگذرد؛ اما تام فورد نرولی پورتوفینو، تمامی رده‌بندی ها و رکوردهای جهان عطرسازی اروپا و بخصوص کشور فرانسه را در هم شکست و توانست با فروش روزانه ۹۰۰ هزار دلار در ماه اول معرفی،  تمامی برنامه‌ریزی‌ها و آینده نگری‌های دیگر شرکتهای عطرسازی جهان را در هم شکند. قطعا استثبال بی‌نظیر طرفداران همیشگش و سفت‌وسخت تام فورد در این فروش بی‌تاثیر نبود. در اواخر سال ۱۰۱۱ ، نرولی پورتوفینو به همراه دو عطر دیگر کاندیدای بهترین عطر جهان در همان سال شدند. آقای فلورز روی فرمولاسیون یونیسکس این استثنایی را با پیشتازی آکوردهای غالب مرکباتی و گل‌های سفید خلق کرد. خط بوی عطر بر پایه رایحه بهارنارنج و تندی نافذ ترنج و نارنج طراحی شده که طبع خنک و طعم شیرینی دارد. رایحه ماندگار و پخش بوی منحصر بفرد این ادوپرفیوم یونیسکس از دیگر ویژگی‌های مثبتی هستند که بر این اساس می‌توان این محصول را به عنوان بیکی از هترین عطرها در سطح جهانی دانست. از طرفی رایحه مرکبات آروماتیک این عطر شناخته شده، در عین شیکی و رسمی بودن، به طرز عجیبی اسپورت و روزمره است و جنبه مصرفی آن تنها به سلیقه شما برمی‌گردد. بافت سبک این عطر در زورهای معتدل بهاری یا گرمای تابستان غوغا می‌کند. رایحه انرژی‌بخش Neroli Portofino با روحیات خانم‌ها و آقایان سخت‌کوش و همیشه مثبت‌نگر سازگار است. خصوصا جفت‌های بی‌پروایی که برای لحظات بهتر فرداها، با قدرت و بدون هیچ یأس و ناامیدی، رو به جلو حرکت می‌کنند. در ادلین پاف از اکسیر شاداب این عطر، تلفیقی هماهنگ و نافذ از نت‌های مرکباتی ترنچ، نارنج، لیموترش زرد در کنار روایح آروماتیک اطسوخودوس، گیاه مورد، رزماری و شکوفه نارنگی در اطرافتان پخش می‌شود. این ترکیب نیرو و قدرت سازندگی را در وجود شما تقویت می‌کند. با گذر زمان متوجه محو شدن نت‌های آغازی می‌شوید. در این حین رایحه هوشمندانه و ملموسی از با غ نت گل‌ها، بهار نارنج، گل یاسمن سفید و شکوفه پرتقال در قلب هرم بویایی جایگزین می‌شوند. استشمام رایحه سبک و لطیف ترکیب این عناصر گلی، آرامش مطلق و امیدواری را در پس‌زمینه ذهن شما جاری می‌سازند تا به کمک آن قدرت تمرکز بالایی را برای پیش‌برد درست اهداف و ساختن رویاهای خود داشته باشید. و در نهایت نت‌های پایانی برای اثرگذاری و پخش بوی بیشتر رایحه عطر ظاهر می‌شوند. رایحه پایانی ادو پرفیوم تام فورد نرولی پورتوفینو از ترکیب جذاب نت‌های کهربا، مشک پنیرکی مالو و بادیان خطایی در پایه‌ی هرم بویایی عطر تشکیل شده است. شیرینی مشک و کهربا در لحظات پایانی کمی بیشتر شده و گل‌ها را تا حدودی ملایم‌تر می‌کند تا خط بوی عطر بیشتر به سمت یونیسکس بودن برود.استشمام رایحه پایانی جسارت و اعتماد به‌نفس شما را به طرز عجیبی چندین برابر می‌کند.

ادوپرفیوم زرجوف کازموراتی مفیستو

عطر مردانه Casamorati Mefisto از برند ایتالیایی زرجوف، ادوپرفیومی با رایحه دل‌انگیز مرکباتی است، که در سال ۲۰۰۹ طراحی و به دنیای عطر و ادکلن معرفی و عرضه شده است. این عطر مردانه و شادی‌آور، رایحه‌ای خنک و ترش و شیرین دارد و در گروه بویایی مرکبات آروماتیک قرار می‌گیرد. این عطر از برند Xerjoff به دلیل رایحه‌ دل‌انگیزی که دارد، برای استفاده در روزهای نیمه اول سال مناسب است. از مهم‌ترین ویژگی‌های ادوپرفیوم مردانه ایتالیایی کازموراتی مفیستو، رایحه آرامش بخش و شادی آور آن است. این عطر به دلیل دارا بودن نت اسطوخودوس، عطری ضد استرس به حساب می‌آید و با نفوذ به اعماق روح شما، همه درگیری‌ها و گرفتگی‌های روحی را از وجود شما می‌زداید.Xerjoff Mefisto در واقع عطر مردانه‌ای با کیفیت، شاداب، مرکباتی و در عین حال گل‌دار و پودری است، که ترکیب بسیار دوست داشتنی و با نشاطی از مرکبات و حس پودری گل زنبق را به مخاطب ارائه می‌دهد. رایحه ترش و شیرین و خنک کازاموراتی مفیستو پخش بوی مناسب و ماندگاری قابل قبولی دارد و برای استفاده در فصل‌های بهار و تابستان گزینه بی‌نظیری به شمار می‌رود. پس از اسپری کردن مقداری از عطر زرجوف Casamorati Mefisto بر روی پوست و محل نبض‌تان، به سرعت رایحه‌ای ترش و مرکباتی از ترکیب نت‌های گریپ فروت، ترنج و لیمو ترش زرد به مشام شما خواهد رسید. این ترکیب ترش و مرکباتی، شادی و هیجانی فوق‌العاده‌ای را در وجود شما ایجاد خواهد کرد. پس از مدتی، نت‌های میانی به آرامی جای نت‌های آغازین و اولیه را می‌گیرند. نت‌های میانی ترکیبی آرامش‌ بخش‌تر گلدارتر و شیرین‌تر از نت‌های اولیه هستند و شامل نت‌های گیاه اسطوخودوس، گل زنبق و گل رز می‌شوند. این ترکیب گلی، طراوت، آرامش و تمرکز را برای شما به ارمغان می‌آورد. در ادامه و با گذشت زمان، نت‌های گرم‌تر و جدی‌تر پایانی از راه می‌رسند و جایگزین نت‌های میانی می‌شوند. این نت‌ها ترکیبی شیرین و مردانه از نت‌های رایجی همچون مشک، کهربا، چوب صندل و چوب سدر هستند. ترکیب پایانی این عطر، حسن ختامی خوب برای به اوج رساندن احساس آرامش و آسودگی خیال در ذهن و قلب شما است و به شخصیت شما آسودگی بیشتری می‌بخشد.

مرکباتی خوراکی (Citrus Gourmand):

منظور از مرکباتی خوراکی، ترکیب شدن مرکبات به همراه نت‌های شیرینی مانند وانیل، شکلات، کارامل و است. البته در عطرهای زنانه این گروه، نت‌هایی از گل‌ها نیز اضافه می‌شود و حس زنانگی عطرها را بیشتر می‌کند. در این ترکیب از لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و باقی مرکبات، در صورتی که قند کافی داشته و رسیده باشند، استفاده می‌شوند. البته منظور از قند صرفا رایحه این مواد است که حس رسیدگی میوه را اهدا می‌کند. برای رایحه خوراکی مانند این عطرها نیز، نت‌های وانیلی، شیری، کاراملی، کاکائویی و نت‌های گلی شیرین به کار می‌رود. فضای کلی عطرهای مرکباتی خوراکی، به سوی زنانگی و دخترانگی گرایش دارند. البته به دلیل تضادی که بین گرایش مردانه تِم کلاسیک مرکبات گرایش زنانه تِم شیرینی‌جات وجود دارد، تعداد عطرهای تولید شده در این دسته نسبتا کم است.

ادو تویلت کلوین کلاین سی کی وان شاک استریت ادیشن

این ادو تویلت جذاب از مجموعه موفق عطرهای سی کی وان برند مطرح و آمریکایی کلوین کلاین است که در سال ۲۰۱۲ در بازار عطرهای مردانه رونمایی شد. از آنجایی که رایحه عطر در زیر گروه بویایی مرکباتی غنی شده قرار دارد، گروه محدود و خاص‌پسندی این عطر را برای رایحه عطر تن یا همان عطر امضای خود انتخاب می‌کنند. البته ناگفته نماند که انتخابی درخور و استثنایی است. سمفونی فوق‌العاده تاثیرگذار این عطر مردانه را عطرسازی به نام آن گوتلیب (Ann Gottlieb) و تیم جهانی IFF، با پیچیدن آکوردهای غالب مرکباتی و ادویه‌ای پرحرارت خلق کردند. البته ردپای ملموس نت کاکائویی در رایحه شاداب عطر غیر قابل انکار است. طبع معتدل و طعم تلخ سی کی وان شاک استریت ادیشن، قطعا یک گزینه مناسب برای روزهای پرتحرک یا ساعات ورزش کردن شما می‌باشد. اصطلاح Street در اسم عطر؛ در زبان لاتین به معنای “خیابان” است و این نامگذاری قطعا به این موضوع اشاره دارد که عطر سی کی وان شاک استریت ادیشن، یک محصول اسپورت و متناسب با تیپ روزمره بیرونی یا ورزشی است. از طرفی وجود نت تازه و خنک موهیتو در ابتدای رایحه عطر، به خوشمزگی نوشیدن یک لیوان موهیتو یخ زیر نور خورشید و روی نیمکت‌های یک کافه خیابانی دلچسب است. ترکیب انرژی‌بخش این ادوتویلت آمریکایی بیشتر برای روزهای گرم سال؛ مثل اواخر بهار و سه ماه داغ و آفتابی تابستان پیشنهاد می‌شود. چراکه خنکی و نرمی پنهان شده در بافت سبک عطر، قطعا نیروی درونی شما را چند برابر کرده و با ذهن امیدوار و سازنده شما همراه می‌شود. هاله‌ای که از خط بوی نافذ عطر اطراف شما را فرا می‌گیرد، می‌تواند هدایتگر مسیر سبزی برای عملی شدن رویاهایتان باشد. وقتی مقداری از این ادوتویلت مردانه را بر روی پوست گردن یا نواحی نبض‌دار مچ دست‌ها اسپری می‌کنید، در لحظات ابتدایی، رایحه‌ای تند و خنک از ترکیب نت‌های مرکباتی و موهیتو و به مشامتان می‌رسد. رایحه این تلفیق باطراوت، حسی سرشار از هیجان و انرژی مطلق را به سمت شما سرازیر کرده و شما را برای روبه‌رو شدن با یک پرتحرک و پرمشغله آماده می‌کند. پس از مدت کوتاهی، نت‌های اولیه شروع به ناپدید شدن کرده و نت‌های میانی به جای آن‌ها عرض اندام می‌کنند. رایحه نت‌های میانی، از تلفیق هوشمندانه نت‌های ادویه‌ای و گل شمعدانی تشکیل شده و قلب نافذ و اثرگذاری را برای عطر به وجود می‌آورد. استشمام رایحه این نت‌ها در عین القای قدرت اراده و توانمندی، اعتماد به‌نفس فراوانی را در وجود شما جاری می‌کند. و در ادامه، نت‌های نهایی جای نت‌های میانی را گرفته پایانی ماندگار را در خط بوی عطر رقم بزنند. در رایحه نت‌های پایانی با اثر عمیق و ملموس تک‌نت تلخ و شیرین کاکائو مواجه می‌شوید که در آخرین لحظات، حس پیشرو بودن، جسارت  و یکه‌تازی فراوانی را به شما منتقل کرده و روحتان را از ناتوانی‌ها رها می‌سازد. از طرفی بوی نافذ این‌ نت‌، در طولانی‌مدت به دوام هرچه بیشتر رایحه عطر کمک می‌کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم