ورکشاپ آموزش عطرسازی در قم
ورکشاپ آموزش عطرسازی در قم (بزودی)
2 اسفند 1401
چرا خاطره عطرها فراموش‌ نشدنی است؟
چرا خاطره عطرها فراموش‌ نشدنی است؟
13 اسفند 1401
نمایش همه

موقع عطر زدن چند پاف باید اسپری کنیم؟

موقع عطر زدن چند پاف باید اسپری کنیم؟

موقع عطر زدن چند پاف باید اسپری کنیم؟

زمانی کوکو شانل گفته بود که زن بدون عطر، زنی بدون آینده است. درست؛ اما این شما را مجاز نمی‌کند که حال و لحظه دیگران را با بوی زیاد عطر خود خراب کنید و نفس‌شان را بند بی‌آورید. استفاده از رایحه‌ای که مورد علاقه شماست، شما را خوشحال می‌کند؛ این امری شگفت انگیز است که رسالت تمامی عطرهای موجود در بازار است. اما مشکل زمانی رخ می‌دهد که از مرز بین پوشیدن آن برای لذت خودتان و پوشیدن آن برای دیگران، عبور کنید.

حتما دیده‌اید که بعضی افراد چه نوع عطری را مورد تعریف و تمجید قرار می‌دهند. آنها عطر را فقط برای مورد توجه قرار گرفتن دیگران می‌پوشند و نه برای لذت شخصی خود!.. شما می‌توانید رایحه عطر این افراد را در سراسر سالن بدنسازی استشمام کنید؛ یا زمانی که به آسانسور ورود می‌کنید؛ می‌توانید بفهید که او اینجا بوده است. زیرا بوی عطر او در آسانسور پر شده است، حتی اگر این فرد پنج طبقه قبل یا ده دقیقه قبل از آن پیاده شده باشد!

موقع عطر زدن چند پاف باید اسپری کنیم؟
موقع عطر زدن چند پاف باید اسپری کنیم؟

اکثر مردم دوست دارند که با رایحه عطر خود یک وجه تمایزی برای خود ایجاد کنند، اما این مسئله بسیار حائز اهمیت است که بدانید؛ آیا با این انتخاب، دیگران را مورد آزار قرار خواهید داد یا خیر؟.. روند فعلی ساخت عطرها با روند سال‌های اخیر متفاوت است. محبوب‌ترین عطرها فقط با مقدار مناسبی از پخش بو درست می‌شوند. اینها عطرهایی هستند که شایسته تحسین و تمجیدهای زیاد هستند.

با این حال ممکن است سوال این باشد که بالاخره چند پاف اسپری برای متعادل بودن، زیبا به‌نظر رسیدن و شیک بودن کافی است؟ اگر قرار است بوی عطرمان محله را برندارد، پس باید چه کنیم که عطرمان ساعت‌های بیشتری دوام بیاورد؟.. در این مقاله سعی شده جدا از پاسخ به این سوالات، نحوه صحیح عطر زدن و باید و نبایدهای عطری را نیز بیان کنیم، تا هم خودمان و هم اطرافیانمان از عطری که می‌زنیم لذت ببرند.

چند اسپری عطر باید استفاده کنید

خب در همین ابتدای کار باید بگویم که هیچ قانون کلی و مشخصی وجود ندارد که به این سوال پاسخ دهد، اما قاعده کلی این است که شما همیشه مجاز هستید 3 تا 5 اسپری برای نتیجه مطلوب و دلخواه‌تان استفاده کنید. 2 اسپری پشت گوش و یکی روی گردن پشت سر کنید. اگر احساس می‌کنید این مقدار برای شما کافی نیست، ادامه دهید و دو اسپری دیگر روی مچ دست یا در قسمت استخوان ترقوه خود اضافه کنید. برای این سوال پاسخ قطعی وجود ندارد، چون این امر به چیزهای مختلفی بستگی دارد؛ مانند نوع عطر، نوع پوست، جنسیت و غیره. بهترین کار این است که با آزمودن و امتحان کردن مقدار مصرف عطرتان را متوجه شوید.

چند تعداد پاف عطر زیاد است؟

باز هم پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد؛ زیرا بسته به شخص و نوع رایحه، جواب‌ها متفاوت خواهد بود. با این حال، به طور کلی توصیه می‌شود بیش از سه یا چهار پاف استفاده نکنید. زیرا استفاده بیش از حد از عطر می‌تواند طاقت فرسا، آزار دهنده و یا تحریک کننده اعصاب و دستگاه تنفسی باشد.

آیا می‌توان دو عطر متفاوت را باهم اسپری کرد؟
آیا می‌توان دو عطر متفاوت را باهم اسپری کرد؟

آیا می‌توان دو عطر متفاوت را باهم اسپری کرد؟

بله می‌توانید از دو عطر هم‌زمان استفاده کنید، اما این‌کار توصیه نمی‌شود. زیرا وقتی دو عطر متفاوت را اسپری می‌کنید، روایح با یکدیگر رقابت کرده و هیچ کدام آنطور که باید شکوفا نمی‌شوند. علاوه بر این، ممکن است ترکیب بعضی عطرها با هم روایح خوبی نداشته باشد. اگر واقعا می‌خواهید دو عطر متفاوت بپوشید، بهتر است آنها را روی قسمت‌های مختلف بدن خود اسپری کنید.

ماندگاری هر پاف از عطر معمولا چقدر است؟

هر پاف از عطر به طور متوسط می‌تواند بین 2 تا 8 ساعت دوام داشته باشند، اما باید توجه داشته باشید که برخی از عوامل مانند شیمی بدن و آب و هوا بر مدت زمان ماندگاری عطر تأثیرگذار است. برای مثال، اگر عطر در محیطی گرم یا مرطوب هستید یا نوع پوست شما خشک است، عطر خیلی زودتر از بین خواهد رفت.

کدام نوع عطر ماندگاری بیشتری دارد؟

بهترین ادکلن برای رایحه ای ماندگار دارای سطوح بالایی از روغن های معطر مانند اسطوخودوس و چوب صندل است. همچنین، برخی از عطرهایی که اغلب گفته می شود ماندگاری بیشتری نسبت به بقیه دارند؛ شامل رایحه های خاکی مانند پاتچولی و عطرهای تند مانند دارچین یا میخک هستند. این به این دلیل است که عناصر سنگین‌تر و طبیعی راحت‌تر به روایح دیگر محیط غلبه می‌کنند.

نحوه استفاده صحیح از عطر
نحوه استفاده صحیح از عطر

نحوه استفاده صحیح از عطر

اگر واقعا می‌خواهید بیشترین بهره را از رایحه و ماندگاری عطر خود ببرید؛ ضروری است که موارد زیر را اجرا کنید. در مورد استفاده صحیح از عطر اطلاعات زیادی وجود دارد که هنگام خرید، کارشناسان به شما نمی‌گویند.

ابتدا با آب گرم دوش بگیرید

این نکته را به‌خاطر داشته باشید، عطر باید همیشه روی پوست تمیز اسپری شود. بسیاری از مردم می‌گویند “چرا باید دوش بگیرم وقتی بوی بدی نمی دهم؟”
پوست شما درست مثل شما نفس می‌کشد. عرق می‌کند، گرد و غبار موجود در هوا را روی سطح و منافذ خود جمع می‌کند، با میکروب‌ها مبارزه می‌کند و… همه این‌ها تا زمانی که دوش نگرفته‌اید در حال اتفاق افتادن است.

شما می‌توانید از عطر بدون دوش هم روی پوست‌تان استفاده کنید اما قطعا بهترین نتیجه را نخواهید گرفت. پس در ابتدا با آب گرم دوش بگیرید. پوست خود را تمیز کنید و اجازه دهید آب داغ منافذ پوست‌تان را باز کند. به این ترتیب، وقتی عطر را روی پوست خود اسپری می‌کنید، پوست از تمیزی عطر را بسیار بهتر جذب می‌کند و در نتیجه عملکرد عطر بسیار بهتر خواهد بود.

عطر را روی نقاط مناسب اسپری کنید

عطر را بلافاصله بعد از حمام روی پوست خود اسپری کنید، اما مطمئن شوید که آن را روی نقاط درست انجام دهید. بسیار مهم است که بدانید اسپری کردن عطر در سراسر بدن کار درستی نیست، زیرا همه نقاط بدن ما یک شکل و یکسان نیستند و در نتیجه جذب و پخش یکسانی ندارند.

عطر را 10 الی 15 اینچ از پوست فاصله دهید
عطر را 10 الی 15 اینچ از پوست فاصله دهید

عطر را 10 الی 15 اینچ از پوست فاصله دهید

هنگام اسپری کردن عطر دقت کنید که 10-15 سانتی‌متر از پوست فاصله داشته باشد. به این ترتیب سطح بزرگتری روی پوست را با عطر پوشش می‌دهید و عطر بسیار بهتر عمل می‌کند زیرا در یک نقطه بیش از اندازه اشباع نمیشود. اگر از فاصله مثلا 5 سانتی عطر را اسپری کنیید، خبط و خطایی مرتکب نشده‌اید، اما بنا به دلایلی که گفته شد، 10 سانت فاصله باعث عملکرد بهتر عطر خواهد شد. اسپری کردن از فاصله دورتر از 15 سانتی‌متر هم خیلی منطقی نیست. زیرا عطر در همه جا پخش شده و حتی مقداری از آن هدر خواهد رفت.

آن را یک اسپری در هر نقطه انجام دهید

وقتی انتخاب کردید که عطر را به کدام نقاط می‌خواهید اسپری کنید، مطمئن شوید که فقط یک اسپری در هر نقطه انجام می‌دهید. زیرا اگر روی یک نقطه چند پاف اسپری کنید، باعث می‌شوید که عطر به درستی باز نشود و بنابراین آنطور که باید عمل نمی‌کند.

عطر را مالش ندهید!

بله، درست شنیدید. عطر را مالش ندهید! شما واقعا نباید عطر را به محض اسپری کردن روی پوست، بمالید. اکثر افراد وقتی عطر را روی مچ دست خود اسپری می‌کنند و آن را با مچ دیگر می‌مالند که کاملا اشتباه است. با مالیدن یک عطر روی پوست، در واقع عطر را نابود می‌کنید. زیرا نت‌های ابتدایی همیشه ظریف‌ترین نت‌ها هستند و با مالیدن عطر، نت‌های بالایی به‌هم ریخته و نابود می‌شوند. عطر را روی نقطه دلخواه خود اسپری کنید و حدود یک یا دو دقیقه صبر کنید. خواهید دید که پوست شما آن عطر را به‌طور کامل جذب خواهد کرد و اثری باقی نخواهد گذاشت.

به کدام نقاط عطر بزنیم؟

همانطور که گفتیم، همه نقاط بدن ما برای استفاده از عطر مناسب نیستند. احتمالا تا به حال شنیده اید که همیشه باید عطر را روی نقاطی که نبض‌تان قوی تر است بمالید! بله این کاملا درست است. دلیل بهترین بودن این نقاط این است که معمولا گرمتر از بقیه قسمت‌های بدن هستند و باعث می‌شوند عطر عملکردی بهتر و ماندگاری بیشتری داشته باشد. در اینجا لیستی از بهترین نقاط برای استفاده از عطر را برای‌تان آورده‌ایم:

پشت گوش

شناخته شده‌ترین و مرسوم‌ترین نقطه برای اسپری کردن عطر پشت گوش است. یک اسپری پشت هر گوش بزنید زیرا نبض در این قسمت بسیار قوی است و قطعا عطر عملکرد زیبایی خواهد داشت! همچنین این نقطه به دلیل تماس اندک با باد همیشه گرم است زیرا گوش و مو از آن محافظت می‌کنند. بنابراین یک نقطه اجباری هنگام استفاده از عطر است!

به کدام نقاط عطر بزنیم؟
به کدام نقاط عطر بزنیم؟

روی گردن پشت سر

دوست دارید وقتی از یک راهرو و خیابان عبور می‌کنید، ردی از عطرتان به‌جای بماند، درست است؟ خب در این صورت یک اسپری از عطر را روی گردن پشت سرتان بزنید. به این ترتیب از هر کجا که بگذرید رد بوی زیبایی به جا خواهید گذاشت و بعد از شما رایحه عطرتان در هوا باقی خواهد ماند.

در فرورفتگی‌های استخوان ترقوه

فرورفتگی استخوان یقه اصلی‌ترین جایی است که باید در آن عطر بزنید. وقتی عطر را در این نقطه اعمال می‌کنید، زیر پیراهن شما قرار می‌گیرد و باد محافظت می‌شود، همچنین پوست این نقطه همیشه فوق‌العاده گرم است. وقتی سر خود را حرکت می‌دهید، از بوییدن عطرتان لذت می‌برید، همچنین وقتی کسی به استقبال شما می‌آید، شما را می‌بوسد یا چیزی شیرین در گوش شما زمزمه می‌کند درست بالای نقطه انتشار ایستاده و مطمئنا از بوییدن عطر شما لذت خواهد برد.

فواید اسپری کردن عطر در قسمت‌های استخوان ترقوه این است که هر وقت دست‌ها و سر خود را حرکت می‌دهید، پیراهن‌تان حرکت می‌کند و بسته‌های هوای کوچک مملو از رایحه را در هوا پراکنده می‌کند. این نکته را استاد عطرساز روژا داو در یکی از مصاحبه‌ها گفته که عاشق ایده استفاده از عطر در مکان‌های نه چندان معمولی است.

روی مچ دست

یکی از کلاسیک‌هایی درباره اسسپری کردن عطر که همیشه و همیشه شنیده‌اید و 100٪ درست است. اسپری کردن یک عطر روی مچ دست قطعا ایده بسیار خوبی است! پوست مچ دست بسیار نازک و گرم است زیرا معمولا نبض در آن قسمت قوی‌تر است. با صحبت کردن و حرکت دادن دست‌هایتان، رایحه را زنده می‌کنید و به احتمال زیاد کسی که با او صحبت می‌کنید، آن را استشمام می‌کند و این مزیت اسپری کردن عطر روی مچ دست است.

پشت زانو

شاید انتظار این یکی را نداشته باشید اما استفاده از عطر پشت زانو ایده‌ای هوشمندانه است، به خصوص اگر خانمی هستید که لباسی تابستانی و باز به تن دارید. این توصیه بیشتر برای خانم‌ها است اما آقایان نیز اگر شلوارک پوشیدند می‌توانند عطر را پشت زانو اسپری کنند. پشت زانو نیز از نقاطی است که معمولا گرم است و هنگامی که در یک رستوران یا میهمانی نشسته‌اید، رایحه آن بیشتر پخش می‌شود. یعنی هرکسی که روبروی شما نشسته است، قطعا از بوی عطرتان لذت خواهد برد! حتما این‌ کار را امتحان کنید و از پخش بو عطرتان شگفت زده شوید.

کجاها نباید عطر زد؟

بعد نقاط صحیح اسپری کردن عطر باید بدانید نقاطی وجود دارد که هرگز نباید عطر یا رایحه را در آن نواحی استفاده کنید. هیچ اشکالی ندارد اگر تا به الان به اشتباه عطر را در این نواحی اسپری می‌کردید. فقط در آینده از اسپری کردن عطر در این نقاط خودداری کنید، زیرا آنها آنطور که فکرش را می‌کردید نیستند.

گردن

درست خواندید، بله گردن! هرگز نباید عطر را به گردن خود اسپری کنید! اگرچه گردن همیشه گرم است و رگ‌های خونی زیادی در این ناحیه وجود دارد، اما واقعا مرطوب‌ترین ناحیه بدن ما نیست. از سوی دیگر عطرها تقریبا حاوی بیش از 50 درصد الکل در فرمولاسیون خود هستند و الکل قابض است و این دو مورد در کنار هم قطعا باعث ایجاد چین و چروک‌های زودرس خواهند شد. نکته دیگر این است که اگر همسرتان به شما نزدیک شود و گردن شما را ببوسد، او را با آن طعم فوق‌العاده تلخ عطر در دهان روبه‌رو می‌کنید که بسیار ازار دهنده است.

کجاها نباید عطر زد؟
کجاها نباید عطر زد؟

پیشانی

از دیرباز زنان بر روی پیشانی خود عطر می‌زدند و هیچ کس واقعا فکر نمی‌دانست که طرز استفاده صحیح از عطر چگونه است. درست است؟ پوست پیشانی اغلب خشک است، آبرسانی ندارد و بدتر از آن، اغلب در معرض نور خورشید است. الکل نه تنها به عنوان یک قابض عمل می‌کند، بلکه پوست را نیز خشک می‌کند، به طوری که وقتی با پوست نازک و آفتاب همراه می‎شود، راهی سریع برای ایجاد چین و چروک‌های زودرس ایجاد می‌کند.

لباس‌ها

شما نباید هیچ نوع عطری را به لباس خود بزنید. دلایل متعددی وجود دارد که چرا باید از زدن عطر روی لباس خودداری کنید، اما تنها یک استدلال متقابل برای انجام دادن آن وجود دارد. از همه کسانی که این کار را توصیه می‌کنند خواهید شنید که ماندگاری عطر روی لباس بیشتر از روی پوست است. بله، درست است، ماندگاری عطر روی پارچه بیشتر از روی پوست است. اما این دلیلی برای پوشیدن آن روی لباس نیست! چرا؟ دلیل اول این است، عطری که روی لباس استفاده می‌شود هرگز باز نمی‌شود! زیرا عطر برای تعامل با پوست انسان طراحی شده است نه با پارچه.

عطر به لباس آسیب می‌زند، به خصوص اگر لباس شما از پنبه یا ابریشم باشد. الکل موجود در عطر توانایی تحمل مواد لباس را ندارد و شروع به آسیب رساندن به آنها خواهد کرد. و در نهایت با لکه‌های زرد روشن روی لباس‌های عزیزتان مواجه خواهید شد، چون عطر علاوه بر الکل، حاوی اسانس نیز هست. این سه دلیل کافی است تا از زدن عطر به لباس خودداری کنید. نقاط بسیار بهتری برای استفاده از عطر وجود دارد و من مطمئن هستم که خشکی آن چیزی است که هر بینی دنبال آن است، نه فقط نت های بالایی. با گفتن این جمله، لباس های خود را حفظ کنید و از نقاط خوب ذکر شده در بالا استفاده کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم