برترین اسانس‌ های مورد استفاده در نت‌ های عطر
برترین اسانس‌ های مورد استفاده در نت‌ های عطر
13 بهمن 1401
آیا شما هم از ادکلن به جای افترشیو استفاده می کنید؟
آیا شما هم از ادکلن به جای افترشیو استفاده می کنید؟
30 بهمن 1401

رایحه پودری در عطرها در حقیقت یادآور احساسی مملو از تمیزی، پاکی و تازگی است. هنگامی که مبحث رایحه پودری مطرح می گردد، بوهای پودری مختلفی نظیر بوی پودر تالک، پودر بچه، لوازم آرایش قدیمی و کرم های بهداشتی برای ما تداعی می شود. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید منشاء اولیه این رایحه، پودر برنج بود که از دانه های آسیاب شده برنج به دست می آمد. رایحه پودری یکی از روایح متداول در تولید عطرها است که در این مقاله اطلاعات مفیدی درباره آن در اختیار شما قرار می دهیم و برخی از محبوب ترین عطرهای پودری را به شما معرفی می کنیم.

تاریخچه رایحه پودری
تاریخچه رایحه پودری

تاریخچه رایحه پودری

بر اساس برخی از مستندات، کاترین دی مدیچی، همسر آنری دوم پادشاه فرانسه، برای نخستین بار پودر زنبق آسیاب شده را به محصولات مراقبت از پوست خود اضافه کرد و اولین نت پودری را خلق  نمود. در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی عطرسازان به ندرت به روایح پودری علاقه نشان می دادند. با این حال دقیقا زمانی که رایحه های گلی در اوج محبوبیت قرار داشتند، رایحه پودری مانند انقلابی بزرگ توجه همگان را به خود جلب نمود. در سال ۱۹۱۲ میلادی، کمپانی گرلن با رونمایی از عطر جدیدی به نام L’Heure Bleue اولین رفرنس عطری خود با رایحه ای کاملا پودری را معرفی نمود. نت های اصلی این عطر بی نظیر متشکل از رایحه های زنبق، بنفشه، مشک، وانیل و همچنین پودر برنج بودند. در ادامه در عطرهای پودری بعدی، این فرمول نیز رفته رفته گسترش پیدا کرد. در حال حاضر استفاده از نت پودر برنج در هرم بویایی عطرها، همانند گذشته متداول نیست و نت های پودری با تم کهربایی، محبوب تر و پرطرفداتر هستند.

جایگاه نت های پودری

به طور کلی از نت های پودری عمدتا در نت میانی یا نت پایه هرم بویایی عطری استفاده می شود. این نت ها اغلب شیرین هستند و امکان ترکیب آنها با تمامی خانواده های بویایی وجود دارد. در عطرهای شرقی از نت های پودری برای تعدیل نمودن ترکیبات قوی تری همچون کهربا، وانیل و نعناع هندی استفاده می شود. همچنین از ترکیب این نت ها با نت های گلی و میوه ای، روایحی عمیق و نرم خلق می شود. میزان استفاده از نت های پودری در عطرهای زنانه نسبت به عطرهای مردانه بیشتر است.

جایگاه نت های پودری
جایگاه نت های پودری

نحوه خلق یک رایحه پودری

عطرسازان برای بازآفرینی حس بویایی پودر برنج یا پودر تالک، از روش های مختلفی نظیر استفاده از گل و گیاه و کمک گرفتن از مولکول های مصنوعی استفاده می کنند که در ادامه به شرح آنها می پردازیم:

  1. خلق رایحه پودری با استفاده از گل و گیاه

در این روش از گل های مختلفی برای خلق رایحه پودری استفاده می کنند که برخی از متداول ترین آنها به شرح زیر هستند:

گل زنبق

زنبق یک ماده خام بسیار گران بها است که در صنعت عطرسازی از ریشه آن استفاده می شود. زنبق به عنوان اولین ماده تولیدکننده نت پودری، از دیرباز تاکنون مورد توجه عطرسازان بوده است. برای گرفتن رایحه گل زنبق، فرآیندهای متعددی بر روی ریزوم یا ریشه آن انجام می شود. این گل دارای رایحه ای پودری با رگه های چوبی است، رایحه ای مطبوع، سبک و در عین حال ماندگار.

ریزوم ها از گیاهان ۳ تا ۶ ساله گرفته می شوند و پس از تمیز و خشک شدن، به مدت ۳ سال درون کیسه نگهداری می شوند تا کاملا خشک و معطر گردند. ریزوم ها در ادامه به ذرات ریزی تبدیل می شوند و طی فرآیند تقطیر، به کره زنبق تبدیل می گردند و در حلالی آلی خیسانده می شوند.

مرغوب ترین نوع گل زنبق در کشور ایتالیا و در زمین های صخره ای و نور ضعیف می روید. زمان کاشت این گل اواسط ماه سپتامبر است و برداشت آن نیز سال سوم پس از کاشت انجام می شود. نوع دیگری از زنبق وجود دارد که در مراکش رشد می کند و نسبت به زنبق ایتالیایی، کیفیت پایین تری دارد. نوع سوم زنبق نیز در کشور چین کشت می شود و از پایین ترین کیفیت و ارزان ترین قیمت در میان انواع زنبق ها برخوردار است.

گل بنفشه

بنفشه گیاه دیگری است که از آن در صنعت عطرسازی جهت خلق رایحه پودری استفاده می شود. عصاره گیری از این گل بسیار دشوار و پرهزینه است. بر این اساس برای تهیه تنها ۳۰ گرم عصاره گل بنفشه، از یک تن گل استفاده می شود. امروزه رایحه گل بنفشه را به صورت شیمیایی و مصنوعی بازآفرینی می کنند که به اقتصادی بودن عطرها کمک می کند.

گل میموسا

گل میموسا عمدتا در مناطقی نظیر جنوب فرانسه، هند، مصر و مراکش کشت می شود. این گل را با حلال هایی تصفیه می کنند تا خالص شود. رایحه این گل به عطر گل بنفشه شباهت دارد و حس و حال پودری، بادامی و عسلی ایجاد می کند.

خلق رایحه پودری با استفاده از مولکول های مصنوعی
خلق رایحه پودری با استفاده از مولکول های مصنوعی
  1. خلق رایحه پودری با استفاده از مولکول های مصنوعی

امروزه برای بازآفرینی برخی از رایحه ها به جای استفاده از مواد طبیعی، از فرآیندهای شیمیایی و مولکول های مصنوعی بهره گرفته می شود. مولکول گل آفتاب پرست از این دسته است که رایحه ای پودری، گلی و بادامی ایجاد می کند. این مولکول تاریخچه جالبی دارد؛ زیرا در ابتدا در آزمایشگاه تولید می شد و سپس در طبیعت کشف گردید. این مولکول در طبیعت در گل آفتاب پرست وجود دارد اما تهیه آن به صورت صنعتی، بسیار ارزان تر از نوع طبیعی آن است. این مولکول اولین بار در سال ۱۹۰۶ میلادی و توسط برند گرلن در عطر Apres l’asncse استفاده شد.

کومارین نیز یه مولکول شیمیایی است که به صورت طبیعی در دانه تونکا یافت می شود. این مولکول، بوی یونجه و پودر بادام را تداعی می کند و از رایحه وانیلی نیز برخوردار است. کومارین در سال های ۱۸۸۰ تا ۱۹۰۰ میلادی به دلیل قیمت مناسب، در صنعت عطرسازی بسیار محبوب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم