معرفی گروه نت مرکباتی
معرفی گروه نت مرکباتی
16 شهریور 1400
جوهر گیاه
جوهر گیاه
16 شهریور 1400
نمایش همه
اصطلاحات مهم در دنیای عطرسازی

اصطلاحات مهم در دنیای عطرسازی

صنعت عطرسازی دارای  چندین قرن سابقه می باشد همین امر باعث ایجاد اصطلاحات پرکاربرد در دنیای عطر شده است .  دانستن برخی ازاین  اصطلاحات پرکاربرد باعث می شود تا بتوانیم  تحقیقات جامع‌تر و دقیق‌تری برای خرید بهترین عطر مردانه یا زنانه انجام دهید ودر نهایت مناسبترین عطر را  خریداری کنید. آگاهی از این عبارات رایج برای افزایش دوام و رایحه خوشِ عطری که خریده‌اید نیز مفید است. در نتیجه برای آشنایی با اصطلاحات پرکابرد و رایج در دنیای عطر با ما  همراه شوید.


1) نت (Note)

یکی ازپرکاربردترین اصطلاحات در دنیای عطر ،ادکلن و صنعت عطرسازی «نُت» است. منظور از نت در دنیای عطرسازی، انواع رایحه هایی است که از یک عطر به مشام می‌رسد و در کنار هم یک رایحه خوش ایجاد کرده اند . در حالت کلی هر عطرشامل  سه نت اصلی آغازین، میانه و پایه یا پایانی می باشد. نت اولیه  یا آغازین  اولین بویی است که از یک عطر به مشام می‌رسد که  اغلب رایحه ای تند و نافذ دارد. این رایحه به‌ عنوان بوی مشخصه یک عطر شناخته می‌شود ماندگاری آن حدود  ۵ تا ۱۰ دقیقه می باشد. نت  میانی یا قلب عطر بوی ملایم‌ و سنگینی دارد و حدود ۲۰ دقیقه تا یک ساعت ماندگاری دارد. نت میانی  به انتقال بوی خوش عطر از نت میانه به نت پایه کمک می‌کند. نت پایه نیز به عنوان رایحه اصلی یک عطر شناخته می‌شود وبا توجه به کیفیت عطر ماندگاری آن حدود ۲۴ ساعت به طول‌ می‌انجامد.

2) تُن (Tone)

یکی دیگر از اصطلاحات رایج در صنعت عطر سازی واژه تُن است. منظور از تن مشخصه برجسته بوی یک عطر است. در این زمینه می‌توان به تن سرد، گرم، مرکباتی و گیاهی یک عطر اشاره کرد که بن‌مایه اصلی بوی عطر را تشکیل می‌دهد. شناخت تن یک عطر کمک زیادی در خرید عطر مردانه یا زنانه دارد و اگر به دنبال بهترین عطر مردانه و زنانه می‌گردید، باید ابتدا تُن عطر مورد علاقه خود را بشناسید.

3) نفوذ (Depth)

اعتقاد  عموم بر این است که نافذبودن رایحه یک عطر حکایت از کیفیت بالای آن دارد. منظور از «نفوذ رایحه یک عطر»، توانایی حفظ تُن‌ رایحه در نت های سه گانه عطرها است. هر چه عطرها رایحه های نافذتری داشته باشند  دارند عموماً گران‌تر هستند و همین امر باعث می شود که  مقدار کمتری نسبت به عطرهای معمولی باید آن‌ها را اسپری کنید.

4) تراکم (Concentration)

«تراکم» یکی دیگر از اصطلاحات پرکابرد در دنیای عطر و ادکلن است. منظور از تراکم یک عطر  میزان  تراکم روغن های معطری استفاده شده در آن عطر می باشد. در دنیای عطرسازی، از لحاظ تراکم عطر ها را به دسته‌های عطر، ادو پرفیوم، ادو تویلت و ادکلن تقسیم بندی می کنند. اگر می خواهید عطری  با بیشترین تراکم روغن های معطر بخرید، پیشنهاد می‌کنیم سراغ عطرها را بگیرید، ادوپرفیوم و ادوتولیت‌ها به لحاظ میزان تراکم روغن های معطر در مقام‌های بعدی قرار دارند و متراکم‌تر بودن یک عطر، حکایت از دوام بیشتر آن دارد.

5) آلدئید (aldehyde)

«آلدئید» یا «آلدهید» ماده‌ای طبیعی و خوشبو است که رایحه ای‌ خوشایند دارد و در مواردی از جمله  گل ها و پوست پرتقال یافت می‌شود. در دنیای عطرسازی مدرن آلدئیدها  به صورت صنعتی ساخته می‌شود. آلدئید مصنوعی نقش مهمی در بوی خوش عطری که در هوا پراکنده شده دارد. برای نمونه عطری که با رایحه خوش گل‌ رز ساخته شده دقیقاً بوی گل رز نمی‌دهد؛ آلدئید در این عطر کمک می‌کند تا به جای استشمام بوی دسته‌ای از گل‌های رز، بویی باطراوت از گل های تازه‌چیده‌شده به مشام برسد. یکی از عطرهای معروف که آلدئید تأثیر زیادی در رایحه خوش این عطر دارد را می‌توان «شنل نامبِر فایو (Chanel N°5)» نام برد.

6) رایحه خشک شده عطر (Dry Down)

منظور از اصطلاح پرکاربرد «رایحه خشک شده»، رایحه عطر پس از خشک و ترکیب شدن با بوی بدن است. به همین دلیل است که یک عطر ممکن است بوی بسیار خوشی در تماس با بدن یک فرد داشته باشد و همان عطر بوی خوشی با بدن فرد دیگر ایجاد نکند. عموماً رایحه خشک شده بیشترین ماندگاری را در میان رایحه‌های عطر دارد و تشخیص خوش‌بو بودن رایحه خشک شده یک عطر کمک زیادی به شما در خرید بهترین عطر مردانه می‌کند.

7) گورمند (Gourmand)

گُورمند که یکی از اصطلاحات پرکابرد در دنیای عطر و صنعت عطرسازی است، در لغت به معنای «پرخور و شکم‌پرست» بوده و در دنیای عطرسازی به عطری اشاره می‌کند که رایحه های خوراکی زیادی از آن به مشام برسد. در نتیجه اگر به دنبال عطری می‌گردید که سرشار از رایحه های وانیل، دارچین و عسل باشد، درواقع شما به فکر خرید یک عطر «گُورمند» هستید. ترکیب این عطرها با بوی بدن اهمیت زیادی در خوشبو بودن آن‌ها دارد و قبل از خرید چنین عطرهایی حتماً مقداری از آن را روی پوست بدن خود امتحان کنید؛ چراکه ترکیب نامناسب این عطرها با بوی بدن، رایحه ای بدبو از خوراکی‌ها ایجاد می‌کند.

8) فوژه

«فوژه»، فوره یا فوگر از دیگر اصلاحاتی است که در دنیای عطر استفاده می شود فوژه دارای  ریشه‌ای فرانسوی می باشد. اصطلاح فوژه به عطرهایی اشاره می‌کند که رایحه ای خاکی و تازه دارند و از تُن این عطرها عموماً رایحه گل ها و بوی تازگی به مشام می‌رسد. به این ترتیب اگر برای روزهای گرم سال به فکر خرید عطر هستید، میان عطرهای به اصطلاح فوژه جستجو کنید. از این عطرها بوی خوش اسطوخودوس و کاج به مشام می‌رسد.

9) شرقی (Oriental)

اصطلاح «شرقی» یا اورینتال در صنعت عطرسازی برای عطر هایی کاربرد دارد  که رایحه ای گرم و احساسی دارند. عطرهای شرقی گزینه مناسبی برای جذب جنس مخالف محسوب می شوند. این عطرها دارای  رایحه‌ خوش شکلات و چوبی بوده  و علاقه‌مندان به این سبک  عطر بیشتر در شب‌ها  از آن استفاده می‌کنند. عطرهای شرقی گزینه خوبی برای روزهای سرد سال نیز محسوب می‌شوند.

10) آکورد (Accord)

 از ترکیب چند رایحه که بوی همانندی با هم دارند را «آکورد» به وجود می آید که  معمولاً از ترکیب سه یا چهار نت تشکیل می‌شود. عطرسازان بزرگ این چند نت را در مقادیر مختلف با یکدیگر ترکیب کرده  تا نهایتاً به یک رایحه خاص و جذاب در عطر برسند و اینجاست که  عطر وارد مرحله تولید شود.

به شما قول می‌دهیم با آگاهی از اصطلاحات پرکابرد و رایج دنیای عطر و ادکلن و صنعت عطرسازی لذت خرید عطر مردانه یا زنانه برای شما چندین برابر خواهد شد. به این ترتیب اگر با آگاهی از این اصطلاحات احساس می‌کنید آمادگی بهتری برای خرید عطر دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم