حمید مرآتی کاشانی
حمید مرآتی کاشانی
15 شهریور 1400
نمایش همه
معرفی گروه بویایی چوبی

معرفی گروه بویایی چوبی

شاید بتوان ادعا کرد، نوظهورترین و جدیدترین گروه بویایی در دسته عطرها، گروه بویایی Woody یا همان چوبی است. جالب است بدانید، که با توجه به دسته‌بندی کلاسیک فرانسوی، گروه بویایی چوبی اصلا وجود ندارد و تنها به صورت زیرمجموعه‌ای برای سایر گروه‌های بویایی مانند شرقی – چوبی تعریف می‌شود.

از آنجایی که در طول دهه‌های اخیر، مصرف مواد طبیعی یا سنتتیک چوبی در صنعت عطر افزایش یافته، بنابراین، امروزه دسته‌ای جداگانه برای ساده کردن تعاریف، به این گروه بویایی اختصاص داده شده است.  گروه بویایی چوبی دارای زیرمجموعه‌هایی دقیقا مشابه با زیرمجموعه‌ها در سایر گروه‌های بویایی است. البته در زیرمجموعه‌های این گروه، رایحه‌های چوبی ارجحیت دارند و ابتدا نام نت چوبی نوشته می‌شود.

براساس تحقیقاتی که توسط دانشمندان صورت گرفته است، رایحه‌های Woody یا چوبی، عطرهایی هستند که خانم‌ها را بیشتر به خود جذب می‌کنند. این عطرها، پرطرفدارترین گروه بویایی در بین آقایان هستند.

دلیل محبوبیت رایحه چوبی چیست؟

چوب در واقع یادآور درخت و درخت نیز نمایانگر استواری، قدرت، استحکام و تکیه‌گاه بودن است. همه این مفاهیم، دقیقاً مربوط به تمام ویژگی‌هایی است، که خانم‌ها در آقایان به دنبالش هستند. در واقع خانم‌ها به دنبال مردی قوی، تکیه‌گاه و حامی هستند، که از آن‌ها حمایت کند. دقیقاً به همین دلیل است که برندها بیشتر سرمایه خود را روی عطرهای چوبی متمرکز کرده‌اند و با ترکیب چوب‌های مختلف و صمغ‌ها، رایحه‌هایی جذاب تولید می‌کنند. عطرهای چوبی عطرهایی غالبا مردانه هستند و دارای رایحه‌هایی آشنا، خونگرم و در عین حال، سادگی و حس دوستانه‌ای را القا می‌کنند. عطرهای جای گرفته در گروه بویایی چوبی، روحیه‌ای خوانا و صمیمی دارند، بنابراین طرفداران آن‌ها در عموم مردم بیشتر است.

دسته‌بندی رایحه‌های چوبی به چه صورت است؟

گروه بویایی چوبی، شامل عناصری با رایحه چوبی و شبه چوبی قدرتمند هستند که مولکول‌های درشتی دارند. مولکول‌های این عطر، از شروع اسپری شدن، اعلام حضور می‌کنند و در فراز و فرود عطر، هویت اصلی خود را نمایش می‌دهند. معمولا نقطه شروع عطرهای چوبی با نت‌هایی گروه بویایی مرکبات، میوه ارس و موادی مشابه هستند، که رایحه‌ای زودگذر دارند. این نت‌ها باعث شروعی ملایم در عطرهای گروه چوبی می‌شوند. این گروه بویایی معمولا خشک، صرفا چوبی و رزینی هستند و نت‌های نعناع هندی، وتیور، سندل و چوب سدروس در ساختار آن‌ها نقش اساسی دارد.  روایح چوبی موجود در این دسته، مشخص هستند و با حضور عناصری همچون هل، مرً، کندر و بخور شدت می‌گیرند. عطرهای چوبی براساس ترکیب شدن نت‌های مختلف به پنج زیر گروه تقسیم می‌شوند:

چوبی اقیانوسی (Woody Aquatic):

این دسته از عطرها، معمولا شامل ترکیبات سنتتیک مانند اوزون، آب، آب دریا، کالون و هندوانه هستند. این دسته از عطرها، نتها یا آکوردهایی را با ماندگاری بالا دارا هستند و بویی شبیه به بوی نمور و نمکین دریا، خزه‌ها، جلبک‌ها و قلوه سنگ‌های ساحل دارند. رایحه‌های آکواتیک یا Aquatic شبیه به آب شور دریاها و گیاهان دریایی است و پس از ترکیب با نت چوبی این گروه شکل می‌گیرد. رایحه این عطرها به هنگام استشمام حس چوبی، ملایم، خنک و معمولا اسپورتی ایجاد می‌کنند و رایحه‌ای از آب، همراه خود دارند.

چوبی آروماتیک (Woody Aromatic):

واژۀ آروماتیک به معنای معطر و خوشبو است و همواره روی بطنی از نت‌های غنی گیاهی تاکید دارد. عطرهای چوبی آروماتیک اغلب از ترکیب نت‌های مریم گلی، رزماری، زیره سبز، اسطوخودوس و دیگر گیاهانی که بوی علفی و تندی دارند، ساخته می‌شوند. عطرهای چوبی آروماتیک، عطرهایی عموما مردانه با گرایشی کلاسیک و دارای قلبی چوبی، سبز تیره و گیاهی هستند. در رایحه این عطرها نت چوب با نت‌های آروماتیک ترکیب می‌شود، تا در نهایت رایحه‌ای از چوب و مقوا به مشام برسد.

چوبی مدیترانه‌ای (Woody Chypre):

شیپغ در زبان فرانسه به معنای قبرس است. قبرس کشوری جزیره‌ای در شرق دریای مدیترانه است و آب و هوای شرجی و به اصطلاح مدیترانه‌ای دارد. به همین دلیل می‌توان شیپغ را قبرسی یا مدیترانه‌ای ترجمه کرد. در عطرهای این گروه، نت چوبی را با خزه درخت بلوط و صمغ لابدانوم ترکیب می‌کنند. رایحه این عطرها بسیار کلاسیک، خشک، سیگار مانند، دودی، تند و ماندگار هستند. ترکیبات عطرهای چوبی شیپغ، عمیق هستند و بطنی غنی و قدرتمند از چوب، گیاهان سبز و پودری شبه-گُلی و شبه-حیوانی دارند. این عطرها اغلب رایحه‌ای سنگین و تلخ دارند و به همین دلیل، تقریبا همه عطرهای قرار گرفته در این گروه بویایی، مخصوص آقایان هستند.

چوبی گلی مشکی (Woody Floral Musk):

گروه بویایی، چوبی گلی مشکی با گروه بویایی گل‌دار چوبی مشک‌دارتفاوت‌هایی دارد. در گروه بویایی چوبی گلی مشکی، رایحه چوبی قدرت بیشتری نسبت به رایحه‌ گلی دارد، اما در گروه دوم، رایحه گلی قدرتمندتر است.  در این دو حالت از گروه بویایی چوبی، شیرینی مشک در نت‌های انتهایی، باعث بروز عمق و گرمای بیشتری در عطر می‌شود. در ترکیب چوب محور این دسته از عطرها، گل‌هایی مانند رز، یاس، زنبق، بنفشه، فریزیا و سایر گل‌ها حضور موثری دارند. همچنین استفاده از نت‌های مُشکی مانند ماسک کتون و مُشک سفید در این دسته از عطرها بسیار رایج است.  ترکیب این عطرها دارای بستری غنی از رایحه‌های چوبی است، که معمولا با سدروس ساخته می‌شوند. بر روی این بستر شیک نت‌های گُلی و مُشکی حالتی خودمانی، شیک، عمیق و همه پسند فراهم می‌کنند. رایحه این عطرها شیرینی گل‌ها و تلخی چوب را به صورت همزمان دارند. همچنین اغلب عطرهای این گروه مردانه هستند.

چوبی تند یا ادویه‌ای (Woody Spicy):

رایحه عطرهای این گروه تند، گرم، پودری، خشک و ادویه‌ای است. دسته ادویه‌جاتی که در ترکیب عطرهای چوبی تند یا ادویه‌ای وجود دارند، شامل نت‌هایی گرم، اگزوتیک و تلخ هستند و از فلفل، میخک، جوزهندی یا دارچین نشات گرفته می‌شوند. این نت‌ها به نت‌های چوبی موجود در عطر، حالتی عمیق، چوبی و اسرارآمیز می‌دهند. که اغلب عطرهای مخصوص آقایان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم