معرفی گروه بویایی میوه‌ای
معرفی گروه بویایی میوه‌ای
8 آذر 1400
معرفی نت بویایی گل سرخ
معرفی نت بویایی گل سرخ
8 آذر 1400

اصطلاح آروماتیک در لغت به معنای معطر و خوشبو است. گروه عطرهای آروماتیک از قدیمی‌ترین ترکیبات در بین گروه‌های بویایی هستند. همین قدمت این گروه بویایی باعث شده است، که واژه آروماتیک، به نوعی، مترادف واژه معطر تلقی شوند. در علم عطرسازی و براساس تعاریف کلاسیک فرانسوی، واژه آروماتیک به دسته‌ای از نُت‌ها تعلق می‌گیرد، که رویکردی گیاهی، سبز و سرزنده دارند. یکی از مهم‌ترین دلایل رایج شدن و عمومیت پیدا کردن مواد آروماتیک، در دسترس بودن مواد اولیه در طبیعت است. دلیل دیگر برای محبوب بودن این گروه بویایی، خواص شفابخش بسیاری از گیاهان به کار رفته در گروه بویایی آروماتیک است. بشر از زمان‌های دور، به قدرت جادویی گیاهان و رایحه آن‌ها پی برده و از هر کدام به نحو موثری استفاده کرده است. شواهد معماری و باستانشناسی در تاریخ نشان می‌دهد، که باغ‌های معطر برای درمان به روش آروماتراپی، در تمدن‌های اژه‌ای و رومی برای دوره‌ای رونق داشته است. گروه آروماتیک اغلب از ترکیب نت‌های مریم گلی، رزماری، زیره سبز، اسطو و دیگر گیاهانی ساخته می‌شوند، که بوی تند علف مانندی دارند. در واقع، در دسته‌بندی آروماتیک، عطرهایی وجود دارند، که از ترکیب نت‌های مختلف با نت‌های آروماتیک و گیاهی تشکیل شده‌اند. گیاهان گروه آروماتیک به دلیل بوی سبز، گیاهی، تلخ و تندی که دارند، بیشتر در عطرهای مردانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای عطرهای زنانه‌ای از گروه آروماتیک استفاده می‌شود.

دسته‌بندی گروه بویایی آروماتیک چگونه است؟

عطرهای گروه آروماتیک اغلب خنک هستند و تلخی نسبی و ویژه‌ای در آن‌ها دیده می‌شود. البته این تلخی با دقت بویایی فراوان قابل تشخیص است و به جز در موارد خاصی که نت گیاه‌مانند عطر بسیار پیچیده باشد، می‌توان تلخی را متوجه شد. عطرهای گروه بویایی آروماتیک با توجه به ترکیب شدن‌شان با نت‌های مختلف، به پنج زیر گروه تقسیم می‌شوند:

آروماتیک آبی (Aromatic Aquatic)

در این گروه نت‌های تازه و آروماتیک با موادی که حس آب دریا را به شما القاء می‌کنند ترکیب می‌شود و حسی سبز، تلخ و در عین حال احساسی شور همانند آب دریا را به وجود می‌آورند. عطرهای آروماتیک آبی، اغلب مردانه و نشاط آور هستند و مشام انسان را آزار نمی‌دهند.

ادوتویلت جورجیو آرمانی آکوا دی جیو

رایحه عطر مردانه ترش آکوا دی جیو از برند عطر وادکلن جورجیو آرمانی از الهه زیبایی‌ها الهام گرفته شده است و بهترین گزینه برای گذراندن تعطیلات در کنار دوستان به حساب می‌آید. رایحه این ادوتویلت مردانه برگرفته شده از حس آزادی و رهایی بادهای بهاری همراه با باران زیبای خنک و سبک در فصل رویش طبیعت است. برند جورجیو آرمانی، این عطر ترش مردانه را که رایحه آن توسط عطرسازمعروف جهان یعنی آلبرتو موریلاس (Alberto Morillas) طراحی شده بود، در سال ۱۹۹۶ به دنیای عطر و ادکلن معرفی و عرضه کرد. رایحه این عطر همچنین از زیبایی‌های جزیره زیبای ایتالیایی واقع در دریای مدیترانه به نام Pantelleria، جایی که جورجیو آرمانی تعطیلات خود را در آن مکان می‌گذراند، الهام گرفته شده است.

ادوتویلت بولگاری آکوا پور هوم

سنگ‌های خنک ساحل اقیانوس و رنگ آبی بی انتهایی که در چشم منعکس شده است، شما را از هر چه قید و بند انسانی که وجود دارد، رها می‌کند. حالا ذهن‌تان می‌تواند به وسط اقیانوس سفر کند و با رایحه طراوت بخش و خوش گیاهان دریایی انرژی تازه‌ای به دست آورد. همزمان، انگار در یک کشتی چوبی، آزاد و رها و بدون هیچ دغدغه‌ای، در وسط اقیانوس با امواج آب بالا و پایین می‌روید و بوی چوب‌های خیس خورده کشتی مشام‌تان را پر کرده است. این عطر مردانه تلخ و خنک از برند ایتالیایی بولگاری اولین بار در سال ۲۰۰۵ به بازار عطر و ادکلن مردانه معرفی و عرضه شد. رایحه این عطر که توسط عطرسازی به نام ژاک کاوالیر (Jacques Cavallier) طراحی شده است، کاملا آروماتیک آبی و سرشار از احساس آرامش و آزادی است. این عطر مردانه محصولی مناسب برای استفاده روزانه به خصوص در فصل‌های گرم است، که از زمان عرضه در بازار تا به امروز، یکی از پرفروش‌ترین ادوتویلت‌های مردانه بوده است.

آروماتیک فوژه

فوژه از واژه‌ی فرانسوی Fougere به معنای سرخس گرفته شده و شامل نت‌هایی سرشار از اسطوخودوس، گل شمعدانی، خزه و چوب است. مبتکر گروه بویایی فوژه خانه عطر هوبیگانت بود، که برای اولین بار ترکیبی از کومارین را در عطرسازی استفاده کرد. کومارین طبیعی در گیاهانی همچون تونکا یافت می‌شود و بوی علف تازه را دارد. ماده کومارین با بوی شناخته شده‌ای شبیه به بوی کاه تازه، درو و با حالتی نیمه ادوی‌های، نیمه توتونی، برای اولین بار در سال ۱۸۲۰ از دانه تونکا استخراج شد. این ترکیب نخستین بار در سال ۱۸۸۲ توسط عطرساز بزرگ و شناخته شده کمپانی هوبیگانت، یعنی Paul Parquet مورد استفاده قرار گرفت. عطرهای قرار گرفته در گروه آرومایتک فوژه، ترکیباتی با محوریت آروماتیک دارند، که عموما با استفاده از اسطوخدوس و دانه تونکا یا همان کومارین ترکیب‌بندی می‌شوند. ماهیت غالب این دسته از عطرها، تمایل زیادی به مردانگی دارد. عطرهای آروماتیک فوژه اغلب رایحه‌ای غلیظ، تند با حالتی گرم و تا حدودی تلخ و کلاسیک است و بویی سرشار از پودر و خاک دارد.

ادوتویلت ورساچه اروس

برند ورساچه ادوتویلت  اروس (Eros) مردانه  را در سال ۲۰۱۲ با الهام گرفتن از خدای یونان باستان تولید کرده است. نام اروس از اسم خدای عشق در اساطیر یونان باستان گرفته شده است. الهام گرفتن از خدای عشقِ یونان باستان، از سال‌ها قبل، توسط طراح بزرگ ورساچه، یعنی جیانی ورساچه (Gianni Versace) در این برند آغاز شد. عطر اروس، نماد مردی زیبا، جوان و قدرتمند است، که شمایلی از او در پوستر تبلیغاتی این عطر به زیبایی خودنمایی می‌کند. این عطر، ادوتویلتی نسبتاً سنگین، کلاسیک، تنومند و در عین حال جذاب است و قابلیت جلب رضایت دو گروه از عطربازان، یعنی دوست داران محصولات گروه شرقی و عاشقان گروه چوبی را دارد. ادوتویلت اروس، رایحه‌ای شیرین و معتدل دارد. البته اعتدال آن بیشتر رو به خنکی است و برای استفاده در تمام طول سال مناسب است. جالب است بدانید، که این عطر در سال ۲۰۱۲ در مراسم TWFA حضور موفقی داشت. در نهایت، می‌توان گفت، این عطر آروماتیک فوژه، بیشتر مخصوص آن دسته از آقایانی است، که در زندگی به دنبال اهداف خود می‌روند.

ادوتویلت دیور ساوج

عطر ساوج یا سَویج، از سال ۱۹۶۶ تا کنون، بارها در غلظت‌های مختلفی همچون پرفیوم، ادوتویلت، ادوپرفیوم و برای شرایط متنوع توسط کمپانی مطرح  دیور معرفی شده و تولید آن، تاکنون ادامه داشته است. برند دیور از نسخه ادوتویلت ساوج در سال ۲۰۱۵ رونمایی کرد که رایحه‌ای ملایم، خنک و تقریبا سبک دارد. رایحه این عطر مردانه ترکیبی است کاملا تازه از مواد طبیعی که با حساسیت بالا و کیفیت عالی کنار هم قرار گرفته شده است. کسی که اکسیر وسوسه‌انگیز این ادوتویلت مردانه را خلق کرد؛ عطرساز شناخته شده و برتر جهانی به نام فرانسوا دماکی (Francois Demachy) است که بسیار ماهرانه عمل کرد. از مهم‌ترین عناصر به کار رفته در فرمولاسیون حیرت‌آور این ادوتویلت آروماتیک مردانه، ترنج باطراوت ایتالیایی و آبدار است که رایحه آن ته‌مایه چوبی دارد و بهتر از ترنج معمولی است. در ادامه روایح ملموسی از عنبر قیمتی و باکیفیت و فلفل سیچوان به مشام می‌رسد که رایحه‌ای تند را به صورت گذرا به عطر اضافه میکند.

آروماتیک میوه‌ای

در این گروه از نت‌های آروماتیک، با ترکیب بویی سرشار از میوه‌های تازه مواجه می‌شویم. نتیجه این ترکیب، عطرهایی با طراوت و تا حدودی خنک هستند. تشخیص این گروه کمی سخت است، زیرا در تنفس عمیق، تنها بوی میوه‌ها احساس می‌شود. این زیرمجموعه، از جدیدترین دسته‌ها در گروه بویایی آروماتیک است و حالتی از نم و شرجی بودن را القا می‌کند. میوه‌های انجیر، طالبی، هندوانه، گواوا، پَشِن فروت، و گلابی، اغلب در این ترکیب عطری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گروه به دلیل تضادی که بین دو حالت آروماتیک و میوه‌ای وجود دارد، گروه چندان گسترش یافته‌ای نیست و تعداد عطرهای آن کم است، اما نمونه عطرهای خوبی در بین‌شان وجود دارد.

ادوتویلت آزارو کروم لجند

کمپانی آزارو در سال ۲۰۰۷ عطری مردانه را با رایحه‌ای جدید و دلفریب، سرشار از عطر خوش میوه‌ها و گیاهان سبز به بازار معرفی و عرضه کرد. این ادوتویلت آروماتیک میوه‌ای که رایحه خنک و تلخی داشت، در مدت زمان کوتاهی تبدیل به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین عطرهای مردانه برند فرانسوی آزارو شد. خط بوی فوق‌العاده آروماتیک و میوه‌ای این ادوتویلت محبوب مردانه، توسط توسط دو عطرساز خلاق به نام‌های الیور پشوکس (Olivier Pescheux) و کریستوف رایناود (Christophe Raynaud) و برای روزهای گرم سال طراحی و تولید شده است. رایحه خنک و ملایم عطر کروم لجند مردانه حاصل ترکیب عناصر دل‌انگیزسیب سبز، چای و سدر است و اثری استثنائی از خود بر جای می‌گذارد. 

ادوتویلت کنزو توتم بلو

این عطر شیرین و خنک زنانه مردانه از برند Kenzo که در سال ۲۰۱۵ به بازار معرفی و عرضه شده است، برای استفاده در فصل‌های گرم سال مانند تابستان مناسب است. رایحه ادوتویلت Totem Blue در گروه بویایی آروماتیک میوه‌ای قرار می‌گیرد. عطرسازهای این ادوتویلت یونیسکس، دو طراح ماهر در زمینه تولید رایحه عطر به نام‌های آنتوان لی (Antoine Lie) و ژان ژاک (Jean Jacque) هستند. وقتی‌که این مقداری از این ادوتویلت مشترک زنانه مردانه را روی پوست اسپری می‌کنید، به‌ سرعت رایحه نت‌های آناناس، لیموترش زرد و پرتقال را استشمام خواهید کرد. پس از مدتی این نت‎‌ها جای خودشان را به نت‌های میانی می‌دهند. نت‌های میانی از ترکیب هل و سیب ایجاد شده‌اند. در ادامه و پس از مدتی طولانی نت‌های پایانی به‌ آرامی جای نت‌های میانی را می‌گیرند. نت‌های پایانی از ترکیب بی‌نظیر چوب سدر، کارامل و دانه‌ تونکا ساخته شده‌اند. بطری این عطر فرانسوی، توسط یک استودیوی ژاپنی به نام  Nendo طراحی شده و به شکل یک استوانه‌ آبی‌رنگ مشابه با اشیای تاریخی است.

آروماتیک سبز

دسته‌بندی آروماتیک سبز، از نت‌های چمنی، علفی و برگ‌های سبز تشکیل شده‌اند و رایحه‌ای دل‌انگیز را در کنار ترکیبات آروماتیکی همچون اسطوخودوس و رزماری ایجاد کرده‌اند. این گروه بویایی، شدت سبزی را در عطرهای آروماتیک به نهایت می‌رسانند. اغلب عطرهای این گروه تقریباً خنک، ورزشی و اغلب مردانه هستند. این عطرهای پیچیدگی‌های رایحه‌ای کمی دارند و به خاطر تند بودن زیاد، بسیار مورد علاقه خانم‌ها هستند.

ادو پرفیوم الفکتیو استودیو پانوراما مردانه/زنانه

ادو پرفیوم lیونیسکس پانوراما هفتمین عطر ارائه شده از خانه‌ی عطر الفکتیو استودیو است که در سال 2015، با هنر دستان عطرسازی به نام کلمنت گواری ساخته شده است. در فرمولاسیون هوشمندانه این ادوتویلت فرانسوی، آکوردهای غالب گیاهان سبز از پیشتازی عناصری مثل برگ انجیر و برگ گل بنفشه، هل و ترب ژاپنی خودنمایی می‌کنند تا در کنار روایح بازراوت مرکباتی و آروماتیکی آرام بگیرند. به طور کلی از خلق اثر این سمفونی سبز و آرامش‌‌بخش، رایحه‌ای خنک و ملایم به مشام می‎‌رسد که برای استفاده روزمره در فصل‌ها گرم سال بی‌نظیر است. در روزهای گرم و سوزان بهاری و همینطور تابستان، پوشیدن رایحه آروماتیک این عطر یونیسکس، حس گذراندن یک روز تفریحی زیر چتر سبز و انبوه درختان جنگلی را به شما منتقل کرده و با زدودن استرس‌ها و ناآرامی‌ها، روحتان را سرشار آرامش می‌کند. به همین دلیل پوشیدن این عطر به مردان و زنان بسیار پرمشغله پیشنهاد می‌شود تا در سختترین ساعات روز، اضطراب و پریشانی را از خود دور کنند. عطر مردانه و زنانه پانورا بیشتر رایحه‌ای اسپورت و روزمره دارد و کمتر کسی از این عطر برای مصرف رسمی استفاده می‌کند.

ادو پرفیوم هوگو باس هوگو اکسترم مردانه

این عطر جذاب مردانه در سال 2016 توسط برند مطرح هوگو بوس رونمایی شده و رایحه‌ای معتدل و ملایم در دسته روایح آروماتیک سبز دارد. این محصول درواقع ، نسخه جدید عطر کلاسیک هوگو من از سال ۱۹۹۵ است که با غلظت ادوپرفیوم و با خط بوی یونیسکس ارائه شد. تفاوت نسخه ۲۰۱۶ با نسخه قبلی در پیچیدگی، مدرنیته شدن و همینطور غلظت بشتر آن است. در فرمولاسیون حرفه‌ای این عطر آلمانی، بعد از روایح آروماتیکی، آکوردهای غالب ادویه‌ای و چوبی پیشروی کرده و با کش و قوس‌های عمیق رایحه‌ای آرامش‌بخش را جشن می‌گیرند. عنصر اصلی ادوپرفیوم هوگو اکستریم مردانه سیب سبز است که به محض پاف کردن اکسیر عطر، در فضای اطراف شما پخش می‌شوید. اما اسطوخودوس، شمعدانی و درخت نراد نیز نقش مهمی را در شخصیت افتاده و اصیل عطر بازی می‌کنند. رایحه هوگو اکستریم در عین سادگی، نافذ و موثر است و با روحیات مردان مقتدر و پیشرو سازگاری عجیبی دارد. مردانی که در عین سربه‌زیری، با اقتدار به سمت آینده‌ای بهتر و رو به جلو حرکت می‌کنند. طبع معتدل این ادوپرفیوم مردانه چهارفصل و همه‌کاربردی بوده و شما می‌توانید از آن بسته به نیاز و سلیقه خود، در هر موقعیت مکانی یا هر زمان از طول روز استفاده کنید. 

آروماتیک ادویه‌ای

همان طور که گفته شد، عطرهای آروماتیک از بستر سبز، گیاهی و ادویه ای برخوردار هستند. عطرهای گروه آروماتیک ادویه ای از همین بستر به همراه ادویه هایی همچون فلفل سیاه، فلفل سفید، فلفل صورتی، زنجبیل، بخور ادویه‌ای، جوزهندی، میخک، هل و انیسون ساخته می‌شوند. عطرهای این دسته غالبا مردانه و دارای فضایی نسبتا خنک هستند. البته در این گروه، به طور معدود، عطرهایی با هویت گرم و آروماتیک نیز وجود دارند.

ادو تویلت هوگو بوس باس د سنت مردانه

عطر مردانه Boss The Scent از برند آلمانی عطر و ادکلن هوگو باس در سال ۲۰۱۵ میلادی به بازار عطر و ادکلن مردانه جهان معرفی و عرضه شد. رایحه جذاب و متمایز این عطر مردانه آلمانی می‌تواند گویای حقایق فراوانی در مورد شخصیت یک مرد مدرن و امروزی باشد. این عطر معتدل و تند، نمادی از یک مرد بی‌نهایت جذاب است، مردی فریبنده و فراموش نشدنی که با نیروی اغواگری بی‌نهایتش، نگاه همگان را به سمت خودش جلب می‌کند و هیچ کس نمی‌تواند در برابر جذابیت او، از خود مقاومت نشان دهد. رایحه این ادوتویلت آروماتیک تند، توسط دو عطرساز به نام‌های بِرونو جووانوویچ (Bruno Jovanovic) و پاسکال گارین (Pascal Gaurin) خلق شده است. این عطر معتدل مردانه از برند هوگو باس همچون یک سمفونی هنرمندانه و برگرفته از گروه بویایی آروماتیک تند بوده و در فرمولاسیون آن، آکوردهای غالب ادویه‌ای پیشتازی می‌کنند. اگرچه عطر طعم تندی دارد؛ اما طبع معتدل آن باعث شده تا بسیاری از مصرف‌کنندگان، از این ادوپرفیوم مردانه به صورت روزمره و چهارفصل استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم