معرفی گروه بویایی شرقی
معرفی گروه بویایی شرقی
8 آذر 1400
گروه نت تند
معرفی گروه نت تند
11 آذر 1400

مشخصات بوی: دارای عطر و بوی دارویی و شیرین است اما رگه هایی از بوی حیوانی و گوشت تازه هم دارد. رد بوی زیادی داشته و عطر آن ترکیبی از تمام رایحه های گل های خوشبو می باشد. در محیط آزمایشگاهی، رنگ آن “سبز” یا “آبی” است. یاس، نام عطری فرح بخش بوده و رایحه ای منحصر به فرد را فراهم می کند. عطر یاس با فرهنگ ما در قالب معنویت، سنت و همچنین پزشکی به هم پیوسته است. عطر یاس رازقی دارای ویژگی های جوان کننده، تقویت کننده و انرژی بخش است و عطر و بویی طبیعی دارد ، در حالی که یاس چمپا یکی از برجسته ترین عطرها است، عطر آن بسیار منحصر به فرد و فوق العاده زیاد می باشد. یاس ها گروهی از درختچه ها هستند که به صورت تجاری برای تولید گل های معطر و روغن ضروری پرورش داده می شوند. بخش عمده ای از گل های یاس در گلدان ها رشد یافته و شاخه های تزئینی آنها برای هدیه های مذهبی استفاده می شوند و مقدار کمی برای تولید روغن و عطر کاربرد دارند. یاس خالص، در عطرهای برتر استفاده می شود و از لحاظ اهمیت بعد از گل رز قرار دارد.گونه های مختلفی از یاس وجود دارد اما به طور گسترده یاس رازقی و یاس چمپا در دسترس هستند. اینها معمولا برای عطر و همچنین کیفیت خوب اسانس استفاده می شوند. یاس رازقی یک گونه از یاس است که در جنوب و جنوب شرقی آسیا پرورش می یابد. این به عنوان یاس عربی به زبان انگلیسی شناخته شده است. این گونه یاس، گل ملی فیلیپین است که در آن به عنوان Sampaguita شناخته می شود. همچنین یکی از سه گل ملی اندونزی است. یاس چمپا ، معمولا به عنوان یاس فرانسوی، اسپانیایی، کاتالونیایی، چملی، ججی، مالاتی، در سانسکریت در هندی می باشد.

نام علمی آن: یاس رازقی (یاس عربی )، یاس چمپا (اسپانیایی، کاتالونیایی)
ازتیره زیتونیان
گیاهان گل دار
دولپه ای نو
نعناسانان روش استخراج: روغن اسانس در گل ها از طریق روش های انفلوراژ / حلال استخراج می شود که به طور گسترده ای برای تولید عصاره یاس در هند مورد استفاده قرار می گیرد.
رنگ: قهوه ای تیره با رنگ طلایی
پایداری: طولانی مدت
قدرت عطر: قوی
قدرت ترکیب: به طور کلی با تمام روغن ها مخلوط می شود.

منشا


یاس متعلق به شرق دور، یعنی هند و چین بوده که از قرن ها یکی از با ارزش ترین روغن های مورد استفاده در آروماتراپی و بعضی از مراسم تشریفاتی است. یاس در اسپانیا، فرانسه، مصر، الجزایر، مراکش و دیگر کشورهای جهان کشت می شود. یاسمن همراه با روغن گل رز، گران ترین و عجیب ترین روغن هایی است که در عطرهای امروز استفاده می گردد.

تاریخچه


از زمان های اخیر، یاس به عنوان “پادشاه روغن” (رز “ملکه”) نام داشته است. زیرا یاس مردانه ترین روغن گل می باشد. جالب است بدانید که برای تولید 1 گرم (حدود 1 میلی لیتر) یاس خالص، 8000 شکوفه باید با دقت به طور دستی جمع گردند.
زیستگاه و توزیع
اصطلاح یاس احتمالا از واژه یاسمن به معنای “عطر” بوده که در زبان عربی به عنوان یاسمین نام دارد. یاس چمپا، بومی کشمیر، افغانستان و ایران است، در حالی که یاس رازقی بومی جنوب و مرکز هند می باشد. یاس به طور گسترده ای در بخش های گرم اروپا، آسیا، آفریقا و مناطق اقیانوس آرام یافت می شود اما در آمریکا عمدتا وجود ندارد. تولید سالانه یاس بیش از 15 تن است و بزرگترین تولید کننده آن مصر و پس از آن مراکش، هند، ایتالیا، فرانسه و چین است.

گیاه شناسی


یاس رازقی یک بوته درختچه ی همیشه سبز می باشد که تا 0.5 تا 1 متر ارتفاع و برگ های کاسنی مانند با گل های جذاب و سفید دارد و گل های طعم دهنده ای را در فصل های گرم سال تولید می کند.
این ایده آل ترین گونه برای کشت در کرالا (هند) است. فقط چند تن از بذر در طبیعت تولید می شوند. گلها در طول سال طلایی رنگ هستند و در انتهای شاخه ها، 3 تا 12 خوشه گل تولید می شوند. این گل بسیار عطر و طعم دار بوده و در شب باز و صبح بسته می شود.
یاس چمپا یک درختچه راست بوته است. شاخه های آن رونده، دوار و حلقه ای هستند. برگ های مخالف یکدیگر با ترکیبی نامطلوب و پهن ؛ با 5- 7 کاسبرگ بیضی شکل می باشد. گلها در انتهای برگ ها رشد یافته و اغلب سفید یا بنفش و معطر هستند؛ گل تخم مرغی شکل بوده و گلبرگ های مستطیلی با کاسه ی قهوه ای مایل به زرد با 5 پرچم ستاره ای با رشته های کوتاه و باریک دارد. یاس عربی در طول سال در گلخانه زندگی می کند. گلها از 3 تا 1 سانتیمتر بوده و به شدت معطر هستند.

ترکیبات شیمیایی


عصاره ی یاس یک توده مومی زرد قهوهای مایل به زرد است که دارای بوی مشخصی از گل یاس می باشد. ترکیب تقریبی روغن گل یاس از آنفلوراژ بنزیل استات، لینالول، لینالیل استات، بنزیل الکل، یاسمن، اندول و متیل آنتاریانات به دست آمده است. یاس خالص مایع قهوه ای مایل به زرد است که دارای بوی ملایم گل یاس سفید می باشد.

کاربرد اسانس یاس


اسانس یاس یا روغن طبیعی دارای عطر و بوی دلپذیر ، قوی و بسیار شیرین است و این عنصر ارزشمند برای بسیاری از محصولات آرایشی کاربرد دارد. یاس یکی از قدیمی ترین عطرهای شناخته شده بوده و بطور گسترده ای استفاده می شود.
کلمه یاس دارای ریشه های فارسی است و ملیت های آسیایی از شاخه های یاس با شکوفه های سفید برای مراسم مختلف خود استفاده می کنند. این روغن یکی از رایج ترین روش های مدیتیشن، تحریک احساسات و خوش بینی، ایجاد شادی و خوشبختی و غیره است. این گل یکی از شایع ترین تزئینات در هند و بنگلادش است و گل بومی این دو کشور می باشد. این گلها برای ساخت تاج گل در تزئین مو استفاده می شوند.
گل یاس برای بسیاری از اهداف در آروماتراپی، آرامش بخشیدن، حمام کردن، در لوازم آرایشی و بسیاری دیگر استفاده می شود. کاربرد اسانس یاس بی حد و حصر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم