مواد تشکیل دهنده عطر
مواد تشکیل دهنده عطر
22 آذر 1400
عطر گود گرل
عطر گود گرل
24 آذر 1400

در گذشته عطرها فقط برای خوشبو کردن بدن استفاده نمی‌شدند و خرید عطر برای مراسم های مذهبی نیز کاربرد‌های فراوان داشته. همچنین زمان مومیایی کردن مردگان، خرید عطر به این صورت بود که چوب‌ها و صمغ‌های خوشبو رو داخل آب یا روغن خیس میکردند و در کنار مومیایی قرار می‌دادند تا خوشبو بشود.

اولین عطر تاریخ:
جالبه بدونید که اولین شکل عطر به شکل بخور یا اینسنس بود یعنی از سوزوندن ماده‌ای که دارای رایحه بود بدست می‌آمد. این روش درست کردن عطر در تمدن های بین النهرین در 4000 سال پیش کشف شده است. آقایون به جای خرید عطر مردانه لباس خود را روی بخوری که در حال سوزانده شدن هست میگیرند تا به بوی اون آغشته بشود و همچنین خانم ها به جای خرید ادکلن زنانه از همین روش برای خوشبو کردن خودشون استفاده می کنند.

پیدایش عطر در مصر:
عطر در سرزمین مصریان از اهمیت و ارزش ویژه‌ای برخوردار بود بطوریکه اون‌ها زنبق رو عصاره‌ای مقدس می‌دونستند و در مراسم‌های مذهبیشون از اون استفاده می کردند. همچنین تعداد زیادی از این عصاره‌ها رو در گلدان‌ها و در کنار جسد مردگان یا فراعن قرار می دادند. کتیبه‌هایی با قدمت بسیار قدیمی وجود داره که در اون‌ها طرز گرفتن عصاره از زنبق توسط مصریان باستان به تصویر کشیده شده است.

اولین عطر اروپایی:
پس از گذشت سال‌ها از اولین عطر‌ها، رومیان و یونانیان در صنعت عطر سازی از مصریان پیشی گرفتند. اون‌ها که به طریقه‌ی گرفتن عصاره از موادی مثل زیتون و بادام آشنا بودند و با خبرگی تمام این کار رو انجام می دادند، شروع به گرفتن عصاره‌ها از ترکیباتی مثل سوسن، رازیانه، رز و زنبق کردند و در حقیقت اولین عطر‌های مایع رو به صنعت عطر سازی وارد کردند. همچنین این عطر‌ها به صورت پودر‌هایی بودند که بدون مجاورت با الکل، با روغن مخلوط می شدند. البته این عطر‌های مایع با عطر‌های جدید یا امروزی متفاوت بودند.
خرید عطر مردانه یا خرید ادکلن زنانه در این دوره تقریبا شبیه به دوران امروزی بود چرا که با استفاده از روش‌های نوین عطر سازی، تونستن میزان تولید این محصولات رو بالا ببرند و دیگه خرید عطر فقط برای مناسک مذهبی یا استفاده برای مومیایی نبود بلکه برای خوشبو سازی بدن افراد هم استفاده می‌شد.

اولین عطر ایرانی:
دانشمند ایرانی ابن‌سینا فرآیند عصاره‌گیری به روش تقطیر رو که امروزه نیز از اون استفاده می‌شه رو ابداع کرد. اولین تجربه‌ی وی با استفاده از گل رز بود و بعد‌ها از ترکیبات دیگه‌ای برای تولید عطر زنانه یا عطر مردانه استفاده نمود. با عصاره‌گیری به روش تقطیر یکی از پر‌فروش‌ترین عطریات تاریخ یعنی گلاب بدست آمد.
از زمان این کشف به بعد عطر‌ها از ترکیب روغن‌های گرفته شده از گیاهان یا گلبرگ های خرد شده به دست میاد. مواد اولیه و تکنولوژی عطرسازی به روش تقطیر در کشورهای شرقی بطور قابل توجهی صنعت عطر‌سازی و پیشرفت‌های علمی بخصوص علم شیمی رو در غرب تحت تأثیر خودش قرار داد.

نخستین عطر عربی:
ابویوسف کندی شیمیدان عرب در قرن نهم میلادی کتابی رو درباره‌ی عطر‌ها با عنوان شیمی عطر و تقطیر نوشته است. البته که شایان ذکره اولین تهیه‌ی عطر از روش تقطیر توسط دانشمند ایرانی ابن‌سینا صورت گرفته! در این کتاب برای ساخت عطر‌ها و همچنین تجهیزات اولیه‌ی عطرسازی بیش از 100 روش معرفی شده. همچنین روش‌هایی برای تهیه‌ی روغن‌ها و عرق‌های گیاهی و مرهم‌ها گفته شده که میتونستن جایگزین خیلی خوبی برای دارو‌های گرون قیمت باشند.
در این زمان شاهد پیشرفت چشمگیر منابع ترکیبات عطر‌ها بودیم و همچنین برای خرید عطر مردانه یا ادکلن زنانه مراکز خرید بسیاری در دسترس مردم قرار گرفت و عطاری‌ها علاوه بر فروش عطر زنانه یا عطر مردانه مشغول به فروش دارو‌های گیاهی و یا عرقیجات بودند.

اولین عطر در ایتالیا:
در دوره‌ی رنسانس، ایتالیا تبدیل به مرکز عطرسازی دنیا شد که البته در این‌بین شهر‌های ونیز و فلورانس بسیار فعال تر از دیگر شهر ها بودند. رنه فلورنتین عطر ساز ایتالیایی مسبب این رشد چشمگیر بود. رنه فلورنتین عطرساز شخصی کاترین دومدیسی بود که پس از ازدواج کاترین با هانری دوم پادشاه فرانسه به همراه اون به فرانسه مهاجرت کرد.

امپراطوری عطر فرانسه:
پس از حضور رنه فلورنتین در فرانسه صنعت عطرسازی در فرانسه پیشرفت چشمگیری داشت و به یکی از قدرتمند‌ترین کشور‌های اروپا در زمینه‌ی تولید عطر و لوازم آرایشی بدل شد. از آن پس خرید عطر به راحتی هرچه تمام تر انجام می شد.
پس از تبدیل شدن فرانسه به امپراطوری عطر دنیا، درباریان فرانسه از بهترین مصرف کنندگان و خریداران عطر شدند. درباریان علیرغم داشتن لباس‌های با شکوه و کلاه‌گیس‌های پودر زده، به نظافت خود اهمیتی نمی دادند! از این رو خرید عطر برای اون‌ها جنبه‌ی حیاتی داشت!

پیشرفت عطر فرانسوی:
امروزه شهر گراس واقع در جنوب فرانسه با توجه به کشت و پرورش ترکیباتی نظیر یاس، زنبق و پرتقال تبدیل به قطبی در زمینه‌ی تولید مواد اولیه‌ی عطر شد. البته ناگفته نمونه که شهر گراس فرانسه از سال 1724 مشغول به انجام این تجارت بوده و همیشه خیلی از کسانی که به خرید عطر می رفتند از محصولاتی که با این مواد اولیه ساخته می‌شد استفاده می‌کردند.

قدیمی ترین کارگاه عطرسازی دنیا:
پس از گذشت سالیان دراز، اخیراً باستان شناسان و محققان مکاشفه‌های جالبی در زمینه‌ی عطر‌سازی داشتند. برای مثال در سال 2005 کارگاهی رو در شهر پیرگوس قبرس پیدا کردند که تصور می‌شه قدیمی‌ترین کارخانه یا کارگاه عطر سازی در دنیا بوده باشه. این کارخانه عطر سازی نزدیک به 4000 سال قدمت داره و در اون اشیاء عجیبی مربوط به صنعت عطرسازی در گذشته وجود داشت. در این کارگاه عطر سازی نزدیک به 60 دستگاه تقطیر، کاسه برای ترکیب کردن روغن ها، قیف و بطری مشاهده شد که در نوع خود بی‌نظیر بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم