عطرهایی که چهار هزار سال ماندگاری دارند!
عطرهایی که چهار هزار سال ماندگاری دارند!
12 مرداد 1402
چرا رایحه عطر خودمان را احساس نمی‌ کنیم؟
چرا رایحه عطر خودمان را احساس نمی‌ کنیم؟
28 مرداد 1402
نمایش همه

الساندرو گوالتیری (Alessandro Gualtieri)، یک عطار دیوانه

الساندرو گوالتیری (Alessandro Gualtieri)، یک عطار دیوانه

الساندرو گوالتیری (Alessandro Gualtieri)، یک عطار دیوانه

شاید طراحی عطری با نت‌های رادیکال مانند حشیش و افسنطین و استفاده از تصاویر تمام عریان زنان زیبا برای تبلیغ تا دو دهه پیش امری غیر طبیعی و حتی سزاوار سرزنش بود. با وجود این، الساندرو گوالتیری عطار ایتالیایی، با ایده‌های دیوانه وارش، تصمیم گرفت تا خطوط قرمز را به چالش بکشد و آن چه را در درونش می‌جوشید به مرحله ظهور برساند.

این چالش بزرگ او را سزاوار لقب عطار دیوانه کرد که این ایتالیایی پریشان احوال با آغوش باز از آن استقبال کرد. الساندرو سال‌های زیادی را صرف همکاری با نام‌ها و برندهای مطرح جهان مد و زیبایی کرد. همکاری و فعالیت‌های او، علی رغم به همراه داشتن موفقیت‌های چشمگیر؛ برایش رضایت‌بخش نبود. کمبودها و نقایصی که وجود داشتند، باعث آزرده شدن او می‌شد و تحمل ادامه فعالیت در آن فضاها را برایش دشوار می‌کرد.

گوالتیری همواره بر سر دوراهی انتخاب بین بقا در دنیای پر زرق و برق مد و حضور در مرکز توجهات یا حرکت به سمت علایق و تعبیر رویاهای خود می‌ماند و انتخاب یکی از این دو، برای او بسیار دشوار و چالش برانگیز بود. درنهایت او، حرکت در مسیر چالش‌ها و انجام کارهای به ظاهر غیر ممکن را انتخاب کرد. این انتخاب برای هنرمندان خلاق و صاحب سبکی مانند الساندرو گوالتیری بسیار خوشایند به نظر می‌رسید.

گوالتیری فعالیت در عطرسازی را از همکاری با برندهای مطرحی مانند «والنتینو» و «ورساچه» آغاز کرد. او سال‌های زیادی در این چارچوب به فعالیت خود ادامه داد و تولید چندین عطر موفق و محبوب را به سرانجام رساند. اما با گذشت زمان، با فقدان خلاقیت و عدم توجه به ایده‌های جسورانه و مبتکرانه‌اش مواجه و در نتیجه آن، خسته و دلسرد شد.

الساندرو گوالتیری (Alessandro Gualtieri)، یک عطار دیوانه
الساندرو گوالتیری (Alessandro Gualtieri)، یک عطار دیوانه

سرخوردگی و نا امیدی الساندرو از شرایط و سیاست‌‌های حاکم بر صنعت عطر موجب شد، تا او در سال ۲۰۰۴ فعالیت در عطرسازی تجاری را رها و توان خود را صرف ساخت آثار مورد نظر خود کند. او برنامه داشت،‌ که به ایده‌های بدیع و متمایز بپردازد. الساندرو فعالیت مستقل خود را در سال ۲۰۰۶ و با عطرهای «نازوماتو» آغاز کرد. البته استقلال و دوری از سیاست‌های بازار باعث شد، که فعالیت‌های خود را در چهارچوبی کوچک و به صورت کاملا انفرادی دنبال کند.

وی با هزینه‌های شخصی، عطرهایی پیچیده و متفاوت را خلق کرد و با ساخت حدود هشتاد بطری دست‌ساز، اقدام به معرفی این آثار در فروشگاه‌های آلمان و ایتالیا کرد. هر چند این آثار مبتکرانه و متفاوت، محدود و ناشناخته بودند، اما به دلیل برخورداری از روایحی پیچیده و تأمل برانگیز، توجه مخاطبان را به خود جلب کردند و موجب موفقیت و توسعه نام «نازوماتو» در میان علاقمندان به عطر شدند.

ساخته‌های گوالتیری یکی پس از دیگری در میان دیوانگان عطر به شهرت رسید. شهرت او با بلک افغان در سطح بین‌المللی گسترش یافت و راه را برای دیدن کل دنیا توسط گوالتیری باز کرد. الساندرو در هر کشور که برای او بازاری جدید به نظر می‌رسید، مستند تجربی می‌ساخت و از آن‌ها برای خلق رایحه‌‌هایی بی‌بدیل بهره می‌گرفت. د رادامه در مورد شاهکار عطر ناسوماتو بلک افغانو بیشتر توضیح می‌دهیم تا آن را با دل و جان حس کرده و به در ک عمسقی از هنر دستان الساندرو گوالتیری برسید.

پرفیوم ناسوماتو بلک افغانو (Nasomatto Black Afgano Perfume)

یکی از عطرهای محبوب و خاص دنیا که طرفداران پرشماری هم دارد، پرفیومی مشهور از برند هلندی ناسوماتو (Nasomatto) است. این پرفیوم که برای آقایان و بانوان مورداستفاده قرار می‌گیرد، بلک افغانو یا بلک افگانو (Black Afgano) نام دارد. این عطر مردانه و زنانه (Unisex) که در سال ۲۰۰۹ به بازر معرفی و عرضه شد، با الهام از کابوس‌های شبانه ساخته شده‌ است.

عطر بلک افگانو که نمادی از بهترین کیفیت گیاه حشیش است، توسط عطرساز ساختارشکنی به نام الساندرو گوآلتری (Alessandro Gualtieri) طراحی شده است. این پرفیوم یونیسکس دارای رایحه گرم و تلخ خاصی است و در گروه بویایی چوبی آروماتیک قرار گرفته است. رایحه این عطر برای شما خوشی موقتی در پی دارد و کاملا جذاب و هوس انگیز است.

پرفیوم ناسوماتو بلک افغانو (Nasomatto Black Afgano Perfume)

گفته می‌شود، طرفداران این عطر افرادی با سلیقه خاص هستند، البته در مقابل، به دلیل رایحه سنگینی که این عطر دارد، افرادی نیز در دنیا وجود دارند که به رایحه بلک افغانو حساسیت دارند. یکی از ویژگی‌های خاص این عطر ماندگاری بسیار بالای آن بوده و به راحتی حتی بعد از یک روز کامل، همچنان رایحه‌اش کاملا آشکار و قابل استشمام است.

بلک افگانو در ابتدا بويی تقريبا سبز و گياهي دارد كه كمي رايحه‌های جنگلی و دودی آن را همراهي می‌كند. این عطر هلندی رايحه نسبتا سنگين و تاریكی دارد اما پنج دقيقه بعد بوی وحشتناك و سنگینی پيدا می‌كند. Black Afgano در واقع رایحه‌ای بسيار بسيار سنگين، بسيار تلخ، تاريك و فوق‌العاده خاص و منحصر به فرد دارد.

رایحه این عطر بسیار شبيه به برگ درخت شاه‌دانه به اضافه رايحه دودی و جنلگی است. در واقع، عبارت افغانی سیاه، کنایه از چَرس یا همان حشیش افغانی دارد، که به عنوان مظهر لذت‌های زودگذر و بدون مسئولیت شناخته شده است. استفاده از این عطر به خاطر طبع گرمی که دارد، در فصل‌های سرد سال یعنی زمستان و پاییز مناسب است.

وقتی برای اولین بار مقداری از عطر بلک افغانو را روی پوست و محل نبض‌تان اسپری کنید، متوجه بوی گیاه شاهدانه و نت‌ گیاهان سبز خواهید شد. بوی گیاه شاهدانه شما را به خلسه‌ای عمیق و روحانی می‌برد. این تازه شروع کار بلک افگانو است. زمانی که کاملاً در این خلسه فرو رفتید، نت‌های میانی با وجود گیاه تنباکو، رزین، قهوه و نت‌های چوبی به استقبال شما خواهند آمد.

پرفیوم ناسوماتو بلک افغانو (Nasomatto Black Afgano Perfume)

ترکیب اسموکی نت‌های میانی، آرامش و تمرکزی مثال زدنی در شما ایجاد می‌کند. پس از گذشت مدت زیادی از این حالت، ترکیبی گرم‌تر و قوی‌تر از ترکیب رایحه نت‌های بخور خوشبو و چوب عود (آگار) را استشمام خواهید کرد. بوی عود باعث آرامش و امنیت درونی شما می‌شود، گویی در جلسات مدیتیشن و مراقبه‌های روحانی حضور دارید.

الساندرو گوالتیری، پس از به موفقیت رسیدن برند ناسوماتو، برند اورتو پاریسی را به منظور ارائه رایحه‌های ملایم و عامه‌پسندتر، در سایزهای ۱۰۰ میلی‌لیتری تاسیس کرد. تردیدی وجود ندارد، که گوالتیری در زمره عطرسازان ساختارشکن و جریان‌ساز عصر حاضر قرار گرفته است. گوالتیری و آثار او و به طور ویژه لاین نازوماتو، از نقطه صفر عطرسازی در دوران معاصر سر بر آورده و به یکی از پرهیاهوترین نام‌ها در سالیان گذشته تبدیل شده‌اند.

آنچه او و آثارش را در میان انبوه نام‌ها و برندهای نوپا، متمایز و برجسته می کند؛ جسارت و شهامت بیان ایده‌هایش در قالب سبک‌ها و خانواده‌های مختلف عطرسازی است. او از تکرار گریزان است و همین نفرت از تکرار او را از دنیای پر زرق و برق عطرسازی تجاری، جدا کرده و به سوی دنیای پر رمز و راز و پیچیده عطرسازی هنری سوق داده است. الساندرو همچنان متفاوت و پر از ایده است و همواره باید در انتظار تغییرات جدید و آغاز فصلی تازه از او باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم