رفورموله شدن یا ریفورمولاسیون عطر چیست و چرا اتفاق می افتد؟
رفورموله شدن یا ریفورمولاسیون عطر چیست و چرا اتفاق می افتد؟
26 تیر 1402
موقع عطر زدن چند پاف باید اسپری کنیم؟
موقع عطر زدن چند پاف باید اسپری کنیم؟
8 مرداد 1402
نمایش همه

آیا استفاده از عطر در دوران بارداری و شیردهی ضرر دارد؟

آیا استفاده از عطر در دوران بارداری و شیردهی ضرر دارد؟

آیا استفاده از عطر در دوران بارداری و شیردهی ضرر دارد؟

خوش‌بو بودن بخشی از حفظ بهداشت شخصی است و در آراسته به‌نظر رسیدن تاثیر بسیار زیادی دارد اما، عطرها و دئودورانت‌های تجاری معمولی ممکن است برای استفاده در دوران بارداری خیلی گزینه مناسب نباشند. آنها معمولاً حاوی مواد شیمیایی مضر هستند که می‌توانند از طریق خراشیدگی‌های جزئی پوست به پوست نفوذ کنند یا هنگام استفاده در دوران بارداری جذب پوست شوند و احتمالاً عوارضی را در پی خواهند داشت.

البته میزان قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی مضر نیز بسیار حائز اهمیت است. معمولا به اقتضای سبک زندگی امروز مردم دنیا، عطرها و دئودورانت‌ها هر روز استفاده می‌شوند و برای مدت طولانی روی پوست باقی می‌مانند. در این بین زنان باردار به طور معمول حس بویایی بالایی دارند و ممکن است به عطرهایی با رایحه خاص حساس شوند.

بنابراین، استفاده از دئودورانت‌ها و عطرهای قوی در دوران بارداری ممکن است باعث تهوع، سردرد و یا حساسیت آنها شود. اما با وجود آنکه بسیایر از زنان باردار در دوران حاملگی خود حالت تهوع را اصلا تجربه نمی‌کنند، آیا استفاده از دئودورانت و عطر برای این دسته از زنان همچنان بی خطر است؟

در مقاله زیر برخی از مواد تشکیل دهنده را ارائه کرده ایم که باید به طور کامل از آنها اجتناب کنید. با این حال، اگر سؤالی دارید، عاقلانه است که قبل از استفاده از محصول، ابتدا با پزشک مشورت کنید. اگر شما باردارید و یا در اطرافتان زن بارداری دارید، این نوشته را مطالعه کنید. در این مقاله قصد داریم این مسئله را مورد بررسی قرار دهیم تا برای بسیار از شبهات جوابی پیدا کنیم؛ پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آیا استفاده از دئودورانت ها و عطرها در دوران بارداری بی خطر است؟

جواب بله است. معمولاً استفاده از دئودورانت‌ها و عطرها در دوران بارداری بی خطر تلقی می‌شود. اکثر پزشکان اعتقاد دارند که مواد شیمیایی موجود در دئودورانت‌ها و عطرها به پوست نفوذ نمی‌کنند بلکه روی سطح پوست باقی می‎مانند. حتی اگر بریدگی‌های جزئی‌ای هم روی پوست وجود داشته باشد، مواد مضر شیمیایی موجود در این محصولات آنقدری نیست که آسیب قابل توجهی به مادر یا جنین وارد کند.

شما می‌توانید به جای عطرهای حاوی مواد شیمیایی، از عطرهای طبیعی استفاده کنید. زیرا برخی از مواد شیمیایی قوی می‌توانند جذب پوست شوند، حتی اگر بریدگی هم وجود نداشته باشد. با این حال، دفع خطر احتمالی لازم بوده و باید مراقب دئودورانت‌ها و عطرهایی بود که ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک در دوران بارداری شوند. در حالت ایده‌آل، بهتر است عطرهایی که ارگانیک و حاوی ترکیبات کاملا طبیعی هستند، هنگام بارداری ترجیح داده شوند.

آیا استفاده از عطرها در دوران شیردهی بی خطر است؟

آیا استفاده از عطرها در دوران شیردهی بی خطر است؟

ایمی ابوشمسیه، دانشیار بالینی اطفال در UCSF Fresno، می‌گوید: «هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد یک مادر شیرده نباید از ضد تعریق استفاده کند. آلومینیوم به طور طبیعی معمولا در محیط یافت می‌شود، بنابراین شما بیشتر از مصرف مواد غذایی در معرض این مواد قرار دارید، نه محصولات پوستی! و حتی با استفاده مکرر هم این مواد به ندرت به شیر مادر می‌رسند.”

با این تفاسیر بهتر است شما به سراغ یک نوع عطر ضد الژی و ملایم بروید، زیرا نوزادان نسبت به روایح بسیار حساس هستند، و استفاده از محصولات بسیار معطر روی پوست یا نزدیک نوک پستان‌ها، می‌تواند باعث سردرگمی نوزاد شود.

همچنین بهتر است از عطرها در قسمت‌های قفسه سینه و پستان‌ها استفاده نکنید. زیرا با اسپری کردن عطرها بر این نواحی ممکن است ذرات عطر روی نوک پستان شما نفوذ کند، پخش شود و باعث ایجاد طعم ناخوشایندی برای نوزاد شود. باید توجه داشته باشید که نوزادان زمان قابل توجهی را چسبیده به سینه مادر خود، روی شانه‎ها یا در موقعیتی مشابه در آغوش مادر سپری می‌کنند.

از آنجایی که حس بویایی کودکان معمولا بیش از حد حساس است، مادران شیردهی باید مراقب باشند عطرهایی که در این دوره استفاده می کنند، باشند. بنابراین هنگام استفاده از هر عطری این موضوع را مد نظر قرار دهید که کودک‌تان با هر ثانیه‌ای که با شما سپری می‌کند، به طور مداوم عطرتان را استشمام می‌کند.

از چه عطرها یا عطرهایی باید اجتناب کرد؟

از چه عطرها یا عطرهایی باید اجتناب کرد؟

اگرچه استفاده از عطرها یا دئودورانت‌ها معمولا در دوران بارداری بی‌خطر تلقی می‌شود، اما ممکن است برخی از عطرها وجود داشته باشند که ماهیت مضری برای مادر و کودک داشته باشند و باید از آنها اجتناب کنید.
در دوران بارداری از مصرف عطرهایی که اسانس‌های کافور، انیسون، پنیر رویال، توس و مریم گلی دارند خودداری کنید.

از مصرف عطرهایی که در ترکیبات خود مواد شیمیایی مضر مانند سیلیس، پارابن، BHA، سدیم لوریل سولفات، قطران زغال سنگ، فرآورده های فرعی نفتی، پروپیلن گلیکول، تریکلوزان، پلی اتن/پیگ و فرمالدئید دارند در دوران بارداری خودداری کنید. عطرها و دئودورانت‌های بدون بو را به جای عطرهای خوشبو و اسانس‌دار انتخاب کنید.

عطرها معمولا دارای فتالات‌های مختل کننده هورمون به عنوان یک ماده هستند که می‌تواند برای کودک مضر باشد. برخی تحقیقات حیوانی نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض برخی فتالات ها ممکن است رشد اندام های تناسلی نر را مختل کند. فتالات‌ها اغلب در عطرهای قوی یافت می‌شوند، زیرا به ماندگاری عطر کمک می‌کنند. اما به سختی می‌توان مطمئن شد که کدام عطرها و در چه سطحی آن‌ها را دارند.

توجه داشته باشید که گاهی اوقات ممکن است کمپانی‌ها برای سود بیشتر، ترکیبات مضر مثل فتالات‌ها را حتی بر روی برچسب محصول هم ذکر نکنند. زیرا تولیدکنندگان ملزم نیستند ترکیبات شیمیایی را روی بسته‌بندی‌هایشان فهرست کنند.

حتی دئودورانت‌هایی که ادعا می‌کنند فاقد فتالات هستند، ممکن است حاوی جایگزین‌های ناشناخته فتالات باشند که می‌توانند باعث آسیب احتمالی در دوران بارداری شوند. با بارداری محدودیت هایی به وجود می آید. بیشتر چیزها از جمله دئودورانت ها و عطرها نیز باید محدود شوند و نباید از هر مارک و هر محصولی برای مصرف روزانه و مداوم استفاده کرد.

چه مقدار عطر یا دئودورانت باید استفاده کرد؟

چه مقدار عطر یا دئودورانت باید استفاده کرد؟

در دوران بارداری و شیردهی، عاقلانه است که از هر کار شک شبه داری اجتناب کنید. بنابراین بهتر است که تعداد دئودورانت‌ها و عطرهایی را که هر روز در دوران بارداری استفاده می‌کنید را محدود کنید. از استفاده هر روز، بیش از حد و مدام این محصولات بپرهیزید، به خصوص اگر از لوسیون‌ها و کرم های معطر نیز استفاده می‌کنید. بهترین روش این است که به حداقل استفاده از محصولات معطر پایبند باشید. از آزمایش محصولات جدید به‌طور جدی خودداری کنید.

می‌توانید به جای دئودورانت‌ها و عطرهای معطر، از روغن‌های گیاهی مانند روغن مرکبات رقیق‌شده استفاده کنید. اگر چنانچه خیلی علاقمند به استفاده از عطر هستید، پیشنهاد می‌کنیم که ترجیحا از غلظت‌های ملایم ادوفرش یا ادوکلن استفاده کنید. همچنین بادی اسپلش‌ها نیز در دسته خوشبو کننده‌های بسیار ملایم قرار می‌گیرند که به‌جای دئودورانت‌ها و عطرهای غلیط در این دوران پیشنهاد می‌شوند.

برخی از عطرهای طبیعی مطمئنی که باید امتحان کنید

عطرهای طبیعی و گیاهی ممکن است مانند عطرها و دئودورانت های شیمیایی عمل نکنند. اما، هر چه مدت زمان بیشتری از عطرهای طبیعی استفاده کنید، بینی‌تان به روایح آنها عادت خواهد کرد. عطرهای طبیعی در شیشه‌ها، اسپری‌ها و رول‌ها در دسترس هستند.

برخی از موادی که بهترین روایح طبیعی برای استفاده زنان در دوران بارداری هستند عبارتند از:
آهک نارگیل، دارچین، بلسان، خربزه خیار، زغال اخته، چای سبز، هیبیسکوس، کره کاکائو، کره انبه، درخت عرعر، روغن درخت چای، روغن گلسنگ، روغن رزماری، روغن مرکبات، هلو، برگ نعناع لیمو، بنفشه، تمشک، گیلاس، روغن بابونه، روغن اسطخدوس، چوب صندل، گل سرخ، نعناع، یلانگ یلانگ، شمعدانی، سیب عسل، کندر و…

فراموش نکنید که هنگام انتخاب عطرها و دئودورانت‌ها با مواد گیاهی و سالم نیز باید به دنبال یک برند شناخته شده و قابل اعتماد که آزمون‌هایش را طی سالیان انجام داده است، باشید.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

اگر پس از استفاده از دئودورانت یا عطر، هر یک از واکنش‌های سردرد، بثورات پوستی، یک واکنش آلرژیک، مشکل در تنفس و خفگی را تجربه کردید، حتما با پزشک‌تان مشورت کنید. با پزشک مربوطه در مورد محرک‌ها یا آلرژی‌های احتمالی خود در صورت وجود صحبت کنید و بر اساس سابقه پزشکی شما، پزشک می تواند یک عطر و دئودورانت ایمن برای بارداری را به شما پیشنهاد دهد.

در نظر گرفتن سلامتی و ایمنی همیشه عاقلانه است، بنابراین، استفاده از عطرها و دئودورانت‌ها در مقادیر کم در دوران بارداری ممکن است ایده بهتری باشد. به‌خاطر داشته باشید قبل از خرید هر محصولی حتما به برچسب روی محصولات توجه کنید. همچنین می‌توانید به جای عطرهای قوی، عطرهای ملایم را انتخاب کنید.

علاوه بر این، در دوران بارداری، ممکن است بخواهید به عطرهای طبیعی که فاقد مواد شیمیایی مضر هستند، روی بیاورید تا از خطرات احتمالی برای سلامتی خود و فرزندتان جلوگیری کنید. نکته پایانی این است که هیچ داده قطعی در مورد استفاده نکردن از فتالات‌ها، به هر صورت، در عطرها و دئودورانت‌ها وجود ندارد. هیچ داده رسمی و قطعی‌ای مبنی بر مضر بودن عطریات وجود ندارد.

و در نهایت اگر زنی قبلا در دوران بارداری خود از عطر یا محصولات خوشبو استفاده کرده است، لزومی ندارد نگران مشکلات خاصی باشد. اما با مطالب گفته شده، اگر زنی نگران است، بهتر است تعداد محصولات معطری که هر روز استفاده می‌کند را محدود کند. و در نهایت برای هر تصمیمی با پزشک مورد اطمینان خود مشورت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم